Hej,

Är i färd med att skaffa en Zaptec Go och att byta elavtalet till ett rörligt. En fråga som dykt upp är hur jag varje månad ser hur stor kostnad av hushållets elräkning som bilen står för? Antal kWh som gått till bilen är säkert lätt att se, men att räkna om ett rörligt avtal och ett antal kWh till kronor och ören kan ju vara klurigare.

Bjuder appen på denna funktionalitet eller hur gör man? Anlitar en revisor? :)
 
sunnis
Vadå räkna om ett rörligt elhandelsavtal? Du betalar efter en förbrukningsprofil som är genomsnittligt över ett större antal kunder. Det är bara att ta månadens rörliga elkostnad och multiplicera med vad bilen har förbrukat.
 
Från Tibber får du exakt vad just bilen dragit och kostnaden för de kWh.
Mobilapp visar elbilsladdning i mars, totalt 48 kWh för 35 kronor, stolpdiagram med daglig förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Vadå räkna om ett rörligt elhandelsavtal? Du betalar efter en förbrukningsprofil som är genomsnittligt över ett större antal kunder. Det är bara att ta månadens rörliga elkostnad och multiplicera med vad bilen har förbrukat.
Njaa, så enkelt är det väl ändå inte? Jag tänker givetvis på timdebitering eller vad de kallar det. Hade jag betalat ett snittpris per kWh hade jag ju enkelt kunnat räkna ut det.
 
A Anderscurl skrev:
Från Tibber får du exakt vad just bilen dragit och kostnaden för de kWh.
[bild]
Fasen vad smidigt! Det är precis så jag vill ha det... Vill dock inte byta till Tibber just för tillfället så jag får hoppas att fler elbolag har den funktionen. Tack :)
 
sunnis
J Jodåsatteh skrev:
Njaa, så enkelt är det väl ändå inte? Jag tänker givetvis på timdebitering eller vad de kallar det. Hade jag betalat ett snittpris per kWh hade jag ju enkelt kunnat räkna ut det.
Timpriselavtal och rörligt är helt olika elhandelsavtal.

Kör man timpris så behöver ha någon form av smart styrning för att räkna ut det. Gridio är en app som kan använda sig av, Tibber funkar också även om man inte är kund där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Timpriselavtal och rörligt är helt olika elhandelsavtal.

Kör man timpris så behöver ha någon form av smart styrning för att räkna ut det. Gridio är en app som kan använda sig av, Tibber funkar också även om man inte är kund där.
Ja, du har rätt. Jag skrev fel, menar såklart timprisavtal. Gissar att det är vad de flesta med elbil har.

Okej, smart styrning är det som gäller, jag antog nästan detta. Ska kolla in båda apparna samt kolla med Tibber. Det blir som sagt krångligt att räkna på detta själv i slutet på varje månad.. :)
 
J Jodåsatteh skrev:
hur gör man?
Låter det vara en del av totalen. De flesta håller nog inte koll på den nivå du efterfrågar.

Därmed inte sagt att jag tycker att det är en dålig fråga, bara att det inte är något som alla har koll på.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Låter det vara en del av totalen. De flesta håller nog inte koll på den nivå du efterfrågar.

Därmed inte sagt att jag tycker att det är en dålig fråga, bara att det inte är något som alla har koll på.
Håller med andra gubben. När man läst några trådar om att mäta och följa upp hur och när man skall ladda bil köra maskiner osv för att spara några kronor så ibland funderar jag inte om man "kollar" så mycket att mentala hälsan blir lidande. Om man har lite översikt på avtal och ser till att man förbrukar lite allmänt, så kan det inte skilja så många hundralappar och man ger avkall på enkelheten. inte svar på frågan, men mer lite ta det i totalen som nog merparten gör.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Låter det vara en del av totalen. De flesta håller nog inte koll på den nivå du efterfrågar.
Okej, nej så är det kanske. Är helt ny med både elbil och att ö.h.t. fippla med elavtal och förbrukning. Önskar dock ladda mitt 85kwh batteri billigast möjligt, så någon form av planering och koll måste man nog ha då.


H Husgubbe skrev:
Håller med andra gubben. När man läst några trådar om att mäta och följa upp hur och när man skall ladda bil köra maskiner osv för att spara några kronor så ibland funderar jag inte om man "kollar" så mycket att mentala hälsan blir lidande.
Har kollegor och vänner som gått helt bananas med beräkningar, egna tekniska lösningar osv för att hålla nere elkostnaderna. Håller med dig om att detta i längden säkerligen sliter på den mentala hälsan.
Mitt syfte är dock att isolera mina kostnader för elbilen så att sambo slipper stå för min bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.