Huset ser ut att vara 60-100 år gammalt, va glad att de har bytt värmesystemet till ett i koppar utan skarvar. Kan tänka mig att de renoverat ett/några rum i taget och då dragit rör för varje radiator direkt. Man ser att de byggt om både en och tre gånger

Jag förstår inte de som säger att det är fuskbygge och måste göras om, att samla alla skarvar i pannrummet i källaren är ju mycket bättre än att ha massa inspektionsluckor med fördelare utspridda i huset.

Snyggt? Nej, men när såg man senast en snygg installatioin med prisol? :thinking:
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jag fick panikångest av att se de bilderna :sweat:
Jag med
 
useless useless skrev:
Vari ligger själva fusket menar du? Estetiskt är det en katastrof, men på vilket sätt påverkar det funktionen?
Tryckfallet är väl större för flera rör, än några få?

Borde göra luftning svårare också.

Vidare så är det nog svårt balansera flödet genom radiatorerna. Om en radiator är dubbelt så långt bort som en annan, och det finns två radiatorer parallellkopplade i kretsen, får den väl *matematisk ekvation jag inte kommer ihåg på rak arm men jag tror det är 1/2^0.5* av flödet?

Rent allmänt är parallellkoppling äckligt ur reglerperspektiv.
 
Redigerat:
J Jaggatagga skrev:
Tryckfallet är väl större för flera rör, än några få?

Tryckfallet är större i få rör jämfört med många rör.


J Jaggatagga skrev:
Vidare så är det nog svårt balansera flödet genom radiatorerna. Om en radiator är dubbelt så långt bort som en annan, och det finns två radiatorer parallellkopplade i kretsen, får den väl *matematisk ekvation jag inte kommer ihåg på rak arm* av flödet? För att inte tala om det rör sig om flera våningar.
Borde inte vara svårare i praktiken? Det är samma tryckfall i varje slinga istället för att trycket sjunker för varje radiator.
 
J Jaggatagga skrev:
Rent allmänt är parallellkoppling äckligt ur reglerperspektiv.
Är inte seriekoppling ännu äckligare? :thinking:
 
  • Gilla
lordi och 3 till
  • Laddar…
J Johnny_GBG skrev:
Har tittat på ett hus med bergvärme men vi blev lite fundersama när vi fick syn på alla slangar och rör.
Finns det någon snäll själ som kan se hur illa det här är och ge råd om vad som bör göras och vad det eventuellt kommer att kosta. Finns tyvärr ingen infomation att få om fabrikat, installations år eller liknande. Allt vi vet är att "det ska fungera".
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Värmepump i ett teknikrum med kopparledningar och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser min bergvärme instaltion ut, utfört av Skaraborgs VVS Lidköping
 
  • Gilla
  • Älska
SusoDus och 6 till
  • Laddar…
Har du bara en radiator? :)
 
TRJBerg
J Jaggatagga skrev:
Tryckfallet är väl större för flera rör, än några få?

Borde göra luftning svårare också.

Vidare så är det nog svårt balansera flödet genom radiatorerna. Om en radiator är dubbelt så långt bort som en annan, och det finns två radiatorer parallellkopplade i kretsen, får den väl *matematisk ekvation jag inte kommer ihåg på rak arm men jag tror det är 1/2^0.5* av flödet?

Rent allmänt är parallellkoppling äckligt ur reglerperspektiv.
Fast... i min golvvärme ÄR det parallellkoppling: Från vp går parallellt två ledningar till varsin "fördelare", från varje fördelare går parallellt typ 10 slangar till varsin golvslinga.
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Borde inte vara svårare i praktiken? Det är samma tryckfall i varje slinga istället för att trycket sjunker för varje radiator.
Jag vet faktiskt inte. Tryckfallet blir ju såklart det samma över varje krets, men massflödet (med en viss difftemperatur) är ju det som värmer. Om en krets får för lite flöde måste ju alla andra strypas och det blir ett himla gissande på vilka som ska strypas med hur mycket till skillnad från om radiatorer är "ihopbuntade" i lite olika kretsar.

M -MH- skrev:
Är inte seriekoppling ännu äckligare? :thinking:
Man kan inte vinna. =)

Tvårörsssystem brukar väl vara uppdelade i ett antal radiatorer per slinga. I det här fallet med allt parallellt från pumpen tänker jag mig att det blir svårreglerat? Andra extremfallet är ju alla radiatorer i serie på en slinga är ju knappast enkelt det heller.

Men jag vet inte.
 
Jag har sätt många konstiga kopplingar på bergvärme ditt problem tar priset på grus i maskineriet :)
Så återkopplar jag om Svanström så har dom en av alla dessa bästa rörmontörer på Svanström.
Dom har lagt ut denna videon när dom felsöker och luffar hela bergvärme och det är Emil lär Emil om värmepump. Det ska vara något special medel i rören och det för klar Emil som kallas Äppet hos Svanström och är en de lux master på bergvärme. Kolla på denna videon så får ni bra info hur bergvärme fungerar av master (mästaren på bergvärme)
Värmepumps problem ” de lux” :)

 
  • Haha
  • Gilla
Johnny_GBG och 1 till
  • Laddar…
Sanda37 Sanda37 skrev:
Jag har sätt många konstiga kopplingar på bergvärme ditt problem tar priset på grus i maskineriet :)
Så återkopplar jag om Svanström så har dom en av alla dessa bästa rörmontörer på Svanström.
Dom har lagt ut denna videon när dom felsöker och luffar hela bergvärme och det är Emil lär Emil om värmepump. Det ska vara något special medel i rören och det för klar Emil som kallas Äppet hos Svanström och är en de lux master på bergvärme. Kolla på denna videon så får ni bra info hur bergvärme fungerar av master (mästaren på bergvärme)
Värmepumps problem ” de lux” :)

[media]
Jobbar du där eller är det bara en liten romans?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jobbar du där eller är det bara en liten romans?
nej då inte alls utan bara gillar deras härliga video :)
jag jobbar som fastighetsskötsel i en helt stad.
Och jag gillar detta Byggahus forum
Så jag kan trösta dig med denna bilder från en av mina kåkar jag håller på river efter fuskbyggare.
Det gick inte rätta kåken Dom själv vad du tycker om fuskbygget :)
Denna hen tycket gick bra höja taket utan riva bort yttertaket igenom lyfta upp lite trycka in en regel utan tänka på taken måste ha fal så vatten rinner bort m.m.
Eldskadad elcentral och säkringar på en sotig, mögelskadad vägg. Farligt, bör omedelbart åtgärdas av elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat kökstak med mögel och vattenskador, trasiga plattor, nedfallen isolering, renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nerslitet, mögelskadat träparti i byggnad med synlig fuktskada. Bakgrund: veranda och hus. Renoveringsbehov framgår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Brandskada i hörnrum med mögel, sot och raserade fönsterkarmar. Efterspel av trolig brand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
Fin svamp!
 
G guggen skrev:
Fin svamp!
Det är svart mögel och jag hade skyddaoverall och syrgasmask när jag ren ner skiten.
Så här såg det ut efter jag har rivit ner den dalen som var vattenskadad med svart mögel.
Röd stuga på pelare, renoveringsprojekt, omgiven av skog, höst, rörighet, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C Cerb skrev:
Noterade också det.. men alla VB-rör till/från pumpen går åt andra hållet..

Är ju dock inte en färdig installation så de kanske helt enkelt inte hunnit så långt när bilden togs.
Nej precis, det var inte klart. Det är några år sen, så jag är lite osäker på vart allt hamnade. Jag är bara chef, inte ute i fält, så jag får gå på bilderna jag får in :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.