Jaha, jag blir tokig. Har med visst intresse följt vändorna kring gasstödet och lusläste remissförslaget som skickades ut i februari(?). I det stod det att läsa att stödet skulle utgå till a) den gaskonsument som stod på avtalet 1 februari 2023, eller b) den konsument som senast stod på avtalet om det inte fanns någon som omfattades av a). Vi hade gas fram till augusti 2022 då vi installerade bergvärme istället, så jublet här hemma visste inga gränser. För en gångs skull kändes det som att fru Fortuna log mot oss; vi hade genomfört något i precis rättan tid. Samtidigt har vi ju faktiskt betalat de skyhöga räkningarna som kom under den berörda perioden, och borde därför ha samma rätt till ersättning som alla andra.

Klipp till den faktiska förordningen någon månad senare, då det försynta lilla b)-tillägget inte syns till längre… utan nu är det bara konsumenten som stod på avtalet 1 februari 2023 som gäller. Ridå!

Men så slår det mig att man sällan säger upp gasavtalet, eftersom de i så fall måste komma ut och koppla bort en från nätet… utan man låter alla ledningarna vara kvar under mark och skruvar bara av gasen på obestämd tid. Avtalet är alltså pausat, inte avslutat. Innebär det att vi fortfarande har rätt till stödet, eller är jag ute och slåss mot väderkvarnar (igen)?

Svensk text om ersättningsförutsättningar till gasnätsföretag, rörande stöd och tidsperioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svensk text om ersättning till gasnätsföretag, lagtext eller förordning, på vit bakgrund.
 
OldMaid OldMaid skrev:
Avtalet är alltså pausat, inte avslutat. Innebär det att vi fortfarande har rätt till stödet, eller är jag ute och slåss mot väderkvarnar (igen)?
Hade du inte rätt att ta gas från nätet 1 februari omfattas du inte, även om du senare kan skaffa en ny sådan rätt. Uppsagt/pausat – potatis/potatis.

Så ja, Sancho Panza hälsar att det är en väderkvarn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.