Hejsan
Har kollat på ett hus, helt nyrenoverat för 2.9 milj in utkanten av Helsingborgs kommun (egentligen oväsentligt) dom har en jätte kyl och frys i köket, mäklaren påstår att dessa inte ingår i köpet? Ingår inte alltid vitvaror? (förutom extra frysbox etc) Om vi köper huset så måste vi ju köpa liknande kyl/frys annars har vi ju ett stort hål i köket, eftersom dessa är jätte lika. Är det bara jag som tycker att detta är konstigt.
Tacksam för hjälp!
 
Säljaren kan i princip undanta vad han vill i huset bara detta beskrivs/inforemas innan köp.
Vitvaror brukar ingå och tillhör fastigheten just därför så blir du informerad om att säljarna avser att ta med sig detta för eventuellt köp.

http://www.askengren.com/pdf/tillbehor.pdf

MVH Patrik
 
Det går som sagt att undanta vad som helst. Jag har varit med om att lekstugan, hundkojan, flaggstången, bastuaggregatet etc varit undantagna. Sen kan man ju fundera på det vettiga i att börja riva ut vitvaror och plocka med sig.
 
Jag är nästan säker på att det är så här:
Om det tydligt meddelas att viss fast egendom inte ingår i husköpet så kan i princip vad som helst tas bort. I princip kan en yttervägg tas bort om du som köpare känner till detta innan köpet. Om det däremot inte har informerats så träder jordabalken in
http://www.lagen.nu/1970:994 - och i den är det tydligt att kyl o frys ingår.

Allt är ju en förhandlingssak. Du kan ju gå ner i pris lika mycket som ny kyl o frys kostar, fast detta fungerar ju i princip bara om du är ensam intressent på objektet.
 
Egentligen tycker jag att det är galet att vitvarorna följer med husen och inte ägaren.... I vissa länder i Europa så får man t.o.m köpa garderober till husen. Jag vill hellre ha "mina" insketna vitvaror än någon annans mögliga.... ;) Men det är lite OT att ta här sorry.

/Karin
 
qkatty skrev:
dom har en jätte kyl och frys i köket
Försök att se det litet positivt!
Jätteskåpen har förmodligen kostat multum (och drar mycket ström).

Om du köper huset utan dem, och köper normala kyl/frysskåp, kan du kanske få huset billigare.

Tids nog får ni kanske råd (och lust) att installera diverse vinkylar/ismaskiner/bubbelvattenapparater etc.
men nu kan ni satsa på viktigare saker.

//KoW
 
Jag kollade in huset på nätet - och på de bilderna ser det ut som om det är två stycken vanliga 60 cm breda kyl o frys.
 
Så länge det framgår klart och tydligt så kan man frånskriva ex. vitvarorna i köpet...
...men varför??
 
P-plats skrev:
Så länge det framgår klart och tydligt så kan man frånskriva ex. vitvarorna i köpet...
...men varför??
Av många orsaker räcker kanske en: man flyttar till ett boende där vitvaror är mycket gamla och vill ersätta dom med det man nyligen köpt för halva priset ... och rean är slut ;). Eller en kompis får dom för flytthjälp?
gaia
 
Det kan ju vara så att ägarna har vitvarorna på fältprov från ett företag, och alltså inte äger vitvarorna ännu....utan testar dem genom arbetet. Har själv haft fältprov och man får inte sälja dessa produkter. Vet däremot andra som har fältprov och då har de bytt ut sina vitvaror till standard innan visning för att just denna diskussion inte skulle behöva uppstå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.