Oroar mig absolut inte för egen del.

Men det verkar vara många som inte alls känner oro, trots dyrare levnadsomkostnader och ostabilt ränteläge.

Typ på gränsen till naivt tänkande.

Givet jag kan ha fel. Det kanske ska vara så nu för tiden. Typ helt OK.
Det ordnar sig alltid.
 
H Hybro skrev:
Oroar mig absolut inte för egen del.

Men det verkar vara många som inte alls känner oro, trots dyrare levnadsomkostnader och ostabilt ränteläge.

Typ på gränsen till naivt tänkande.

Givet jag kan ha fel. Det kanske ska vara så nu för tiden. Typ helt OK.
Det ordnar sig alltid.
Jag menade oroa dig för andras räkning. Nej, det kommer inte bli kaos och tvångsförsäljningar , det blir bara att lägga om sina utgifter och snåla den period som räntan förblir ovanligt hög. Det är ju inte så att en hög ränta blir bestående över många år.
 
Skönt att höra från en som begriper sig bättre på ekonomi än vad jag gör(y):D
 
Själv sålde jag mitt hus, bor i tält och grävde ner allt mitt guld på hemlig plats. Ni andra är nog lite naiva...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det kommer nog snart ett helikopter stöd för räntor också….
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
H Husärlivet skrev:
Det kommer nog snart ett helikopter stöd för räntor också….
ränteavdrag? Blir ju en trevlig skatteåterbäring nästa år om inte annat. Tyvärr ser folk skatteåterbäring som en bonus eller semesterpengar och så sitter de där till hösten och inte kan betala elräkning eller ränta igen.
 
  • Gilla
JDoppingen
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
ränteavdrag? Blir ju en trevlig skatteåterbäring nästa år om inte annat. Tyvärr ser folk skatteåterbäring som en bonus eller semesterpengar och så sitter de där till hösten och inte kan betala elräkning eller ränta igen.
Allt som jag och min fru får i återbäring åker in på buffert kontot till huset. Lönen får gå till renovering eller annat skoj så som räkningar
 
H Hybro skrev:
Ja, jösses.

Går då räntan upp några procent till, så kan det kanske behövas uthyrning av rum och ligga skavföttes, som förr i tiden.

Kan inte vara många som klarar 5 %
räntehöjning i närtid.

Vilket vi verkligen får hoppas att det inte blir.
Dom allra flesta klarar en ränta på 5-7%.
 
Totalt ja... Men det blir svårare om räntan höjs 5-7 %. Oavsett vad räntan är nu.

Tur jag nyss låste min ränta i fem år.
Plockar på skygglapparna och
skjuter eventuella krisen frammåt...

Typ med i tiden... Hänger på tåget.

Och visst blev det nästan en tredubbling mot jag hade tidigare.
 
Redigerat:
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Totalt ja... Men det blir svårare om räntan höjs 5-7 %. Oavsett vad räntan är nu.

Tur jag nyss låste min ränta i fem år.
Plockar på skygglapparna och
skjuter eventuella krisen frammåt...

Typ med i tiden... Hänger på tåget.

Och visst blev det nästan en tredubbling mot jag hade tidigare.
Fy fan, åtta gånger så hög som förut?
 
H Hybro skrev:
Men det blir svårare om räntan höjs 5-7 %. Oavsett vad räntan är nu.

Tur jag nyss låste min ränta i fem år.
Plockar på skygglapparna och
skjuter eventuella krisen frammåt...

Typ med i tiden... Hänger på tåget.

Och visst blev det nästan en tredubbling mot jag hade tidigare.
Hur menar du med "om räntan höjs 5-7%"?

Om min bolåneränta skulle höjas 5-7% skulle den gå från 4,57% till 4,80-4,89%. Det är ju visserligen mer men inte mycket mer och överkomligt.

Skulle jag få min bolåneränta höjd till 5-7%, dvs en 10-50-procentig ökning, är det också överkomligt. Får kanske dra in på några onödiga utgifter men jag skulle ändå inte behöva sälja.
 
Jag har förmånslån via min arbetsgivare och min ränta har snart tiodubblats från otroligt låga nivåer. Det är ju lite skillnad på 400 kr och 3600 kr i räkning men många har det ju värre såklart. :geek:
 
  • Gilla
deetee
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
När tecknade du 3,37. Tror inte du hade fått det idag. Tror ingen får under 4% nu.
Fick 3,64 av Handelsbanken förra veckan..
 
J JDoppingen skrev:
Jag har förmånslån via min arbetsgivare och min ränta har snart tiodubblats från otroligt låga nivåer. Det är ju lite skillnad på 400 kr och 3600 kr i räkning men många har det ju värre såklart. :geek:
1000 gånger högre ränta? Det var extremt!
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.