Unikt namn
Sanda37 Sanda37 skrev:
Sant du säger. Men dom jag skrev om tar inte betalt för att rätta till efter fuskbyggarna utan dom fixar sponsorer för kunna utföra jobbet. Dom har varit med i Arga snickaren och fuskbyggarna på tv.
Varnhem var det flera företag som sponsrade allt material till dom. Därför behövde inte ägaren till det huset betala något alls för att fixa till efter fuskbyggarna.
Även om det finns enstaka reklam-projekt som får spinsring så kommer givetvis lejonparten av alla kunder betala. Det går inte att driva en byggfirma på välgörenhet.

Ok topic hade jag sett till att göra ett ordentligt funktionstest alternativt dra dit en kunnig vän eller fackman som får inspektera. Klantverket skvallrar om en mindre erfaren utövare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag ser framför mig. Säljaren förkunnar att alt fungerar. TS köper. Skiten rasar dag 11. TS tar in en fackman som hittar 42 andra fullösningar. TS postar på juridikforumer om hjälp. BH svar att TS får skylla sig själv och moraliskt är det TS fel att man inte gjorde en fördjupad undersökning och skiten är utgången och TS är för dum för att äga hus.

Så gör den fördjupade besiktningen nu. Om du vill investera.
 
  • Gilla
Tamazin och 5 till
  • Laddar…
J Johnny_GBG skrev:
Har tittat på ett hus med bergvärme men vi blev lite fundersama när vi fick syn på alla slangar och rör.
Finns det någon snäll själ som kan se hur illa det här är och ge råd om vad som bör göras och vad det eventuellt kommer att kosta. Finns tyvärr ingen infomation att få om fabrikat, installations år eller liknande. Allt vi vet är att "det ska fungera".
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Oroväckande. Både för vilka andra brister som finns i huset men även antal möjliga brister i dessa hundratal kopplingar.
Personligen hade jag inte klarat av o se eländet.
Ta höjd för att inspektera rörarbetet och ev lite omdragning.
 
W widden skrev:
...Termia värmepumpar säljs endast till auktoriserade Termia installatörer...Så ni kan vara säkra på att värmepumpen är korrekt installerad...
Med rätt kontakter kan man köpa och installera vilken pump som helst själv ;)

W widden skrev:
...När det är dags att byta till en ny värmepump, då kostar detta ca 60-80000 kr inkl installation....
Får nog lägga på lite på det.
 
  • Tyvärr kan jag inte hjälpa till med den här förfrågan eftersom bilden du refererar till inte har laddats upp ordentligt. Var god och försök igen med en bild.
  • Tyvärr, jag kan inte se någon bild. Vänligen försök igen med en bilduppladdning.
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
W widden skrev:
Jag är elektriker och har installerat totalt ca 50 st Termia värmepumpar.

Märket är av Termia och är inte äldre än ca 2013. Bättre värmepump går inte att få enligt min erfarenhet och bedömning. Termia värmepumpar säljs endast till auktoriserade Termia installatörer och dom i sin tur får endast sälja vidare i samband med installation av värmepumpen. Så ni kan vara säkra på att värmepumpen är korrekt installerad, samt dom svarta isolerade rören som går till borrhålet och att borrhålet är tillräckligt djupt för värmepumpens storlek. Du kan säkert hitta på den lokala installatören på termia.se och få mer information av dom om installationen.

Resterande röranläggning ser ut att vara gjort av husägaren själv på 90-talet och har säkert haft samma skönhetsfel, men fungerat sedan dess.

Livslängden på värmepumpen är ca 15-25 år och borrhålet ca 100 år. Så troligtvis kommer anläggningen fungera i 10-15 år utan extra kostnader. När det är dags att byta till en ny värmepump, då kostar detta ca 60-80000 kr inkl installation.

Hoppas detta kunde vara till någon hjälp :)
Finns absolut ingen garanti för att pumpen är korrekt installerad. Har sett mängder med kast utförda installationer av Thermia-pumpar. Oftast felaktig dragning av kollektorn.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Sanda37 Sanda37 skrev:
Sant du säger. Men dom jag skrev om tar inte betalt för att rätta till efter fuskbyggarna utan dom fixar sponsorer för kunna utföra jobbet. Dom har varit med i Arga snickaren och fuskbyggarna på tv.
Varnhem var det flera företag som sponsrade allt material till dom. Därför behövde inte ägaren till det huset betala något alls för att fixa till efter fuskbyggarna.
Allt folk ens går på sånt larv.
Det är en på 1000 som ringer som kanske får ngn som helst spons, i bästa fall 15% rabatt på Ahlsells prislista, de flesta som tvingas stå och göra bort sig i tv får dessutom bara en delsumma betald.
Jag skulle snarare akta mig för firmor som sysslar med sådant.
Detta är dessutom några riktigt fult dragna kopparrör i en källare, kan ha varit en full eller lat röris eller en kass hemmapulare, vi har ingen aning om hur resten av huset ser ut. Det vi ser tar inte mer än en dag eller två för ett proffs att fixa
 
Visst, när vi installerar så vill vi att det ska bli som på bilden här ( innan isolering ), men med det sagt så behöver det ju inte vara nåt fel på funktionen i TS bild.

Det är med stor sannolikhet en tidigare ägare som dragit det själv, och om man vill se det positiva så är det att alla fördelare verkar samlade i pannrummet, så ett eventuellt läckage skulle hamna där istället för nån annanstans i huset.

Detta är ju inte som med det elektriska att ett fel leder till att huset brinner ner, så om allt annat i huset motsvarar era förväntningar, och värmen fungerar, så kan jag inte se att detta skulle stoppa ett köp.

När pumpen sen ska bytas en vacker dag så kan man ju snygga till det lite. VVS-installation med kopparledningar, expansionskärl, vit skåp, inomhus, arbetsplats, oslipad finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Ser ut som prisol allt. Undrar om det går T och R till varje element, för det kan kanske inte vara GV , då skulle det ev vara skarvar mellan prisol och slang. Kan vara prisol på hela GV , men ovanligt. >Så om allt går ut från spindelnätet så är det lätt att koppla om till stigarrör i taket. Då finns heller inget tryckfall att tala om, varje element sin egen individ.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Förmodligen inga dolda skarvar så en vattenskada pga värmesystemet borde vara långt borta.
Om man nu ska leta positiva saker
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
När jag ser det så påminner jag mig om en kund. I bland undra man hur det står till en trappa upp. Kunden hade dragit alla rör/dosor själv ( OBS prislapp på allt ) ( sommarstuga 70 m2 ) och ville jag skulle dra tråden. Jepp åkte dit räknade med ca 200 fk och fann något. det blev om jag inte minns fel ca 600 m Samtliga rör för brytare/lampor/uttag/elvärme kom ut i väggen var för sig där centralen skulle sitta. Blev att riva väggen bakom och få dit kopplingsdosor 12 st , hur som helst, överraskningarnas tid är inte slut än
 
  • Gilla
Lars Lun och 1 till
  • Laddar…
Sanda37 Sanda37 skrev:
Mitt råd är om du bor i Stockholms trakterna så kontakta Svanström El & VVS dom älskar sådan fuskbygge till max.
Vari ligger själva fusket menar du? Estetiskt är det en katastrof, men på vilket sätt påverkar det funktionen?
 
I Ingvar 58 skrev:
Visst, när vi installerar så vill vi att det ska bli som på bilden här ( innan isolering ), men med det sagt så behöver det ju inte vara nåt fel på funktionen i TS bild.

Det är med stor sannolikhet en tidigare ägare som dragit det själv, och om man vill se det positiva så är det att alla fördelare verkar samlade i pannrummet, så ett eventuellt läckage skulle hamna där istället för nån annanstans i huset.

Detta är ju inte som med det elektriska att ett fel leder till att huset brinner ner, så om allt annat i huset motsvarar era förväntningar, och värmen fungerar, så kan jag inte se att detta skulle stoppa ett köp.

När pumpen sen ska bytas en vacker dag så kan man ju snygga till det lite.[bild]
Ser sjyst ut, men vart har du gjort av expansionskärlet för VB?
 
TRJBerg
Bergvärmen är en Thermia Diplomat. Ålder troligen 10-15 år.
 
C Cerb skrev:
Ser sjyst ut, men vart har du gjort av expansionskärlet för VB?
sitter en manometer till höger längst upp i bild så kärlet sitter utanför i bild med säkerhetsventil förmodligen
 
L Lemans skrev:
sitter en manometer till höger längst upp i bild så kärlet sitter utanför i bild med säkerhetsventil förmodligen
Noterade också det.. men alla VB-rör till/från pumpen går åt andra hållet..

Är ju dock inte en färdig installation så de kanske helt enkelt inte hunnit så långt när bilden togs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.