Näver är bra att tända med. Också bra att lägga under veden när den ligger travad ute för att skydda mot fukt. Tändrosor som man gör av stearin och äggkartong fungerar mycket bra.
 
Har blivit så "vetenskapligt" hur man tänder en brasa;)
Som barn/ung fick man lära sig det och utomhus i alla väder, då med det som fanns tillgängligt i skogen exkl. aspträ/svavel i tändstickorna.:D
Jo, jag har också tändstål men har använts ett fåtal gånger.
Är ni osäkra hur det brinner, ta och lägg en liten bit i kamin och testa, efter det vet du om det fungerar.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Jag kör delar av Willys kassar, går väldigt smidigt. Pappkasse då alltså :D
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Räkningar funkar också bra. Det har man ju så många av att man kan elda med dem…
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Räkningar funkar också bra. Det har man ju så många av att man kan elda med dem…
Japp, dom åker in i kamin så fort dom kommer. Dom skickar dom gratis också. Sen börjar dom skicka dom om och om igen. Efter ett tag börjar det komma brev från indrivningsföretag och sen kronofogden. Allt tändmaterial bara skickar dom åt en gratis(y)
 
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Räkningar är sådant där skitpapper som hellre pyr/glöder upp så det slutade jag med och idag kommer inga i pappersform.
Däremot brukar jag räfsa upp allt skräp från klyvning och spara i kassar, det fungerar som tändmaterial.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag använder aldrig tändved.

In med 3-4 klabbar och sedan petar jag in en tändpåse i botten som jag tänder på. Luckan på glänt tills det tagit sig ordentligt. Det är en snabb process som bara tar några minuter.

765004.jpg
 
  • Gilla
husägaren TS och 1 till
  • Laddar…
Allt som är brännbart, torrt, klent och luftigt.
T ex bark, reklamtidningspapper, pappkartonger, balsnören, förra årets julgransris, småkrafs från klyvningen, oanvändbart småspill från husbehovssnickeri, och naturligtvis tändved. Gamla ljusstumpar hjälper också till ibland vid behov, men där får man pröva sig fram försiktigt tills man vet hur de fungerar i ens kamin.

Målet är att få brasan att ta sig så fort som möjligt för att minimera rök och skadliga partiklar.
 
Efter 2 min, full fart.
Brinnande ved i en öppen spis, orange lågor, aska nedtill, metallkamin, märket "Keddy" synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Efter 2 min, full fart.
[bild]
fast du borde rakat ur askan först.
 
  • Haha
Jockebanan
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
fast du borde rakat ur askan först.
Den ska ha ett asklager på botten, brukar alltid lämna några cm när jag öser ur, nu är det nog uppe på 4-5 cm så det får vara några veckor till. :D
Framme vid dörrarna blir det aldrig mera än någon cm då tilluften "spolar" rent.
Blir ca 15-20 L aska på en vinter och 2 kbm ved.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
M
Jag brukade fylla en sån där tändvätskeflaska med diesel när den var gratis. En bit ihopknöcklad papper i mitten, ett litet sprut med diesel, knappt en halv dl., sedan tog det fyr snabbt!

Idag kör jag med tändkuber som köps i 196-pack på Gekås. Dessa använder jag med fördel till att tända grillstartern med också.
 
C
M Markarbetaren skrev:
Jag brukade fylla en sån där tändvätskeflaska med diesel när den var gratis.
Gratis diesel? Då skulle jag fylla lite mer än en tändvätskeflaska :rofl:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
M
C cpalm skrev:
Gratis diesel? Då skulle jag fylla lite mer än en tändvätskeflaska :rofl:
Det kan du ge dig på att jag gjorde:rofl:
 
  • Haha
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag brukade fylla en sån där tändvätskeflaska med diesel när den var gratis. En bit ihopknöcklad papper i mitten, ett litet sprut med diesel, knappt en halv dl., sedan tog det fyr snabbt!

Idag kör jag med tändkuber som köps i 196-pack på Gekås. Dessa använder jag med fördel till att tända grillstartern med också.
Diesel är ju inte jättebra med tanke på att det är svårantändligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.