J
Kolla noga alla andra installationer (VVS, el, vent) i huset så de är fackmannamässigt utförda. Att detta är så bristfällig utfört leder ju tanken till hemmapul och det kan ju gälla på andra installationer också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som nån hemmapulare har gjort det där på fyllan:rofl: Vi köpte en sommarstuga för ~25 år sen där elen såg ut sådär. Tidigare ägare hade pulat på bra där, inte många dagar då han varit nykter...

Men jag skulle tro att det inte är nått fel på funktionen, det är bara fult gjort.
 
Det här har inget med själva bergvärmen att göra. Det som är intressant är hur djupt borrhålet är och pumpens effekt.Är väl ingen optimal rördragning men om värmen fungerar så är det väl helt ok
 
  • Gilla
  • Haha
Robert Forslund och 1 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Stort nej från mig. Det ser fanimej helt bedrövligt ut. Men det värsta måste vara energiförlusten. Tar det över 1 minut för dig att spola fram värmen i duschen? Det finns ingen isolering och rördragning ser ut som datorer gjorde på 50talet. Det där spindelnätet skulle kunna bytas mot ca 4-6 kopparrör som sitter proffsigt upphängt. Ta bara en sån sak som elen. Vem fan drar den så? Inte ens fågelvägen har han lyckats dra rätt. Slit ner skiten och kalla in en rörmokare direkt. Dom löser det där på högst en dag beroende på anslutningar till övriga rör.
Varför skulle vattnet ta en minut att nå fram?
 
  • Gilla
Robert Forslund och 1 till
  • Laddar…
Började småfnissa lite av det där, men det fungerar säkert helt ok. Ev lite svårare att trimma in flödet men annars så.

Kolla gärna hur mycket eltillskott som körts och temperaturer in/ut från kollektorn om du kan. (Och givetvis borrdjup)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J Johnny_GBG skrev:
Har tittat på ett hus med bergvärme men vi blev lite fundersama när vi fick syn på alla slangar och rör.
Finns det någon snäll själ som kan se hur illa det här är och ge råd om vad som bör göras och vad det eventuellt kommer att kosta. Finns tyvärr ingen infomation att få om fabrikat, installations år eller liknande. Allt vi vet är att "det ska fungera".
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Det ser ut som att kunden gjort det själv ..
 
J Johnny_GBG skrev:
Har tittat på ett hus med bergvärme men vi blev lite fundersama när vi fick syn på alla slangar och rör.
Finns det någon snäll själ som kan se hur illa det här är och ge råd om vad som bör göras och vad det eventuellt kommer att kosta. Finns tyvärr ingen infomation att få om fabrikat, installations år eller liknande. Allt vi vet är att "det ska fungera".
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Om husets hjärta ser ut sådär, undra hur resten av genomförd renovering ser ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tycker att den gula slangen ser ut som en tricoflex, vilket för all del inte är någon dålig slang, men det är är trots allt en trädgårdsslang. Den hör INTE hemma där.
 
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Stort nej från mig. Det ser fanimej helt bedrövligt ut. Men det värsta måste vara energiförlusten. Tar det över 1 minut för dig att spola fram värmen i duschen? Det finns ingen isolering och rördragning ser ut som datorer gjorde på 50talet. Det där spindelnätet skulle kunna bytas mot ca 4-6 kopparrör som sitter proffsigt upphängt. Ta bara en sån sak som elen. Vem fan drar den så? Inte ens fågelvägen har han lyckats dra rätt. Slit ner skiten och kalla in en rörmokare direkt. Dom löser det där på högst en dag beroende på anslutningar till övriga rör.
Armageddon jorden går under!! Lite tilltaget med rör och fult draget so what, funkar det så funkar det?? Vf isolera rör till elementen inomhus det har inte ja heller?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
J Johnny_GBG skrev:
Har tittat på ett hus med bergvärme men vi blev lite fundersama när vi fick syn på alla slangar och rör.
Finns det någon snäll själ som kan se hur illa det här är och ge råd om vad som bör göras och vad det eventuellt kommer att kosta. Finns tyvärr ingen infomation att få om fabrikat, installations år eller liknande. Allt vi vet är att "det ska fungera".
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Jag är elektriker och har installerat totalt ca 50 st Termia värmepumpar.

Märket är av Termia och är inte äldre än ca 2013. Bättre värmepump går inte att få enligt min erfarenhet och bedömning. Termia värmepumpar säljs endast till auktoriserade Termia installatörer och dom i sin tur får endast sälja vidare i samband med installation av värmepumpen. Så ni kan vara säkra på att värmepumpen är korrekt installerad, samt dom svarta isolerade rören som går till borrhålet och att borrhålet är tillräckligt djupt för värmepumpens storlek. Du kan säkert hitta på den lokala installatören på termia.se och få mer information av dom om installationen.

Resterande röranläggning ser ut att vara gjort av husägaren själv på 90-talet och har säkert haft samma skönhetsfel, men fungerat sedan dess.

Livslängden på värmepumpen är ca 15-25 år och borrhålet ca 100 år. Så troligtvis kommer anläggningen fungera i 10-15 år utan extra kostnader. När det är dags att byta till en ny värmepump, då kostar detta ca 60-80000 kr inkl installation.

Hoppas detta kunde vara till någon hjälp :)
 
  • Gilla
Landbogården och 16 till
  • Laddar…
Jag började fundera lite. Det ser ju verkligen ut som. Om alla radiatorer eller golv har en helt egen matning med prisolrör från källaren. Ingen billig lösning idag men detta var nog ett tag sedan. Men i grund och botten kan det ju innebära att det inte finns någon skarv eller fördelning i hela huset, bara kopplat i källaren och sedan på radiatorn, med rör som håller en livstid. Otroligt tråkigt att avsluta på ett sådant är sätt i pannrummet. Om det ser bra ut i övrigt så skulle jag ta in ngn som fixar och snyggar till det där i pannrummet, inget stort problem. Sen får man leva med risken att utförare har skarvat med en klämkoppling i ngn vägg :)
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
J
Udda lösning med fördelarna och rören, men har förmodligen suttit där sedan äldre elpanna eller annat system. Funkar det så är det väl inget bekymmer i sig även om man man drömmer om att få gå lös med tigersågen och snygga till det.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J Johnny_GBG skrev:
Har tittat på ett hus med bergvärme men vi blev lite fundersama när vi fick syn på alla slangar och rör.
Finns det någon snäll själ som kan se hur illa det här är och ge råd om vad som bör göras och vad det eventuellt kommer att kosta. Finns tyvärr ingen infomation att få om fabrikat, installations år eller liknande. Allt vi vet är att "det ska fungera".
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Jag säger shit vilket getingbo med rör och galet draget m.m. Mitt råd är om du bor i Stockholms trakterna så kontakta Svanström El & VVS dom älskar sådan fuskbygge till max. Skickar med en länk till dig här
https://www.youtube.com/@SvanstromsELVVSAB
Dom på Svanström så finns det en kille som heter Håkan Svanström han älskar när fuskbyggarna varit i farten. Ps/ Om du kontaktar dom så kanske dom kan åka och hjälpa dig med det. Jag skickar en till länk där du kan se när Håkan Svanström fixar efter fuskbyggare neråt i landet
Varnhem

Lycka till med getingboet av rör spindelnätet
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Klart dom gillar fuskbyggare , det är där pengarna finns, ingen vet var det slutar med ombyggnad och kostnad. Har själv gått på fusk och det kan dra iväg rätt häftigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Klart dom gillar fuskbyggare , det är där pengarna finns, ingen vet var det slutar med ombyggnad och kostnad. Har själv gått på fusk och det kan dra iväg rätt häftigt.
Sant du säger. Men dom jag skrev om tar inte betalt för att rätta till efter fuskbyggarna utan dom fixar sponsorer för kunna utföra jobbet. Dom har varit med i Arga snickaren och fuskbyggarna på tv.
Varnhem var det flera företag som sponsrade allt material till dom. Därför behövde inte ägaren till det huset betala något alls för att fixa till efter fuskbyggarna.
 
  • Gilla
Kim84 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.