Vad är skillnaden?

Är det så att Siemens profilerar sig som ett dyrare alternativ än Bosch? (Likt Electrolux vs Husqvarna) Eller Är det tvärtom? Vilket är dyrmärket? =)
 
Jag har för mig att Gaggenau är dyrmärket - de andra är likvärdiga.

AEG, Elektro Helios, Electrolux, Husqvarna är i princip samma innehåll. Elektro Helios är billighetsmärket, Husqvarna dyrmärket o AEG o Elektrolux är mellanmärken.
 
Gaggenau är som sagt "dyrmärket" i den koncernen, men som du inledningsvis påpekar så profilerar sig Siemens som ett dyrare, "mer designat", alternativ till Bosch (det är i alla fall vad jag blivit itutad av allehanda kökstillverkare).

Jämför t.ex. priset på dessa två identiska microvågsugnar:
http://www.tretti.se/hf_26056eu
http://www.tretti.se/hmt_9656eu
 
Vi köpte Siemens. Just de vitvaror vi tittade på var snarlika, endast mycket små detaljer skilde mellan Bosch och Siemens.
Priset var även i stort sett samma. Jag fick förklarat att Siemens och Bosch är samma maskiner, men att Siemens är mer
uppdaterade rent designmässigt.
Min bror (som är köksmästare) hävdar att Bosch är det dyrare alternativet och det bästa, vilket jag inte kunde upptäcka när vi tittade på modeller.
 
Den som betalat lite mer för X vill nog gärna hävda att X är bättre än Y trots att det egentligen är så att X=Y.

Att tex köpa Gaggenaus kyl/frys för helintegrering/inbyggnad när man kan köpa exakt samma produkt från Siemens eller Bosch..... inte så listigt.
 
Vi köpte boschs induktionshäll som var EXAKT samma modell tekniskt som siemens, fast vi tyckte boschs var snyggare för att den var lite renare, inte några extra ritade ringar för att markera mitten på plattan :)

Det var samma beskrivning till båda, det enda som var skillnad i beskrivningen var webbadressen på sista sidan... en till bosch-hushall.com eller siemens-hushall.com
 
Bosch och Siemens är vad jag kan se exakt likadana. Det enda som skiljer är designen.
 
gaggenau= dyrast /lyx
Siemens= dyrare mellanklass
Bosch=billigare/mellan mellanklass
kort o gott!
 
Det är ju inte heller endast priser som skiljer. E-lux och Husqvarna har ju olika designlinjer, så det är ofta genom att se till vilken design man tycker är snygg och vilka funktioner man vill ha, som man kan profilera in sig till ett märke. Elektrohelios är ju lite mer "basic" i sin designlinje än både e-lux och husqvarna. Så stirra dig inte helt blind på priset. Ofta är innehållet detsamma men de billigare innehåller färre komponenter som tex varmluft, elektronisk styrning mm. Ju mer lull lull desto dyrare. Gå på de funktioner och den design du vill ha först och främst.
 
Här är en bild på de två hällar jag valde mellan. Då skiljde det 1000 kr, nu skiljer det mer. Det är väl smaken som är som baken, i det här fallet var jag nöjd, för jag tyckte boschen var snyggare, och den var även billigast.
 
  • bosch-siemens1.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.