Brännaren lyckas tända efter några försök, men när den ska tända på nytt så blir det "ingen låga". Optovakten är rengjord och byttes för 2-3 år sedan och ser fräsch ut och jag kollat kablarna. Inne i pannan spottar den ofta ut obränd eller halvt bränd pellets, men koppen är fylld och det verkar inte vara nåt problem med påfyllningen. Hur kan man testa om optovakten verkligen fungerar?
 
Prova med Skogsforum, där eldas det.
 
H huberticus skrev:
Brännaren lyckas tända efter några försök, men när den ska tända på nytt så blir det "ingen låga". Optovakten är rengjord och byttes för 2-3 år sedan och ser fräsch ut och jag kollat kablarna. Inne i pannan spottar den ofta ut obränd eller halvt bränd pellets, men koppen är fylld och det verkar inte vara nåt problem med påfyllningen. Hur kan man testa om optovakten verkligen fungerar?
En vanlig lampa eller en IRlampa.
Varför måste du tända så ofta? Brännaren är byggd för att brinna hela tiden.
 
G Granström2 skrev:
En vanlig lampa eller en IRlampa.
Varför måste du tända så ofta? Brännaren är byggd för att brinna hela tiden.
Ingen aning vilken typ av lampa. Ok, jag har nog inte förstått att den brinner hela tiden eller att den ska det. Då är det nåt annat som gör att den stannar och säger: "ingen låga". Nu får jag inte ens igång den igen. Tidigare har jag testat att tända manuellt och det har funkat dåligt. Om inte optovakten, kan det va slussvingarna? Nivåvakterna?
 
Det går att se vad optovakten och nivågivarna ger för värden, direkt i panelens serviceläge. Minns inte koden för att komma in i det men det är "1111" eller något åt det hållet. Alltså, du kan tända manuellt eller sätta igång systemet så att det tydligt brinner och samtidigt se på panelen om optovaktens värde är nära sitt "börvärde". Kolla på pelletsforum (pellets.nu?) efter inloggning till serviceläget (eller vad det nu heter, minns inte). Om optovakten inte levererar ett värde rimligt nära börvärdet trots att det brinner, är den kass. Kan iofs vara lika bra att byta till en ny, pajjar ju vad det lider ändå.
 
  • Gilla
huberticus
  • Laddar…
Ja, och så det mest uppenbara - är röret optovakten sitter i fullt med aska? Då ser den ju inget oavsett hur fräsch den än är. Den missen har jag gjort... Dra ur optovakten och rensa röret med en pinne och dammsugaren.
 
  • Gilla
huberticus
  • Laddar…
När nivåvakterna pajjar så börjar slussvingarna sprätta pellets upp i slangen och allt går trögt som sirap. Tills dess att det tar tvärstopp, så detta tror jag inte har med dem att göra. När slussvingarna blir nötta släpper de förbi luft så att det brinner bakvägen i pelletsröret innan brännarkoppen - och då löser systemet ut för bakvärme. Tror inte det är dem heller.

Man jag bara gissar baserat på min relation med en likadan brännare.
 
  • Gilla
huberticus
  • Laddar…
Kollade nu på brännaren och ser att jag for med osanning ovan - givarnas värden kan man se utan att vara i serviceläget. Under inställningsmenyn finns en undermeny "Givare". Ber om ursäkt att jag ovan bara skrev rakt ur minnet utan att kolla först.
 
  • Gilla
huberticus
  • Laddar…
2-3 år för en optovakt kan ju ha blivit för mycket. Följ handbokens tips och studera hur optovaktens värden ökar i tändningsögonblicket.
 
H huberticus skrev:
Brännaren lyckas tända efter några försök, men när den ska tända på nytt så blir det "ingen låga". Optovakten är rengjord och byttes för 2-3 år sedan och ser fräsch ut och jag kollat kablarna. Inne i pannan spottar den ofta ut obränd eller halvt bränd pellets, men koppen är fylld och det verkar inte vara nåt problem med påfyllningen. Hur kan man testa om optovakten verkligen fungerar?
https://www.eldkraft.se/Bruks/ET/bioline20-25_manual.pdf

Finns en lista på möjliga felkällor i bifogad länk.

Börja beta av de troliga felkällorna i listan eftersom och se vad som felar för din brännare!

Mvh

Stefan
 
S Stefan.o skrev:
[länk]

Finns en lista på möjliga felkällor i bifogad länk.

Börja beta av de troliga felkällorna i listan eftersom och se vad som felar för din brännare!

Mvh

Stefan
Jag petade in fingret i röret för optovakten och kände ingen smuts. Efter det gick den igång. Märkligt. Efter några timmar "ingen låga". Körde igång den igen och sedan dess tickar den på sedan några dagar. Däremot är det ett tjutande, skrapande ljud när den fyller på med pellets. Kan det bero på att kedjorna behöver smörjas? Tycker däremot att ljudet kommer inifrån pannan där koppen är.

Tack för tipsen förresten!
/Lars
 
  • Gilla
Erik XV
  • Laddar…
H huberticus skrev:
Jag petade in fingret i röret för optovakten och kände ingen smuts. Efter det gick den igång. Märkligt. Efter några timmar "ingen låga". Körde igång den igen och sedan dess tickar den på sedan några dagar. Däremot är det ett tjutande, skrapande ljud när den fyller på med pellets. Kan det bero på att kedjorna behöver smörjas? Tycker däremot att ljudet kommer inifrån pannan där koppen är.

Tack för tipsen förresten!
/Lars
Jag har samma ljud, min uppfattning är att hela liggande röret i vilken internskruven löper är snett. Det består inte av en del utan av två, kan skjuva sig lite med tiden. Om röret är snett så vidrörs brännkoppen felaktigt av internskruven och gnissel uppstår. Jag tror inte detta är farligt men visst sliter det lite på internmotorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.