Jag funderar på att köpa en kompostkvarn med vals (alltså inte knivar) men undrar om det är ett no-no att köra lösa löv i en sån. Vissa manualer säger att man inte ska köra mjuka saker, vad nu som menas med det.

Vi har ett gäng bokar och ekar som fäller löv så in i bomben, och jag tänkte ta hand om det.

Modellen är en beg Cocraft 2800 C.

Tacksam för era erfarenheter!
 
Är bara att prova men misstänker att det kan kan fastna, har en en valskvarn.
Jag kör iväg eklöven i säck istället, och använder då 240L säckar av lite grövre kvalite för byggsopor.
 
  • Gilla
override
  • Laddar…

Bästa svaret

Att köra ris med löv på funkar kanon, men inte bara löven utan pinnar om det är vad du menar. Den funkar inte som en äppelmosmaskin där du trycker ner vad som helst som kommer ut som mos. Den kommer klägga igen och det du får ut är inte så finfördelat som du vill.

Pinnar, kvistar och rätt grova grenar kör du i kvarnen. Löv till tippen eller vänta tills de blåser in till grannen.
 
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Att köra ris med löv på funkar kanon, men inte bara löven utan pinnar om det är vad du menar. Den funkar inte som en äppelmosmaskin där du trycker ner vad som helst som kommer ut som mos. Den kommer klägga igen och det du får ut är inte så finfördelat som du vill.

Pinnar, kvistar och rätt grova grenar kör du i kvarnen. Löv till tippen eller vänta tills de blåser in till grannen.
Som jag misstänkte! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.