Jag skall installera ett tryckärl under en diskbänk.
På detta tryckkärl så sitter det en säkerhetsventil med en rörkoppling. Min fråga är: bör jag dra ett rör från säkerhetsventilen till avlopp, eller är det relativt riskfritt att säkerhetsventilen nånsin löser ut?
 
Du ska absolut dra säkerhetsventilens utblås till avlopp. "Mynnande fritt över golvbrunn" vill jag minnas att jag har läst i nån instruktion. Det är nämligen rätt stor risk att den pinkar en del när man har fyllt med kallt vatten som sedan värms av pannan.

I normalfallet, förutsatt att kärlet är rätt dimensionerat och förtryckt så ska det inte komma ut vatten, men det kan hända ibland. Under sommaren blir t ex medeltempen i systemet mycket lägre än på vintern eftersom man inte har värme i elementen. Om man då har fyllt på vatten under sommaren så kan det rinna ut en del när det blir höst och elementen fylls med värme.
 
Tryckkärlet skall sitta i en sommarstuga med oljefyllda elradiatorer så det är bara tappvatten det är frågan om. Systemet kommer att vara tappat och avstängt när vi inte är där. Problemet är att tryckkärlet kommer att sitta i köket och där finns inget öppet avlopp. Dessutom är det en bit från diskbänksavloppet till detta tryckkärl.
Tänkte ha ett tråg under tryckkärlet för att samla upp kondensvatten. Det kanske räcker med att låta spillröret gå ner i detta tråg? Det kommer väl att rymma ca 5-6 liter. Ett annat alternativ kanske är att låta spillröret gå rakt ner genom golvet och ut under huset. Huset är står på pålar med en höjd under på ca 1 meter.
Synpunkter?
 
varför skall du ha tryckkärl?
 
Tja, dels sitter det redan där, det ingick i pumpinstallationen. Annars vet jag faktiskt inte men jag antar att man annars får en fördröjning innan pumpen hinner pumpa fram vatten och man måste väl andå ha nån form av tryckvakt, eller hur?
 
oki, jag var helt inne på att du har ngn form av uppvärmning av (inneslutet) vatten.

men vi pratar ngt helt annat (en luftklocka för annars fick du vatten bara när pumpen går)

sommarstuga, nu får du många svar från hur det skall vara, som sveno sa, till budgetvarianter

säg att du stänger av pumpens huvudbrytare när ni lämnar huset vintertid - ett rör ut gm golvet. Ut gm golv ska du, ty teoretiskt om alltings jävlighet så kan ventilen läcka och pumpen går, det kan bli mycket vatten. Likaså kan man ge sig den på att det fryser i skallerröret på vintern. En pling till försäkringsbolaget kan var lönt mödan ty vattenskador kostar dem multum.
 
Antar att pumpen inte kan gå om den är avstängd, eller hur?
Bortsett från det så kanske det bästa är att ansluta "skvallerröret" till ett s.k. diskmaskinsanslutning på avloppröret under diskbänken. Problemet som då uppstår är att jag behöver ett till diskmaskinen också. Får man plats med två st diskmaskinsuttag?
 
Glömde tillägga att jag naturligtvis också skall ha en varmvattenberedare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.