Hej
Marken är grusad och tillplattad, reglarna är 145x45mm och kommer ligga på 350x350x50mm betongplattor. Altanen kommer bli 8,7x4,9m.

Jag har två långa regler på 8,7m ytterst på långsidorna. Mellan dessa är det 16st reglar på 4,8m med c/c 60. Skruvar ihop dem på samma höjdnivå. Mittlinan får jag sätta i småbitar hela vägen på 555mm mellan vardera.

Med dimensionen 145x45mm rekommenderas spännvidd 2,3m vilket det blir ungefär mellan de tre längdgående reglarna. Men åt andra hållet, jag kan ju inte behöva lägga 3 st marksten under alla 16 reglar. Hur tätt bör jag ha markstenen, tänka 2,3 m spännvidd åt det hållet också?
 
  • Gilla
Nicke-85
  • Laddar…
Eller ska de tre reglarna på långsidorna vara hela och låta de 16 reglarna delas på på två och skruvas in?

Då blir det mer självklart med 2,3 m mellanrum på plattor åt längsgående hållet också.

Alternativt öka till 45x195mm på de tre långa och då kunna ha 3m mellanrum.
 
Om jag fattar rätt och du lägger direkt på plattorna får du ca 2,30 i spännvidden så det är väl rimligt att köra på det.

Vill du få det stadigare utan mycket extra jobb eller kostnad så lägg några extra plattor på några av reglarna. T ex med bara sex plattor där bärlinorna möter 4,8 så minskar spännvidden för bärlinorna med ca hälften och två 4,8 reglar blir också mycket stadigare. Det kan vara värt insatsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.