Om man verkligen är beredd att satsa lite extra på att få en snabb tvättmaskin idag, vad ska man köpa?
Jag har idag en hyfsat ny Samsung (typ premium modell som jag kom över billigt). Den väger tvätten och har en trumma som roterar motsatt mot "baksidan".
En vanlig tvätt på det automatiska programmet (40 grader) strax över en timma.

Jag har sökt bland alla större tillverkare (Miele, elektro lux, bsh, m.fl), men inte hittat en enda som redovisar ett program för "normal tvätt" som är snabbare än 2h.

Tyckte det var märkligt att min maskin var så snabb, så jag kollade manualen även på den och då redovisade även den en tid på över 2h på programmet som i praktiken tar strax över en timme...

Iof trevligt att prestanda i praktiken är bättre än det tillverkare skriver i manualen, men det gör det ju svårt att välja en ny baserat på teoretiska värden.

Har Ni några erfarenheter att dela med er av när det gäller att välja en snabb tvättmaskin?

Nu tänker jag framförallt på konsumentmaskiner, även om det inte är helt utrslutet att, ansluta både 3fas och varmvatten...
 
S skyisthelimit skrev:
Om man verkligen är beredd att satsa lite extra på att få en snabb tvättmaskin idag, vad ska man köpa?
Jag har idag en hyfsat ny Samsung (typ premium modell som jag kom över billigt). Den väger tvätten och har en trumma som roterar motsatt mot "baksidan".
En vanlig tvätt på det automatiska programmet (40 grader) strax över en timma.

Jag har sökt bland alla större tillverkare (Miele, elektro lux, bsh, m.fl), men inte hittat en enda som redovisar ett program för "normal tvätt" som är snabbare än 2h.

Tyckte det var märkligt att min maskin var så snabb, så jag kollade manualen även på den och då redovisade även den en tid på över 2h på programmet som i praktiken tar strax över en timme...

Iof trevligt att prestanda i praktiken är bättre än det tillverkare skriver i manualen, men det gör det ju svårt att välja en ny baserat på teoretiska värden.

Har Ni några erfarenheter att dela med er av när det gäller att välja en snabb tvättmaskin?

Nu tänker jag framförallt på konsumentmaskiner, även om det inte är helt utrslutet att, ansluta både 3fas och varmvatten...
Jo men det viktiga är nog att välja en maskin med 5 årsgaranti, då har tillverkaren anstängt sig lite för att få bort det värsta junket. Sen tidsmässigt så är det nog liten skillnad för att tvätta rent.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en 8-9 år gammal Electrolux, den kan man ställa tiden på alla program... Det snabbaste tar 35 minuter men då blir centrifugeringen lidande, men lika rent blir det....
 
Hur bråttom kan man ha?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Min LG som är ett drygt år tar 59 min på standardprogram 40 grader, det går att köra snabbprogram också...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min LG som är ett drygt år tar 59 min på standardprogram 40 grader, det går att köra snabbprogram också...
Modell? Vet du vad manualen säger att det programmet ska ta?
 
S skyisthelimit skrev:
Modell? Vet du vad manualen säger att det programmet ska ta?
Jag tror det är denna
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5642277

Vi köpte en grundare maskin för att få in den helt under tvätt bänken.

Enligt manualen så tar 40° bara 59 minuter oftast är det snabbare om maskinen inte är riktigt full. Den har WiFi också, även om vi inte letade efter det. Via appen så kan man göra sina egna tvättprogram.

Här är jag i slutet av standard 30°C program på 46 minuter.

LG tvättmaskin, frontpanel, digital display, programväljare, vikt 8.5 kg, ThinQ, vit, modern, energieffektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Roga1337 Roga1337 skrev:
Vi har denna Bosch [länk]
Sedan några år sedan, som vi är supernöjda med…har nog ersatts med ny produkt nu.
Valbara Tvättprogram från 35minuter (för lättsmutsad tvätt)
Samt bra aviseringar mha home Connect(y)
( vi har tvättmaskinen i källaren)
Edit: endast 15 min vid uppfräschningsläget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.