Det här hittade jag när jag tog bort en isoleringskiva på min inredda vind ! Hur ska det tolkas ? Panik ?
 
  • P1000191(1).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är detta mot taket ?

Ingen luftspalt?
 
Så gott som ingen luftspalt ! Man blir förbannad hur tänker folk ! Enligt ritning är det luftspalt men i pratiken inte ! Undrar om det kan bli en försäkringssak ? eller om jag får åtgärda hela skiten själv !
 
Ser inte ut som mögel ? Mer som smuts.
 
Jag tycker inte heller det ser ut som mögel. Oavsett vad det är så ska du ha en luftspalt.
 
Har du underlagspapp på taket?
 
Är detta i taket ??
 
Oberoende av om det är vägg eller tak så är det också nåt annat förutom luftspalt som saknas...:confused:
 
Bättre bild
 
  • P1000193(1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
om du skrapar med en kniv på det svarta träet, kommer det då fram ofärgat trä?

(funderar på om det kan vara ruttet?)
 
Jo det kommer fram friskt trä inte är det fuktigt heller
 
Snailman
ok, då verkar det ju inte vara ruttet, är det ruttet, så kan man även (bortsett från färgförändring) märka det på att det är lätt att bryta fibrerna på längden, det är det väldigt svårt att göra på friskt virke.
 
Om man har papp på taket och saknar luftspalt så kan taket bli så varmt så delar av tjäran i pappen tränger igenom efter lång tid.

Jag har sett detta på andra ställen ett par gånger men då såg man också fläckar där det hade runnit ren tjära.
 
Det är inte svartmögel då? Svårt att se på bilderna. Svartmögel är ju i sig ofarligt efter vad jag förstått? Däremot kanske det kantyda på ett fuktproblem som kan leda till verklig röta.
 
Hittade en annan bild på svartmögel. Nog ser det ganska lika ut?

S6300099.JPG
isblastring.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.