Hej,

För närvarande bor vi i ett hus som ligger på en tomt inom detaljplanerat område i Kungsbacka kommun.

Våra planer för framtiden är att bygga ett nytt hus på samma plats som det nuvarande huset. Alltså riva och bygga nytt.

Vi håller nu på att framställa de handlingar som behövs för bygglovsansökan och då dök det upp en frågeställning.

Kommer Kungsbacka kommun kräva in en ansökan för rivningslov i samband med ansökan för bygglov? Eller kanske till och med kräva att rivningslov söks och godkänns innan de behandlar en bygglovsansökan?

I den bästa av världar hade jag velat få bygglovsansökan behandlad och godkänd innan jag lägger tid och energi på att sammanställa en ansökan för rivningslov. Potentiellt så kan vi få avslag på bygglovsansökan och tvingas vända tillbaka till ritbordet för det nya huset, och då kan det ta ett bra tag innan vi har ritat något nytt som känns bra.
 
DreamOn DreamOn skrev:
Hej,

För närvarande bor vi i ett hus som ligger på en tomt inom detaljplanerat område i Kungsbacka kommun.

Våra planer för framtiden är att bygga ett nytt hus på samma plats som det nuvarande huset. Alltså riva och bygga nytt.

Vi håller nu på att framställa de handlingar som behövs för bygglovsansökan och då dök det upp en frågeställning.

Kommer Kungsbacka kommun kräva in en ansökan för rivningslov i samband med ansökan för bygglov? Eller kanske till och med kräva att rivningslov söks och godkänns innan de behandlar en bygglovsansökan?

I den bästa av världar hade jag velat få bygglovsansökan behandlad och godkänd innan jag lägger tid och energi på att sammanställa en ansökan för rivningslov. Potentiellt så kan vi få avslag på bygglovsansökan och tvingas vända tillbaka till ritbordet för det nya huset, och då kan det ta ett bra tag innan vi har ritat något nytt som känns bra.
Du behöver inte dela upp ärendena, du skriver bara i ditt bygglov att befintligt hus ska rivas. Markerar på situationsplanen samt gör en rivningsplan med inventering.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Du behöver inte dela upp ärendena, du skriver bara i ditt bygglov att befintligt hus ska rivas. Markerar på situationsplanen samt gör en rivningsplan med inventering.
Tack för svar!

Så du menar att jag behöver ta fram vad som krävs för ett rivningslov, med som du säger, rivningsplan, inventering, hur materialet skall tas om hand, egenkontrollplan osv. och ha det klart för att baka ihop med dokumentationen som behövs för bygglovet?

Det var lite det arbetet kopplat till rivningslovet jag hade hoppats slippa tills efter beviljat bygglov.
 
Du kan skriva i ansökan att befintligt hus ska rivas men ansökan måste ju inte vara helt komplett när du lämnar in den så du kan avvakta med rivningsplan osv. Rivningsplaner, kontrollplaner och andra tekniska handlingar fastställs ju först vid startbeskedet så de är inte nödvändiga för att bedöma om bygglov kan ges.

När det gäller nybyggnation kommer ett tekniskt samråd krävas innan ni får startbesked så det finns gott om tid att ta fram dessa handlingar när bygglovsfrågan är utredd.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.