Finns det några risker att stänga av övervåningen för att spara el i vinter?

Jag och min fru bor i en 1,5 plansvilla på ca 150m2 från 70-talet. Vår uppvärmning sker genom direktverkande el + LLVP som sitter i trappen till övervåningen, samt en vedkamin.

Då vi bara är två stycken i hushållet skulle vi utan problem kunna flytta ned sängen till nedervåningen och spärra av övervåningen ifall elpriserna fortsätter skena (masonitskivor i trappuppgången med isolering tex). På så sätt skulle vi kunna köra LLVP + kamin, minimalt med element och bara behöva värma upp en våning.

Men finns det några risker med att göra såhär? Riskerar jag kondens eller fuktskador någonstans?
 
Hej
Jag har stängt av med masonite och hängt för draperier, det kommer man långt med.
Givet att huset är sunt från början och att ni eldar i braskaminen kommer det fungera utmärkt.
 
Finns ju risk att vattenrör, vattenlås och -ventiler fryser om man stänger av värmen helt så det bästa är att ställa ner så det är frostskyddat och ha möjlighet att emellanåt gå upp och inspektera temperatur och ev. fuktfläckar. Försäkringsbolagen tycker inte man ska gå under +15°C i hus för permanentboende.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Eftersom huset är byggt för 1 1/2 plan så kommer det fungera utan problem. Isoleringen ligger ovanpå det övre planet och värme sprider sig uppåt, ni kommer nog ha 10-15 gr. där uppe utan värme och avskilt från nedervåningen
 
Hade tänkt att jag skulle placera ut några temp/fuktsensorer och koppla upp mot mitt nuvarande "smarta hem" så jag kan hålla koll på att inget drar rakt åt helvete.

Minusgrader borde det ju inte bli, men kommer som sagt hålla koll på temperaturena.
 
B boten skrev:
Hade tänkt att jag skulle placera ut några temp/fuktsensorer och koppla upp mot mitt nuvarande "smarta hem" så jag kan hålla koll på att inget drar rakt åt helvete.

Minusgrader borde det ju inte bli, men kommer som sagt hålla koll på temperaturena.
hur har det gått boten?
Blev det någon skillnad i förbrukning och hur håller sig tempen på övervåningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.