Hej på er!
Min gamla klippte är död och dessutom sämst så måste köpa en ny maskin.

Tomt på ca 1800m2 som delvis är ruffig, ojämn och jag behöver klippa runt lite olika uthus osv där det inte är riktig gräsmatta utan lite knöligt, ojämnt, och klippa sällan så måste palla högt gräs.

har tittat på dessa två Al-Ko:
Al-KO comfort 51.0 SP-A
https://www.hylte-lantman.com/al-ko-comfort-510-sp-a-grasklippare


eller

Al-ko Premium 520 SP-H
https://www.hornbach.se/p/grasklippare-al-ko-premium-520-sp-h/10270190/

Är det värt pengarna att gå på den dyrare med Honda-motor?

eller bättre med en Stiga i 5000:-klassen?

/Jonas
 
Tycker klippo är den bästa klipparen.
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
Ärvde en Klippo för 17 år sedan och lär vara från -90, bjuder på ett oljebyte och stift var 3 år och har bytt startsnöre 2ggr…. Bara går och går :cool:.

Sitter en Briggs motor på den men har ingen aning vad som är bäst idag, kanske finns någon oberoende ”test” sida att titt på innan beslut?
 
Jag skulle nog valt den med Hondamotor, om det bara skiljer 2000:-
Hondan ser ut att vara lite större cylindervolym, och borde vara något starkare.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Din gräsmatta är nog för stor för en batteridriven klippare men det kanske är lönt att ta reda på vad som är möjligt. Vi bytte från en antik fungerande Klippo till Bosch Rotak i maj 2007. Den fungerar fint fortfarande. Servicebehovet är obefintligt förutom att ladda batterierna. Dom specar att Rotak med 2 batterier ska klara 500 m² och det kan nog stämma. Jag ser att det finns batterier med högre kapacitet än de 2Ah som levereras med klipparen. Det behöver kollas om dessa är kompatibla med klipparen och laddaren. Sen kanske du inte behöver klippa allt gräs samma dag.

Nackdelarna är tydliga med batteriklippare men det är också stora fördelar att slippa bensin och service. Man slipper dra i sig avgaser och elklipparen är tystare om än inte tyst. Kanske finns det något annat fabrikat med bättre kapacitet, det har jag inte koll på.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Tycker klippo är den bästa klipparen.
Jag har själv en +15 år gammal Klippo som funkar utmärkt trots att jag är rätt omild i min behandling av den. Dock blev Klippo uppköpta av någon större tillverkare för något år sen, så det kan ju finnas anledning att frukta att kvaliteten blir lidande då den nya ägaren givetvis ska samordna den i sin övriga produktion. Så lite varningsflagg hissad, men en begagnad kan säkert vara ett fynd, borde finnas många med tanke på att alla ska ha robotar nu.
 
Jag säger också batteriklippare med extra batterier. Krävs bara slipning av knivbladen en gång per vår
 
L lbgu skrev:
Jag har själv en +15 år gammal Klippo som funkar utmärkt trots att jag är rätt omild i min behandling av den. Dock blev Klippo uppköpta av någon större tillverkare för något år sen, så det kan ju finnas anledning att frukta att kvaliteten blir lidande då den nya ägaren givetvis ska samordna den i sin övriga produktion. Så lite varningsflagg hissad, men en begagnad kan säkert vara ett fynd, borde finnas många med tanke på att alla ska ha robotar nu.
Var det inte Husqvarnagruppen som köpte Klippo? I så fall är Klippo samma sak som Partner, McCulloch, Jonsered, Husqvarna nu.
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Var det inte Husqvarnagruppen som köpte Klippo? I så fall är Klippo samma sak som Partner, McCulloch, Jonsered, Husqvarna nu.
Så är det. Alltid tråkigt när bra företag blir uppköpta och reducerade till en dussinprodukt hos en stor drake.
 
M
Kvalitetsmässigt finns det inget som slår Klippo. Dom flesta kommuner använder Klippo när det gäller självgående handhållna gräsklippare. Att Husqvarnas köp av Klippo år 2007 skulle innebära sämre kvalitet tror jag väldigt lite på då Husqvarna är kända för att hålla ypperlig kvalitet. Deras motorsågar och robotklippares kvalitet är svårslagen och ganska välkänd idag.

En gräsklippare ska ha drivning på framhjulen, inte bak. Man tröttnar ganska fort på att behöva släppa och dra i handtaget för drivning när man kör emot saker och backar bakåt.

En fundering, gillar du gräsklippning eller varför köper du inte en robot? Jag hade/har en Bosch Rotak batteri och rynkade på näsan när kompisarna sa "köp en robot" när batteriet inte längre orkade en klippning. Jag köpte en Gardena (Husqvarna) och det är det bästa jag gjort i gräsmatteväg.
 
Redigerat:
Maria T
När vi beslutade att köpa bensinklippare 2005 så stod valet mellan Klippo och Toro, och Toro vann för jag tyckte den var snyggare :D och måste säga att vi kan inte vara nöjdare än vi är. Olje- och tändstiftsbyte fixar jag själv och den har bara varit inlämnad en gång efter att membranet till choken blev uppätet av möss. Det sitter en Briggsmotor i den också och som sagt bara tuffar på, snart artonde säsongen. Valde även en Toro snöslunga.
 
M Markarbetaren skrev:
En gräsklippare ska ha drivning på framhjulen, inte bak. Man tröttnar ganska fort på att behöva släppa och dra i handtaget för drivning när man kör emot saker och backar bakåt.
Förutom när man kör med uppsamlare (som jag gör ganska ofta)
Då tycker jag det är en fördel om klipparen är bakhjulsdriven.
 
Prova att rulla hjulen på en al-ko resp en Klippo så kan det ge en vägledning
 
Har kört dom flesta gräsklippare.
Honda bra kvalitet med bra driv på bakhjulen.
Klippo med Honda motor, bra motor och sämre drift i backar om det är det minsta fuktigt, då slirar det bara.
Husqvarna pro med 5 års garanti, allt fungerade kanon tills 5 år passerat sen rasade allt:)
Viking som tillverkas av Stihl, riktigt bra klippare med bra driv, gick i många år till växellådan rasade.
Min sista blev då en Toro, bra driv och klipper brett, hoppas att den håller bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.