Det är bara att titta på energins flöde så ser du lätt var den kommer ifrån. Det är inte från solen.
 
  • Wow
Bosse Lostål
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
[länk]
Om du tittar på grafen på sida 21 i det dokument jag länkade så framgår det att temperaturen ner till 10-15m varierar under året. Men sedan är det en gradvis temperaturstegring när man går neråt. Det beror på att det finns ett energiflöde nerifrån och uppåt. Det handlar inte om solenergi.
 
D Daniel 109 skrev:
Om du tittar på grafen på sida 21 i det dokument jag länkade så framgår det att temperaturen ner till 10-15m varierar under året. Men sedan är det en gradvis temperaturstegring när man går neråt. Det beror på att det finns ett energiflöde nerifrån och uppåt. Det handlar inte om solenergi.
Men den handlar ju om ostört tillstånd, utan värmeuttag.

Jag får göra en 180 gradare efter att läst lite fler rapporter..
Energin verkar komma primärt (inte endast) från solen vid bergvärme. Energiflödet ut från jordens mittpunkt verkar ligga kring 90mW/m2 (https://en.wikipedia.org/wiki/Earth's_internal_heat_budget)

Om ett borrhål påverkar 100m2 så ger det 80kwh tillförd effekt per år (kontrollräkna gärna)?
Låter lite lite för mitt hus iaf.
 
Ja, i en ny brunn är det inget snack. Då är det energi från jordens inre det handlar om. Om man kyler ner berggrunden till en temperatur under årsmedeltemperaturen kommer man att få en uppvärmning även uppifrån. Det är något som sannolikt sker i den här typen av områden.

Det finns också med i rapporten jag länkade till.

Dessa hål kommer att tappa temperatur på sikt, om man inte aktivt laddar dem på sommaren.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför ska du ha rätt till värmen under grannens fastighet bara för att du borrade först?
Enligt kommunen;
Om grannes möjlighet att borra för bergvärme upphör eller påverkas, om borrpunkt eller borrhål för bergvärme planeras mindre än 20 meter från grannes husfasad eller om borrhålen vinklas och det är mindre än 20 meter på halva borrhålsdjupet, måste grannfastighetens ägare lämna ett yttrande. Använd följande blankett.

Yttrande över borrning för bergvärme Installation av bergvärme innebär att marken runt borrhålet gradvis kyls av. Rekommendationen är att avståndet mellan två borrhål bör vara minst 20 meter för att god effekt ska uppnås. Om borrpunkt eller borrhålets botten hamnar närmare än 20 meter från grannes husfasad, om grannes möjlighet att borra för bergvärme upphör/påverkas eller om borrpunkten placeras nära fastighetsgränsen till granne är grannen berörd och ska ges möjlighet att yttra sig. Möjlighet finns också att vinkla borrhålen. Om borrhålen vinklas eftersträvas ett avstånd på minst 20 meter på halva borrhålsdjupet, för att påverkan på energiuttaget inte ska bli större än om det är 20 meter mellan borrhålen på markytan. Allt enligt den kunskap vi har i dag.
Observera att ni endast har yttranderätt och ingen vetorätt över värmepumpsinstallationen.
Jag fick grannens hål betydligt närmare än 20m och fick inte chansen att yttra mig till kommunen som jag borde fått, jag fick aldrig denna blankett utan den gav han till de två grannar som var bredvid honom. Inte de som bor mittemot över gatan eller bakom hans hus. Han ansåg grannar är de två fastigheter som är till vänster och höger om honom på gatan. Feltänk tycker jag.

Jag tror inte att jag kunnat motsätta mig detta men OM jag fått visa att mitt borrhål låg så nära så tror jag kommunen föreslagit en annan position på hans hål. Han hade ingen aning om var jag borrat. Det blev ju sämre för oss båda, han borrade djupare och har dessutom efter det byggt pool som säkert drar massa energi. Om mitt borrhål fryser hoppas jag det gör det inom 10 år, då ska jag nog prata med honom. Som det är nu bad jag honom göra något när borrningen påbörjats, killen som borrade bad mig mer eller mindre dra åt helevete och sa att han bara skulle få betalt för ett hål till. Grannen försvann in och sa han skulle ringa kommunen och sa sen inget mer. Jag framlade mitt missnöje och stannade med det.

Edit: jag har förstås inte rätt till grannens värme, men om tex alla koordinerat lägger sina hål tex på vänstra delen av tomten och en granne gör tvärt om, så blir ju både hans och hans grannes hål sämre och troligen inte den andra grannens hål bättre. Är det mer än 20m påverkar det som jag förstår inte alls, om det som i mitt fall är (minns inte exakt men kanske) 10m mellan så är risken stor det påverkas. Grannen hade utan större problem kunnat flytta sitt hål ett par meter utan att någon av oss kringliggande påverkats. Men av klantighet så blev det inte så.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Jomp3 skrev:
Grannen vill borra för bergvärme, borrhålet överlappar med vårt vinklade hål. Om vi godkänner placeringen, riskerar vi sänkt effekt för vår pump?
[bild]

Vårt borrhål markerat med rött, grannens i lila.
Jag hade inte godkänt det. Du kommer att få sämre effekt när det är som kallast och alla tar upp Max ur sina hål. Grannen borde borra mer öster på tomten och vinkla det mot allmänningen (vita området).
 
  • Gilla
Chomp_Shark
  • Laddar…
Hur gick det för ts?

Själv har jag inga före / efter mätningar så kan omöjligt säga om det påverkade mig...
 
  • Gilla
zapppa
  • Laddar…
P
Som det skrivits tidigare i tråden så "frågas" ts i egenskap av granne.. men det är inte så säkert att kommunen går på nekande från ts. Man har inget veto utan man har en chans att yttra sig. Sen kan kommunen gå på vilken linje dom tycker väger tyngst..

Grannen som vill borra nu har lika stor rätt att borra som ts och alla andra grannar runt

Väldigt vanligt att tillfrågade eller informerade grannar tror att man har ett val i att avgöra om den som sökt får göra sin åtgärd..bergvärmehål . Bygglov osv..

Det är kommunen som avgör om grannen får borra inte ts.. ts är tillfrågad och ska ha en väldigt bra orsak för att kommunen ska gå på den viljan.
Det är såklart enklast om ts svarar ja för då finns det inget att tjafsa om och allt går fortare och smidigare det är därför man tillfrågas..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag höllpå att jobba en hel del med värmepumpsfrågor under hela 1980-talet. Jag vill påstå att pratet om att årstidsevariationen i bergtemperatur skulle vara mätbar ända ned till 10-15 m djup i berg är synnerligen optimistik och frågan är också om hur stor denna variation är. Hur djupt solvärmen tränger ned beror på egenskaperna hos jordlagren ovan på och på bergartens ledningsförmåga. Sedan kan man behöva tänka på vattenflöde i berget som faktiskt kan leda till att mer värme tillförs än bara genom värmeledning i berget men realistiskt är att inte räkna med detta. Om man mäter årstidsvariationen på 10-15 m djup i orört berg kommer man knappast att kunna se några intressanta variationer. Om man däremot mäter i ett borrhåll i berg som redan är rejält nedkylt p g a värmeuttag så är det inte orimligt att man kan notera en viss årstidsvariation på 10 15 m djup eftersom nedkylningen gör att värmeenergi lättare leds men hur stor är den och hur hur är bergets medeltemperatur omkring detta borrhål på olika avstånd från hålet i radiell riktning? Slutar man att ta ut värme från att borrhål på sommaren så stiger temperaturen i hålet en hel del beroende på att värme då leds till från omgivande berg på lite längre avstånd men när man sedan tar ut värme på vintern sjunker håltemperaturen igen. Den här variationen beror till stor del på varierande värmeuttag. Jag har tidigare rekommenderat till kommuner att man inte skall borra vertikala hål närmare grannens tomtgräns än 10 m. Detta ger minst 20 m mellan hålen.
I regel vet man väldigt lite om bergegenskaperna innan man börjar borra och vill man veta mer måste man samla borrkaxet och analysera. Det är givetvis skillnad på granit, kalksten och sandsten och olika sorts skiffrar. Man skall också vara försiktig med att borra snett i bebyggda områden. Om ett borrhål går in snett under en grannes tomt och kommer i närheten eller t o m in under ett grannhus kan man med tiden komma att stjäla lite värme från grannens hus. Under grannes hus styrs nämligen inte marktemperaturen av sol, vind och regn utan av hur varmt grannen vill ha i sin källare. Man skall inte heller gå för nära sitt eget hus. Dels kan man stjäla värme ur sin egen källare dels kan man orsaka frysskador på vatten och avlopp och dessutom kan frysning och tining ge markrörelse som på verkar husgrunder. Borrhålsvärme kan vara mycket bra men kräver försiktighet, eftertanke och säkerhet i projektering. En intressant teknik är att återmata värme till borrhål från solpaneler eller att använda vinterns ackumulerade kyla i borrhålet för att kyla i huset under varma sommardagar. Det ger också en återmatning av värme till hålet. När man jobbar med borrhålsvärme måste man alltid vara på den säkra sidan och kräva garantier med lång varaktighet. Det borde egentligen krävas ansvarstider på flera år.

Det bör också nämnas att den värmeenergi som finns lagrad mycket djupt i berget visserligen har geotermiskt ursprung men värmeflödet är mycket lågt omkring 50 mW/m2. På en tomt med 1000 m2 yta blir det bara 50 W. men och värmeenergin i berget har ackumulerats under mycket långa tider.

Björn Dahlroth
 
  • Gilla
Träkirurgen och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hur gick det för ts?

Själv har jag inga före / efter mätningar så kan omöjligt säga om det påverkade mig...
Lämnade ett yttrande om att jag gärna såg grannens hål vinklat eller placerat så det inträngde mindre på vårt befintliga borrhål. Mig veterligen gjordes inga förändringar baserat på det och grannen är nu färdigborrad och klar med sin installation.

Får följa upp nästa vinter och se om det går att mäta någon skillnad i effekt…
 
  • Ledsen
JohanLun
  • Laddar…
Över tid bör det ju bli problem i ett sådant område. Jag gissar att det är ett ämne som det börjar pratas om om 10-20 år när dessa hål börjar kallna. Det är mycket berg, så du kommer nog inte att märka något i vinter.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Över tid bör det ju bli problem i ett sådant område. Jag gissar att det är ett ämne som det börjar pratas om om 10-20 år när dessa hål börjar kallna. Det är mycket berg, så du kommer nog inte att märka något i vinter.
fast är grundvattenflödet stort bör risken vara minimal
 
Hur ofta har man högt grundvattenflöde genom berg i Sverige?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.