Om man nu tycker att det är snyggt med t ex murgröna eller rosor? I Sverige verkar ju allt sådant vara Big No-No, medan man t ex i England ofta ser sånt här:
Ståtligt hus omgivet av välskött trädgård med blomstrande rosor mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så vad är problemet?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Tja;)! Jag hör ju också till no-no-gänget och fattar inte att engelsmännen inte fattar ...
Är det så att vi nordbor är extra pedantiska eller att vi störs mer av skadade fasader? Frostsprängning borde väl också förekomma i UK?
 
M
Två funderingar. I Sverige byggs dom flesta hus i trä, i Storbritanien sten. I Sverige har vi ibland källare, har man det i Storbritanien?

Detta är mina 2 främsta funderingar då trä ogillar fukt, att inte kunna få torka mellan regnskurarna. Att ett hus med källare inte ska ha en konstant fuktig jord mot fasaden.
 
yonna yonna skrev:
Tja;)! Jag hör ju också till no-no-gänget och fattar inte att engelsmännen inte fattar ...
Är det så att vi nordbor är extra pedantiska eller att vi störs mer av skadade fasader? Frostsprängning borde väl också förekomma i UK?
Och ändå finns det så många hus som är flera hundra år i UK.;)
Det som växer på påverkar inte frostsprängning (min tro), vi har en garagevägg täckt med klätterhortensia. Ser bara till att den inte växer in under takpannor och upp på taket.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Däremot gillar olika djur växterna;)
Har även en pergola här med blåregn vid garageväggen.
En jordnötstjuv gömmer sig när jag konfronterade vad den gjorde här i fågelmaten.

Ett vilt djur tittar fram bland gröna blad och grenar, molnigt skyddad blick, naturdold.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 8 till
  • Laddar…
Mitt hus har tegelfasad, så den ruttnar ju inte. Men på vilket sätt kan klätterväxter orsaka frostsprängning?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Växterna gör det fuktigare och kan leda till frostsprängning på vintern. Äldre hus av natursten klarar sig bättre än puts/tegel men fogarna kan ta stryk.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Frostsprängning uppstår väl av trasig tegel, dåliga fogar, mm, så vatten kan tränga in i väggen.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Mitt hus har tegelfasad, så den ruttnar ju inte. Men på vilket sätt kan klätterväxter orsaka frostsprängning?
Vildvin, murgröna och klätterhortensia har sugfötter som letar sig in och spränger fogarna. Murgrönan får, om den trivs, mycket sega och starka grenar som bildar nytt rotsystem i fogarna om man inte håller efter den. Det är ganska dyrt att foga om ett tegelhus. Är det fasadtegel kan hela fasaden
ge rejäla fuktskador. Blåregn är också aggressiv.
 
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
I centrala Malmö var ett par teglade 5-våningshus täckta med blåregn ända upp till takfoten. Det var mäktigt! Men inte nu längre:rolleyes:.
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Blåregn fäster inte på väggen utan snurrar sig fast i det som finns.
På vad sätt är den aggresiv?
Förutom att den har stor tillväxt/år.
 
A AndersS skrev:
Blåregn fäster inte på väggen utan snurrar sig fast i det som finns.
På vad sätt är den aggresiv?
Förutom att den har stor tillväxt/år.
...och den blir vansinnigt tung ...
 
Rosor då?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Rosor då?
Behöver någon form av spalje att växa på så den ligger då inte dikt an fasaden. Bättre alternativ. Luftar fasaden under vinterhalvåret liksom iofs också blåregn gör och det är bra.
 
yonna yonna skrev:
...och den blir vansinnigt tung ...
Ja den börjar ju grovna lite, är 90*90 i stolpen.:D
Träd som växer runt en pelare, täckt av mossa, mot kontrasterande bakgrund av vit vägg och bruna grenar.
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.