Mats-S
Samma trams varje vår och höst, när ska det här fjanteriet upphöra :mad:
Hög tid att återgå till svensk normaltid året runt. Kl 12:00 ska solen stå i zenit, det är det normala :cool:
 
  • Gilla
  • Arg
datja och 19 till
  • Laddar…
Bästa är ju sommartid året om!
Ljusare eftermiddagar när folk är hemma..
Skit samma om de blir ljust 8 eller 9 på morgonen..
Man är redan på jobbet ändå.. mer nytta av en ljusare eftermiddag.
 
  • Gilla
Magnolium och 15 till
  • Laddar…
M
A amoreex skrev:
Bästa är ju sommartid året om!
Ljusare eftermiddagar när folk är hemma..
Skit samma om de blir ljust 8 eller 9 på morgonen..
Man är redan på jobbet ändå.. mer nytta av en ljusare eftermiddag.
Instämmer till 100%(y)(y)(y)!
Tänk om vi haft vintertid året om, vilken tragedi. Som i Göteborg, solen ned kl.9 i juni och upp kl.3, hur spännande hade dom sommarkvällarna varit? Och vilken normal människa är uppe kl.3? Och i Juli när dom flesta har semester, mörkt redan halv nio, men ljust kl.4.

För egen del hade jag gärna flyttat fram klockan 2 timmar inatt!(y)
 
  • Gilla
SonnyListon och 10 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Samma trams varje vår och höst, när ska det här fjanteriet upphöra :mad:
Hög tid att återgå till svensk normaltid året runt. Kl 12:00 ska solen stå i zenit, det är det normala :cool:
Finns väl inget normalt, det är bara vad man bestämmer? Tiden borde anpassas efter hur samhället är uppbyggt.

Sommartiden är bättre än vintertiden. Man vill väl att dom ljusa timmarna ska infinna sig under den del av dygnet då de flesta är vakna? Den gamla "normaltiden" är en relik ifrån agrarsamhället då folk steg upp halv fem på morgonen för att mjölka korna. På den tiden var klockan 12:00 "mitt på dagen".
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Tiden är kopplad till solens gång. Om man vill ha ljust när man lägger sig så får man helt enkelt gå upp tidigare. Det kvittar vilken siffra visaren pekar på då. Det är en villfarelse att man är låst mot klockan snarare än solen.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 8 till
  • Laddar…
Ja, kan vi inte bara bestämma EN tid...

Dock tillhör jag nog en minoritet som gärna hade sett att "vintertid" blir det val man gör...

Jag gillar helt enkelt att det är mörkt på kvällarna när man ska gå och lägga sig. Men man lär väl vänja sig oavsett.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 5 till
  • Laddar…
Pear4Life Pear4Life skrev:
Ja, kan vi inte bara bestämma EN tid...

Dock tillhör jag nog en minoritet som gärna hade sett att "vintertid" blir det val man gör...

Jag gillar helt enkelt att det är mörkt på kvällarna när man ska gå och lägga sig. Men man lär väl vänja sig oavsett
fast merparten av året är det mörkt ändå när man går o lägger sig..
 
  • Gilla
Lemans och 2 till
  • Laddar…
Det finns ingen vintertid. Det är normaltid då.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
A amoreex skrev:
fast merparten av året är det mörkt ändå när man går o lägger sig..
Beror ju lite på NÄR man lägger sig ;)
 
Pear4Life Pear4Life skrev:
Beror ju lite på NÄR man lägger sig ;)
Ja självklart..
Jag tillhör en av de som lägger mig tidigt året om.. runt 21-22.
Och då är det mörkt merparten:cool:
 
Gör en kompromiss, sätt fram klockan en halv timme nu och lås den tiden som normaltid året runt.
 
  • Gilla
Daniel_walnut och 1 till
  • Laddar…
A amoreex skrev:
Ja självklart..
Jag tillhör en av de som lägger mig tidigt året om.. runt 21-22.
Och då är det mörkt merparten:cool:
Samma här men mer åt 21.00-hållet... Och på västkusten är det ljust många månader om året vid 21.00 (vid sommartid)...
Fast problemet ligger ju bara hos mig själv... får skaffa bättre mörkläggning i sovrummet helt enkelt.

Men känns ändå konstigt att krypa ned när det är ljust ute eller när solen fortfarande är uppe.

Men det viktiga är att det blir just EN tid... :cool:
Då e det bara att anpassa sig å gilla läget.
 
Pear4Life Pear4Life skrev:
Samma här men mer åt 21.00-hållet... Och på västkusten är det ljust många månader om året vid 21.00 (vid sommartid)...
Fast problemet ligger ju bara hos mig själv... får skaffa bättre mörkläggning i sovrummet helt enkelt.

Men känns ändå konstigt att krypa ned när det är ljust ute eller när solen fortfarande är uppe.

Men det viktiga är att det blir just EN tid... :cool:
Då e det bara att anpassa sig å gilla läget.
Mörkläggning är det bästa:cool:
Bästa med ljusa sommarkvällarna är när man är ute på havet och klockan är 21:cool:
 
"Man ställer fram klockan när man ställer fram trädgårdsmöblerna"

Det där är ju bara trams. Hustrun släpade fram alltihop i onsdags. Inte f@n blev det nån sommar...

Utemöbler täckta av snö, träaltan, krukväxter, lugnt vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utemöbler täckta med snö, vinterträdgård, kallt, inga personer, snöig dag utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skämt åsido, jag är av uppfattningen att Sverige ska avskaffa det här med normaltid och sommartid. Låt nattens tidsomställning vara den sista.
 
  • Haha
  • Gilla
naresjo och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.