Du har fått en del bra tips om just teak, men jag tror du ska akta dig för att tro att "teak och andra exotiska träslag" går att klumpa ihop egenskapsmässigt. Jo förresten, alla är mer eller mindre skitdyra.

Nu när du har fått svar om teak, så får du gärna berätta lite mer om vad du gjort (bilder), vad du tycker är svårt/lätt, vad du har för prylar och utrymme och vad du skulle vilja bygga (bilder igen) och om du vill bygga med eller utan maskiner. De svar du får kan säkert många av oss andra mer eller mindre nybörjare ta till oss, men det är som sagt bra om du berättar lite mer så det går att anpassa tipsen.

Bor du i Stockholm kan jag tipsa om skolan jag går på nu. Möbelsnickarskolan i Upplands Väsby. Helger, kvällar, dag eller kväll, en tvåhelgers introkurs eller en termin på kvartsfart helt efter vad man vill och har tid med. Man väljer själv vilken nivå man vill lägga det på. Jag har gått ett par helger och går nu en termin. Galet kul och väldigt givande.
 
  • Gilla
Filureen
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du har fått en del bra tips om just teak, men jag tror du ska akta dig för att tro att "teak och andra exotiska träslag" går att klumpa ihop egenskapsmässigt. Jo förresten, alla är mer eller mindre skitdyra.

Nu när du har fått svar om teak, så får du gärna berätta lite mer om vad du gjort (bilder), vad du tycker är svårt/lätt, vad du har för prylar och utrymme och vad du skulle vilja bygga (bilder igen) och om du vill bygga med eller utan maskiner. De svar du får kan säkert många av oss andra mer eller mindre nybörjare ta till oss, men det är som sagt bra om du berättar lite mer så det går att anpassa tipsen.

Bor du i Stockholm kan jag tipsa om skolan jag går på nu. Möbelsnickarskolan i Upplands Väsby. Helger, kvällar, dag eller kväll, en tvåhelgers introkurs eller en termin på kvartsfart helt efter vad man vill och har tid med. Man väljer själv vilken nivå man vill lägga det på. Jag har gått ett par helger och går nu en termin. Galet kul och väldigt givande.
Jag är bosatt i Dalarna, tycker om att experimentera och bli självlärd :) Tack för tipset!
 
K
F Filureen skrev:
Så spydiga kommentarer, jag skriver ju att jag vill ha tips och tricks, det är en fråga inte ett påstående.

Tips och tricks kan betyda allt ifrån att "Du behöver en hammare och spik" jag pratar alltså generellt och söker inte svar på mina exempel. Jag söker kunskap och erfarenhet återigen, vad som kan va bra att tänka på generellt.

Nu får du ta och knäppa fredagsölen och kliva ur butterdräkten och läsa vad jag skriver istället för att vända på min fråga. Finns ingen anledning till att du sitter och skriver i min tråd då du endast är ute efter att idiotförklara mig för att jag vill ha lite råd och tips.

Åter igen, jag söker råd, tips. Mina exempel är ingenting jag söker svar på.

//
Filureen
Du har ju ändå fått en del tips, men de kanske du missat eller inte duger? Har ju ändå gett dig ”svar” om sågklingor, skärpa på verktyg, att rengöra från harts, fuktighet i virke, leverantör av virke, att det lätt bränner, köp en liten bit och testa dig fram etc. Du väljer ju att fokusera på det du upplever negativt. Att du själv blandar in irrelevanta plattityder och tycker du blir idiotförklarad utan att de orden skrivits av någon annan lär inte hjälpa dig framåt tyvärr. Jag efterlyser att du bör specificera dina frågor för att få bra svar. Breda, otydliga, berätta något ”bra” frågor ger sällan mycket genomslag på ett forum. Det är varken unikt för BH, samma gäller för de flesta forum som finns på nätet, eller något nytt fenomen. Sen verkar du inte riktigt vara med på vad som är en fråga eller påstående men men. Att du tycker det är spydigt är upp till dig. Lycka till oavsett
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
K kniv skrev:
Du har ju ändå fått en del tips, men de kanske du missat eller inte duger? Har ju ändå gett dig ”svar” om sågklingor, skärpa på verktyg, att rengöra från harts, fuktighet i virke, leverantör av virke, att det lätt bränner, köp en liten bit och testa dig fram etc. Du väljer ju att fokusera på det du upplever negativt. Att du själv blandar in irrelevanta plattityder och tycker du blir idiotförklarad utan att de orden skrivits av någon annan lär inte hjälpa dig framåt tyvärr. Jag efterlyser att du bör specificera dina frågor för att få bra svar. Breda, otydliga, berätta något ”bra” frågor ger sällan mycket genomslag på ett forum. Det är varken unikt för BH, samma gäller för de flesta forum som finns på nätet, eller något nytt fenomen. Sen verkar du inte riktigt vara med på vad som är en fråga eller påstående men men. Att du tycker det är spydigt är upp till dig. Lycka till oavsett
Tipsen tar jag åt mig och är tacksam för dem :)

Vill bara inte lägga ner energi på gnällspikar :)

Mvh
Filureen
 
Roligt att du vill snickra.
Dina frågor har inga enkla svar.
Du säger att du vill bli självlärd. Det är vällovligt. Jag lär mig själv hela tiden och ställer frågor i forum. Läser och ser mig omkring. Mitt tips om forum är att inte försöka styra hur andra skall skriva till dig. Tag inget personligt även när det är det. Risken är att tråden spårar ur till trist käbbel och att de som eventuellt hade något, för dig, värdefullt att säga kliver vidare.

Angående att bli autodidakt...

Rekommenderar dig att gå till ett större bibliotek och läsa allt du hittar som intresserar dig. Kan finnas läroböcker där som används i snickeriutbildningar.

Titta på Youtubers. Även de dåliga kan lära ut saker.

Ang F-skatt...
Det tar tid att bli så bra att det går att sälja med förtjänst. Deklarera som inkomstgivande hobby tills det händer.

Det var allt så länge...

Mvh Findus
 
  • Gilla
Filureen och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Roligt att du vill snickra.
Dina frågor har inga enkla svar.
Du säger att du vill bli självlärd. Det är vällovligt. Jag lär mig själv hela tiden och ställer frågor i forum. Läser och ser mig omkring. Mitt tips om forum är att inte försöka styra hur andra skall skriva till dig. Tag inget personligt även när det är det. Risken är att tråden spårar ur till trist käbbel och att de som eventuellt hade något, för dig, värdefullt att säga kliver vidare.

Angående att bli autodidakt...

Rekommenderar dig att gå till ett större bibliotek och läsa allt du hittar som intresserar dig. Kan finnas läroböcker där som används i snickeriutbildningar.

Titta på Youtubers. Även de dåliga kan lära ut saker.

Ang F-skatt...
Det tar tid att bli så bra att det går att sälja med förtjänst. Deklarera som inkomstgivande hobby tills det händer.

Det var allt så länge...

Mvh Findus
Tanken med företaget är långsiktigt :) Tänkte snickra åt mig själv till en början.. även om jah får snickra bord efter bord så ska jag göra det tills det blir 10/10, tacksam för ditt svar! Ska kika på biblioteket :)
 
F Filureen skrev:
Tanken med företaget är långsiktigt
Det som skall bör långsiktigt är
Produktionsresurserna dig själv och dina idéer inkluderat. Att regga firma först ställer vagnen framför dragfordonet.

F-skatten är en byråkratisk formalitet som skall finnas när verksamheten har ett resultat. Så länge dina kostnader äter upp nästan hela pengen behövs ingen F-skatt.

F-skatt drar med sig oönskad administration. Lyfter det inte så har du ett förlustbolag att deklarera i all evighet med NE-blankett. Som du säkert redan tagit reda på får inte underskott dras av från annan förvärvskälla utan vältras över till nästa år i evighet.

Deklarerat som hobby kan det läggas ner närsomhelst. Kostnader kan dras av i upp till fem år (generösare än för nystartade bolag). Du får fortfarande inte dra förluster från din daginkomst, men tycker att det finns en rättvisa i det då verktygen är leksaker tills de verkligen producerar. Moms behöver du inte fundera på. Som privatperson betalar du ingen moms på lokalhyra vilket är en konkret skillnad.

Googlade upp blanketten
https://www1.skatteverket.se/lcmp23...03821c58f680006232.html&inkar=2022&format=pdf
Lagen tvingar inte hobbyister att ha superorganiserad formellt korrekt bokföring. Räcker att ha sina kvitton i en skokartong och räkna ihop summorna när blanketten skall fyllas i. Enkel lista som visar hur siffrorna räknats fram uppfyller kraven.

Mvh Findus
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det som skall bör långsiktigt är
Produktionsresurserna dig själv och dina idéer inkluderat. Att regga firma först ställer vagnen framför dragfordonet.

F-skatten är en byråkratisk formalitet som skall finnas när verksamheten har ett resultat. Så länge dina kostnader äter upp nästan hela pengen behövs ingen F-skatt.

F-skatt drar med sig oönskad administration. Lyfter det inte så har du ett förlustbolag att deklarera i all evighet med NE-blankett. Som du säkert redan tagit reda på får inte underskott dras av från annan förvärvskälla utan vältras över till nästa år i evighet.

Deklarerat som hobby kan det läggas ner närsomhelst. Kostnader kan dras av i upp till fem år (generösare än för nystartade bolag). Du får fortfarande inte dra förluster från din daginkomst, men tycker att det finns en rättvisa i det då verktygen är leksaker tills de verkligen producerar. Moms behöver du inte fundera på. Som privatperson betalar du ingen moms på lokalhyra vilket är en konkret skillnad.

Googlade upp blanketten
[länk]
Lagen tvingar inte hobbyister att ha superorganiserad formellt korrekt bokföring. Räcker att ha sina kvitton i en skokartong och räkna ihop summorna när blanketten skall fyllas i. Enkel lista som visar hur siffrorna räknats fram uppfyller kraven.

Mvh Findus
Tanken är ju att jag ska göra min enskilda firma för att jag vill arbeta med mitt egna företag inom andra tjänster en möbelsnickeri, jag är utbildad snickare, men arbetat som takläggare, idag är mitt ordinarie arbete fastighetsskötare. Tanken med företaget är allservice vilket jag redan är duktig på, t.ex. målning, drift och underhåll på fastigheter osv osv.

Min idé om möbelsnickeri är ju som sagt mer en hobbyverksamhet som jag skulle kunna dra in senare under resan på företaget :)
 

Bästa svaret

Det var nya upplysningar. Om du är utbildad så har du alltså förkunskaper. Jag dristar mig anta att din snickeriutbildning är mer orienterad mot husbyggnad än verkstadssnickeri. Har alltid påståtts att en finsnickare har lättare att lära sig grovsnickeri än tvärtom. Om det är så i verkligheten går inte att säga.
F Filureen skrev:
arbeta med mitt egna företag inom andra tjänster en möbelsnickeri
Snickeri, bygg och fastighetsskötsel borde rymmas i samma företag. Enda anledningen att ha det uppdelat i olika bolag är om delar av verksamheten drivs med kompanjoner som inte har något med hobbyfirman att göra.

Är syftet skatteplanering kan det vara tekniskt möjligt men strider både mot reglernas avsikt och mot min personliga moral och jag vill därför inte ha med saken att göra.

Det har skrivits en del i tråden som är lite väl kategoriskt för att vara till hjälp.
Går igenom några saker.

K kniv skrev:
Massivt trä är hårdare än mdf och plywood
Med min begränsade erfarenhet så påstår jag att detta är en ren myt. Massivt trä har fibrer i samma riktning med lite olika egenskaper beroende på träslag. MDF har ingen organiserad fiberriktning alls. Plyfa har fibrerna i skikt växelvis. Därifrån kommer det riktiga namnet som är kryssfaner. Av det du kommer såga är troligen MDF det material som har hårdast yta. Mer uttalad fiberriktning gör spjälkning till en faktor vid maskinbearbetning. Det får konsekvenser men har inget med hårdhet att göra.

K kniv skrev:
Slöa skärverktyg funkar sämre i massivt trä än mdf/plywood.
Tumregel utan värde. Alltför komplexa samband för att sammanfatta på detta sätt.

K kniv skrev:
Massivträ bränner också mycket lättare
Verktyg som bränner gör det för att de nöter mer än de uträttar. Utvecklas värme då. Titta på hur mycket varje skär tar. Om det blir brännmärken beror det troligen på för låg matningshastighet i förhållande till antalet skär.
Eller så är verktyget slött.
Också detta en komplex fråga beroende på material. Massivt virke kan vrida sig och nypa beroende på spänningar i materialet. Det kan för all del även MDF.

K kniv skrev:
48/60/80 tänder sågklinga går, men blir långt ifrån alltid bra. Att kapa en bräda med 24 tänder går, men blir långt ifrån alltid bra.
Är en seg föreställning att klingor är bättre ju fler tänder de har. På grund av förhållandet mellan matningshastighet och antal skär är det en betydligt krångligare fråga. Om operatören av olika anledningar vill smyga bitarna genom sågen kan en grovtandad klinga vara ett bättre val. Om inte annat för att en sådan går kallare och därför håller skärpan längre. Skärpan, slipprofilen eller tandvinkeln har större betydelse än antalet tänder.

Risken med en grovtandad klyvklinga vid kapning är inte resultatrelaterad. Tvärtom så kan en sådan skära som i smör. Positiv tandvinkel i kombination med stora tänder ökar risken för att det smäller.

Min rekommendation till hobby är att hålla sig med lite bättre universalklingor. Ha några stycken och se till att åtminstone en av dem är i gott skick. Klarar alla jobb med rätt arbetssätt.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
naturliga innehåll av kiseldioxid, d.v.s. sand
Angående teak. Nja... kiseloxid rätt. Sand... inte så mycket. Korta fibrer i kombination med smet och mikroskopiska kiselkristaller bränner skärande verktyg av snabbstål. Coromantbestyckade klingor verkar klara sig bättre. Teak är mjukt. Så länge man har bra utsug är teak väldigt lätt att putsa.

Ett träslag som verkligen innehåller ren jäkla sand är wenge.

Min huvudinvändning mot teak, wenge och andra ”exotiska” sorter är att nästan alla är hotade. Certifiering ger jag inte mycket för.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Dublin och 6 till
  • Laddar…
Massor med bra info i det inlägget, varav en del fick mig att inse att jag haft fel. Det väcker två frågor - kan man bokmärka ett inlägg och tar du emot en halvgammal gubbe som Prao?
 
Från wikipedia-artikeln om kiseldioxid. En sanddyn,
Sanddyner och klar himmel, information om kiseldioxid (SiO2), kemisk formel, molmassa, kvarts, kristaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Semantik är inte allt. Även om Wikipedia definitionen av kiseloxid illustreras av en sandhög så är inte kiseloxid alltid små stenar.

Kiseloxiden i Teak kommer inte dit som sand. Teaken bildar kiselsyra som sedan oxiderar i träet. Wenge å andra sidan växer i kanten mellan savann öken. Sanden blåser dit och växer in i träet. Det är stor skillnad till fördel för teak när det gäller maskinbearbetning.

@Hep
Du går ju kurs. Tag upp diskursen om skärande verktyg med din lärare. Förmodligen orkar han bara inte gå in på frågeställningarna då intressespannet hos en normalelev bara medger tre nya insikter per lektionstillfälle. Därför enklare att ge tumregler än insikter. Läraren blir antagligen glad över möjligheten.

Angående prao så finns jag här. Försöker verkligen förklara på djupare nivå vad jag gör och varför. Bryta ner arbetet i enkla steg så att det avdramatiseras. Hoppas att jag inspirerar mer än avundas. Mycket handlar om att göra det enkelt och upprepa moment konsekvent.

Svarar på frågor om jag taggas förutsatt att jag finner frågan relevant. Ger mig inte in i gräl för prestige. Skiter högaktningsfullt i vad folk vill tro. Bekymrar mig om de andra. De stackare som inte syns. Som luras tro på mantran som blivit sanningar bara för att de upprepats tillräcklig ofta av högljudda.

Mvh Findus
 
  • Gilla
hsd och 5 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det var nya upplysningar. Om du är utbildad så har du alltså förkunskaper. Jag dristar mig anta att din snickeriutbildning är mer orienterad mot husbyggnad än verkstadssnickeri. Har alltid påståtts att en finsnickare har lättare att lära sig grovsnickeri än tvärtom. Om det är så i verkligheten går inte att säga.

Snickeri, bygg och fastighetsskötsel borde rymmas i samma företag. Enda anledningen att ha det uppdelat i olika bolag är om delar av verksamheten drivs med kompanjoner som inte har något med hobbyfirman att göra.

Är syftet skatteplanering kan det vara tekniskt möjligt men strider både mot reglernas avsikt och mot min personliga moral och jag vill därför inte ha med saken att göra.

Det har skrivits en del i tråden som är lite väl kategoriskt för att vara till hjälp.
Går igenom några saker.


Med min begränsade erfarenhet så påstår jag att detta är en ren myt. Massivt trä har fibrer i samma riktning med lite olika egenskaper beroende på träslag. MDF har ingen organiserad fiberriktning alls. Plyfa har fibrerna i skikt växelvis. Därifrån kommer det riktiga namnet som är kryssfaner. Av det du kommer såga är troligen MDF det material som har hårdast yta. Mer uttalad fiberriktning gör spjälkning till en faktor vid maskinbearbetning. Det får konsekvenser men har inget med hårdhet att göra.


Tumregel utan värde. Alltför komplexa samband för att sammanfatta på detta sätt.


Verktyg som bränner gör det för att de nöter mer än de uträttar. Utvecklas värme då. Titta på hur mycket varje skär tar. Om det blir brännmärken beror det troligen på för låg matningshastighet i förhållande till antalet skär.
Eller så är verktyget slött.
Också detta en komplex fråga beroende på material. Massivt virke kan vrida sig och nypa beroende på spänningar i materialet. Det kan för all del även MDF.


Är en seg föreställning att klingor är bättre ju fler tänder de har. På grund av förhållandet mellan matningshastighet och antal skär är det en betydligt krångligare fråga. Om operatören av olika anledningar vill smyga bitarna genom sågen kan en grovtandad klinga vara ett bättre val. Om inte annat för att en sådan går kallare och därför håller skärpan längre. Skärpan, slipprofilen eller tandvinkeln har större betydelse än antalet tänder.

Risken med en grovtandad klyvklinga vid kapning är inte resultatrelaterad. Tvärtom så kan en sådan skära som i smör. Positiv tandvinkel i kombination med stora tänder ökar risken för att det smäller.

Min rekommendation till hobby är att hålla sig med lite bättre universalklingor. Ha några stycken och se till att åtminstone en av dem är i gott skick. Klarar alla jobb med rätt arbetssätt.


Angående teak. Nja... kiseloxid rätt. Sand... inte så mycket. Korta fibrer i kombination med smet och mikroskopiska kiselkristaller bränner skärande verktyg av snabbstål. Coromantbestyckade klingor verkar klara sig bättre. Teak är mjukt. Så länge man har bra utsug är teak väldigt lätt att putsa.

Ett träslag som verkligen innehåller ren jäkla sand är wenge.

Min huvudinvändning mot teak, wenge och andra ”exotiska” sorter är att nästan alla är hotade. Certifiering ger jag inte mycket för.

Mvh Findus
Det stämmer, jag är alltså träarbetare, men finsnickeri/möbelsnickeri är betydligt svårare att lära sig än att bli grovsnickare, jag kan enkelt bygga upp en stomme med väggar, fönster och tak. Men när det kommer till att snickra möbler, inte så duktig
 
S
Förutom vad många skriver så är teak hutlöst dyrt idag. Upp mot 150000kr per kubikmeter jämfört med 8000kr för furu av möbelkvalitet.

Jag tycker att Findus skriver mycket kloka saker om fin/-möbelsnickeri i tråden.
Min erfarenhet av byggsnickare är att det verkar svårt att tänka på en noggrannare nivå och att man behöver vara lite systematisk.
”Äh, det duger.”


En fördel med att startat en firma är att det är lättare att köpa virke eftersom de flesta virkesgrossister inte säljer till privatpersoner.


Men vad är det du vill göra? Enstycksmöbler, specialinredning, dörrar-/fönster eller tex profilerade lister?
 
S sinuslinus skrev:
Förutom vad många skriver så är teak hutlöst dyrt idag. Upp mot 150000kr per kubikmeter jämfört med 8000kr för furu av möbelkvalitet.

Jag tycker att Findus skriver mycket kloka saker om fin/-möbelsnickeri i tråden.
Min erfarenhet av byggsnickare är att det verkar svårt att tänka på en noggrannare nivå och att man behöver vara lite systematisk.
”Äh, det duger.”


En fördel med att startat en firma är att det är lättare att köpa virke eftersom de flesta virkesgrossister inte säljer till privatpersoner.


Men vad är det du vill göra? Enstycksmöbler, specialinredning, dörrar-/fönster eller tex profilerade lister?
Till att börja med "enklare" inredning, spegelramar, mindre bort och lådor t.ex. försöker lära mig så gott jag kan :)

Tack för infon angående priser också! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.