Hejsan. Ny i gruppen och behöver hjälp.
Köpte ett hus som är nånstans mot 200år gammalt. Mycket roligt har hänt på vägen och nu senast började det rasa in värmekulit i skorstenen.

Det är en gammal tegelstenar skorsten som man har dragit rör i. Först gjutit vågrätt in i skorstenen, sedan satt ett rör lodrätt för att leda ut röken.

Längst ner vid röret finns nu ingen packning, så det dröślar in värmekulit.

Jag tänkte jag skulle täta det med pannkitt, men så fort jag försöker trycka in det i , den ganska stora, springan så dröślar det ner mer värmekulit.

Frågan är om jag ska försöka tömma ut allt innan jag tätar (hur mycket kan där då finnas) eller ska jag fortsätta försöka täta med pannkittet, som blir ganska blandat med värmekulit?

Jag är helt inkompetent på detta och kan tänka mig att lösningen är ganska självklar, men vill höra mig för innan jag ger mig in på något jag inte reder ut.

Försöker lägga in en video där jag i blindo filmar uppåt i röret
 
Pannkit är nog inte lösningen. Kör med tjockt blandat eldfast bruk i ordentliga mängder som du trycker upp och sedan jämnar till.
Eldfast bruk av lera kan du använda med händerna utan problem.
 
Ska inte slangen gå utvändigt den anslutningen?
Hur ser det ut i andra änden uppe vid skorstenen, kan vara att slangen krympt av värmen så det räcker att lossa den och försöka få ned hela slangen i skorstenen utvändigt nedre anslutning.
 
T tracker skrev:
Ska inte slangen gå utvändigt den anslutningen?
Hur ser det ut i andra änden uppe vid skorstenen, kan vara att slangen krympt av värmen så det räcker att lossa den och försöka få ned hela slangen i skorstenen utvändigt nedre anslutning.
Om jag förstår dig rätt så har den isf krympt på längden?
Det ser rätt logiskt ut när jag tittar på det och samtidigt ser jag ju inga spår av någon gammal tätning.

Jag fick feeling igår och körde in gott om pannkitt in i mellan och sedan smetat en del extra i övergång. Se bild.

Hoppas detta ska kunna klara en provtryckning i veckan.
Eventuellt smetar jag dit lite till bara för det blev lite över och tror inte det skadar med lite tjockare pannkitt.

Där uppe sitter det fint fastgjutet

Det har runnit ut ca en Willys påse med värmekulit.
Är det ett måste att slå hål i betongen längst upp för att fylla på lika mkt igen?
 
  • Rörtunnel med sot och mögel, möjlig skorstenskanal, behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G guggen skrev:
Pannkit är nog inte lösningen. Kör med tjockt blandat eldfast bruk i ordentliga mängder som du trycker upp och sedan jämnar till.
Eldfast bruk av lera kan du använda med händerna utan problem.
Tack för tips! Gjorde precis som du sa, men körde faktiskt med pannkitt eftersom lokala sotaren tipsade om precis det och jag hade köpt.

Tror det blev ganska reko, eventuellt ska jag smeta på lite till, dels för att bli av med det sista, men också för jag tror inte det skadar med lite tjockare lager.

Ser det reko ut?
Närbild, möjligtvis en brunn eller rör, med koncentriska lager och ojämn yta. Svart och grått med reflektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett objekt med koncentriska lager, troligen ett metallrör eller geologiskt prov med strukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild inuti sotig, förorenad skorsten med synliga lager av sotavlagringar och erosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Normalt har man ju bruk och murar in en stoss som röret är fäst i eller gjuter fast det hela. Känns som om den aldrig har suttit fast ordentligt tidigare
Det kommer nog fungera bra med pannkittet också. Om du behöver fylla på beror på hur mkt fyllning det är i och det är svårt att veta. Jag skulle nog pallra mig upp och ta en titt när det blir bättre väder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.