Mats-S Mats-S skrev:
Hög tid att återgå till svensk normaltid året runt. Kl 12:00 ska solen stå i zenit, det är det normala
Du vill alltså gå tillbaka till innan vi hade standardiserad tid? Då hade varje ort och plats sin egen tid, ställd efter solen vilket funkade när människor gick, red eller cyklade. Men vi fick överge det när tågtransporterna tog fart för det var väldigt opraktiskt att komma för sent till tåget för att tåget hade en annan tid än den där du befann dig. Ett tag gick all tågtrafik enligt "Göteborgstid", då kom alla öster om Göteborg för tidigt men bättre det än för sent. För att bringa lite ordning så fick hela Sverige samma tid, ungefär Örebrotid. Men det betyder att när solen faktiskt står i zenit i tex Göteborg eller Stockholm så är inte klockan 12. :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
“Spring forward, fall back” gör det lätt att komma ihåg vad som gäller.

Men jag har aldrig fattat varför vissa har så starka åsikter om den här frågan. Särskilt nu när allehanda makapärer sköter det automatiskt.

Behåll det som det är, eller ändra till nån sorts standardtid året runt. Spela roll liksom.
 
EU hanterar frågan sedan länge och förmodligen kommer ett beslut redan om några år, till. :)

""I september 2018 kom sedan EU-kommissionens förslag om att avskaffa den tidsomställning som regleras i ett EU-direktiv och görs två gånger per år.

Det informella transportministermötet i slutet av oktober 2018 visade att det finns en bred samsyn mellan EU-länder och EU-kommissionen att ett eventuellt avskaffande av tidsomställningar inte får ge upphov till ett ”lapptäcke” av tidszoner i EU, något som skulle få negativa konsekvenser för medborgare och företag inom EU.

Europaparlamentet kom den 26 mars 2019 fram till att de i huvudsak delar kommissionens uppfattning, men att de har en annan uppfattning om när den sista tidsomställningen bör ske.""
 
Kilrain Kilrain skrev:
“Spring forward, fall back” gör det lätt att komma ihåg vad som gäller.

Men jag har aldrig fattat varför vissa har så starka åsikter om den här frågan. Särskilt nu när allehanda makapärer sköter det automatiskt.

Behåll det som det är, eller ändra till nån sorts standardtid året runt. Spela roll liksom.
En orsak är de medicinska. Även en liten tidsomställning leder till ökad sjuklighet på gruppnivå. Så där är det bättre att låta bli att peta på tiden.

Senare forskning ar också visat att det är bättre med konstant normaltid än sommartid. Nivåerna av hormon styras delvis av ljuset och vi behöver kicka igång dagen så tidigt som möjligt under vinterhalvåret.

Längre dagar med sommartid på sommaren är ett svagt argument imo. Då är det ljust så det räcker ändå.
 
  • Gilla
  • Älska
Mnbvcxz och 6 till
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Tiden är kopplad till solens gång. Om man vill ha ljust när man lägger sig så får man helt enkelt gå upp tidigare. Det kvittar vilken siffra visaren pekar på då. Det är en villfarelse att man är låst mot klockan snarare än solen.
Eftersom dom flestas (majoriteten iaf.) fritid är låst till kockslag så tror jag många 7till16-arbetande skulle föredra en ljusare eftermiddag än tvärtom.
 
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Över tid är det definitivt inte så.
Vi har haft nuvarande tidssystem väldigt länge. De tider vi arbetar är satta efter när folk i allmänhet tycker att det är lämpligt. Att införa Finsk tid skulle inte ändra på det särskilt länge.

Vill man arbeta andra tider så finns det bättre sätt att ändra på det än att införa fel tidszon.
 
  • Gilla
David Wallin och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Gör en kompromiss, sätt fram klockan en halv timme nu och lås den tiden som normaltid året runt.
Lär ju fungera klockrent, ena halvåret är man alltid 30 minuter sen, andra delen 30 minuter för tidig
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag jobbade med en skön snubbe när vi började med sommartid i Sverige. Han insåg att han inte kunde hindra det som han såg som trams och levde och pratade om tiden som alla andra, men i protest ställde han inte om sin analoga armbandsklocka. Så varje gång han såg på klockan under halva året fick han lägga på en timme. Han ställde inte om klockan de fem första åren med sommartid då jag kände honom. Strongt.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
F Finndjävel skrev:
Finns väl inget normalt, det är bara vad man bestämmer? Tiden borde anpassas efter hur samhället är uppbyggt.
Normaltid är när solen står i Zenit 12:00, Punkt Slut!
Så har det varit i typ 2000 år innan någon morgonpigg idiot kom på att vi skulle spara energi om vi gick upp tidigare på morgonen.

Men skit samma, jag är pensio så jag kör normaltid hela året runt.
Men alla som tror att "sommartid" är normaltid är totalt fel ute, bara så ni vet. Lär av historien om ni tvivlar :cool:
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
M Markarbetaren skrev:
Eftersom dom flestas (majoriteten iaf.) fritid är låst till kockslag så tror jag många 7till16-arbetande skulle föredra en ljusare eftermiddag än tvärtom.
Så vad grundar du det på?
Jobbade som snickare/timmerman i 20 år, hade aldrig problem med normaltiden ... men det här sommartidstramset hade jag definitivt problem med :mad:
Eller tycker du att vi har ett kompakt mörker på kvällarna i Sverige på sommaren typ 23:00 :rofl::crysmile:
Ljusare eftermiddagar för att vi har sommartid, allvarligt skojar du?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Normaltid är när solen står i Zenit 12:00, Punkt Slut!
Så har det varit i typ 2000 år innan någon morgonpigg idiot kom på att vi skulle spara energi om vi gick upp tidigare på morgonen.

Men skit samma, jag är pensio så jag kör normaltid hela året runt.
Men alla som tror att "sommartid" är normaltid är totalt fel ute, bara så ni vet. Lär av historien om ni tvivlar :cool:
Fast om solen ska stå som högst kl 12:00 behöver vi ha olika tidszoner på även inom landet, vilket vi ju faktiskt hade tills det blev för otympligt med järnvägen. Då infördes normaltid som gäller i hela landet.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mats-S
M mrsnhp skrev:
Fast om solen ska stå som högst kl 12:00 behöver vi ha olika tidszoner på även inom landet, vilket vi ju faktiskt hade tills det blev för otympligt med järnvägen. Då infördes normaltid som gäller i hela landet.
hehe, helt rätt, men någonstans måste man dra gränsen.
Men dom som bor i sydvästra Sverige drabbas ju minst av sommartidstramset, så dom kanske är mer positiva till det än vi här i östra Fjollträsk ;-)
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
”Ta det lugnt”

Nej!
WAAAAAAAAAAAAAAAAGH
 
Själv "lider" jag ganska mycket av vintertiden. Vaknar samma tid på dygnet oavsett, så det ska bli skönt att slippa vakna klockan 4 i ett halvår, och istället vakna klockan 5.
 
  • Gilla
vallevall och 2 till
  • Laddar…
P
Mats-S Mats-S skrev:
Normaltid är när solen står i Zenit 12:00, Punkt Slut!
Så har det varit i typ 2000 år innan någon morgonpigg idiot kom på att vi skulle spara energi om vi gick upp tidigare på morgonen.

Men skit samma, jag är pensio så jag kör normaltid hela året runt.
Men alla som tror att "sommartid" är normaltid är totalt fel ute, bara så ni vet. Lär av historien om ni tvivlar :cool:
I Sverige har solen aldrig stått i zenit.
Möjligtvis när Sverige var en del av Pangea.

Samhället idag är kopplat till klockan och inte som förr till solen så det är svårt att ändra arbetstider.
Detta med att solen skulle stå som högst klockan 1200 var bara en teknisk enkel lösning som var bra förr. Nu har den ingen som helst funktion i det sammanhanget.
Solen borde nuförtiden stå som högst mitt på den vakna tiden på dygnet. Idag så är samhället normalt vaket mellan 0600 och 2200 dvs 1400 borde vara mittpunkt. Dvs 1 timme till jämfört med dagens sommartid.

Att stå och säga att inget skall ändras är riktigt fosiltänkande. Men man kanske är från Pangea.......
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.