Hej,

Jag har precis köpt ett hus. Liten 40-talskåk på 66m2 boarea, 66m2 oinredd källare och rymlig oinredd vind.

Rev ner ett pappspänt innertak och upptäckte någon slags svampangrepp. Ovanför angreppet, på vinden, sitter ett expansionskärl. Antar att det någon gång i tiden har läckt och tillgängliggjort angreppet. Har inte grävt bort spånet eller tilläggsisoleringen för att kika hur det ser ut på vinden, än... I all ärlighet kanske det läcker fortfarande.. virket ser ju lite fuktigt ut i bilderna men kändes vid beröring torrt. Ska göra en nogrannare kontroll när jag är där ute imorgon med fuktmätare. Spännpappen var lagad på något vis och spacklad just runt skadan, och det var inget som nämndes av säljare/mäklare, så jag tror detta är rätt så gammalt.

Någon som har koll på vad detta är? Eftersom det inte är i anslutning till varken skorsten eller källarmur så tänker jag att det nog inte är äkta hussvamp.

Mitt försäkringsbolag har automatiskt bokat in ett besök från anticimex som ska kika efter svamp nu i veckan. Bör jag låta detta sitta kvar så de kan ta en god titt, eller ska jag försöka ta bort det och spruta på boracol? (Som var rekommendation från en annan)

Sista bilden är en närbild på en bit papp. Storlek i verklighet några cm.

Mvh,
 
  • Skadat innertak visar trä och misslyckad gipsskiva, med behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad gipstak som avslöjar underliggande träkonstruktion, möjliga tecken på vattenläckage och behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på sprucken brun yta med radiella mönster som liknar växtgrenar eller ådror. Naturliga texturer och linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
T tograd skrev:
Mitt försäkringsbolag har automatiskt bokat in ett besök från anticimex som ska kika efter svamp nu i veckan. Bör jag låta detta sitta kvar så de kan ta en god titt, eller ska jag försöka ta bort det och spruta på boracol?
Eftersom de kommer så snart och svampen troligen har funnits där länge så skulle jag låta den vara kvar några dagar till.

Välkommen till forumet också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.