Ska hänga upp en TV och totalvikten är knappa 40 kg. Kan man borra lite större hål, fylla med ankarmassa och sen borra i massa för att sätta skruv? Eller är det så mycket bättre att fästa en bit gängstång direkt?
 
Second solution is property. Remember about really good cleaning holes!
 
Menar du att det är lättbetong?
Finns ju isåfall plugg för ändamålet.
Ankarmassa och gängstång blir ju liksom ganska permanent..
 
Ankarmassa och gängstång är det bästa i alla betong, lättbetong, leca osv väggar. Förutsatt, som sturnus säger, att du rensar hålen enligt anvisning.

Men, det är ju också helt överdrivet.

Använd plugg som är avsedd för lättbetong (om det nu är vad du har) eller Leca så håller ett par skruvar för flera hundra kg.
 
En vanlig kontrollfråga är om du vet vad du har borrat i ? ganska ofta så krafsar folk bara i putsen.
 
  • Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
If the TV only hangs ok, ordinary pegs do the trick. Their strength is given in terms of shear forces. But in the case of a mobile TV arm, there are axial forces for the top screws trying to "pull" them out of the wall. With a weight of 40 kg and an arm of about 80 cm and a bolt spacing of 20 cn, this will give us a pulling force of over 100 kg. Better safe than sorry, especially when the kids are home! They have amazing ideas. I remember mine! :-D
 
  • Gilla
WFD
  • Laddar…
Vilken soppa. Borrat hål men det ser ut att vara veckans restlager med trä, hönsnät, tomt, betong bräda.
När jag trodde jag kommit igenom en tunn träbåtar gick jag på med slagborr. Gick ok en lite bit mjukt. Sen var det tydligen en träbåtar och borren drog iväg. Vet inte om man vågar köra på med den här lösningen. Känns bara som att det är ganska fast motstånd sista 2 cm av de 10 jag borrade.

Närbild, otydlig, genomgående objekt, hål, gängad del, tekniskt, eventuell borr eller skruv, oidentifierbart material runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Kan det vara en putsad plankvägg (t.ex. kloasongvägg)?
Då sätter man fast saker med träskruv som man skruvar fast i plankorna.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan det vara en putsad plankvägg (t.ex. kloasongvägg)?
Då sätter man fast saker med träskruv som man skruvar fast i plankorna.
Tänkte på det också. Men det känns inte så. Nu ser man bara första biten men, känns helt annorlunda när man kommer in en bit. Sen som betong sista biten.
 
  • Makrofoto av ett ihåligt föremål, möjligtvis en gren eller kvist, med fokus på den texturerade inre ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle limma med typ ett sättlim istället för ankarmassa där, ser ju inte ut att gå att plugga eller skruva i det där.

Det ser ut o kunna vara någon form av revitering på plank.
 
L Lutte skrev:
Jag skulle limma med typ ett sättlim istället för ankarmassa där, ser ju inte ut att gå att plugga eller skruva i det där.

Det ser ut o kunna vara någon form av revitering på plank.
Ankarmassa lär släppa. Plugg kommer nog inte att fungera. För lite virke för att träskruv ska få tillräckligt fäste.

Känns som att jag får släppa den här idén. Inte så kul med en 75" TV på golvet.
 
BirgitS
Hus eller lägenhet?
Hur tjock är väggen och vad är på andra sidan av den?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hus eller lägenhet?
Hur tjock är väggen och vad är på andra sidan av den?
Lägenhet
Ingen aning men, minst 11 cm
Min snygga grannes vardagsrum
 
BirgitS
Då skulle du ju kunna höra med den snygga grannen ;) någon annan granne eller någon i styrelsen om de vet mer om hur väggarna är konstruerade. Du är väl knappast den första som vill sätta upp något på väggen.
 
N
Har du provat att bara skuva in en större skruv i väggen med skruvdragare och se om den drar?
Man kan ju sätta många skruvar i väggfästet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.