I
Följetång till vår nya pump som bara bråkar (Comfortzone Rx65). Den har fått 5 nya kretskort och i förrgår ett helt nytt "kylpaket", vilket är hela den övre "lådan" med kompressor, inverter, fläkt mm. Nu går den sämre än någonsin. Pumpen tror inte VP har någon effekt så kompressorn jobbar konstant på 50Hz vilket gör att avluften ligger på kostant -14 grader. När det är 7 plus ute så blir det kondens på utsidan av "strumpan" (se bild).

Jag har dialog med installtören och de kämpar för mig, under tiden har jag blottat röret eftersom isoleringen blev fuktig. jag går upp en gång per dag och torkar av röret i väntan på någon form av åtgärd, helst ett pump byte.

Installatören rekommenderade att Isolera utsidan av strumpan med Rockwool som hålls fast med ståltråd eller dylikt.

Det finns ingen risk med det? tänker att isoleringen blir fuktig om den ligger kloss ann strumpan.

Tips mottages!:love:
 
  • Rörledning med kondens isolerad med tejp; gula isoleringsmaterial i bakgrunden. Närbild, byggmaterial, fuktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Brandisolering över strumpan, kan det vara något typ vanlig isolering fast med hönsnät runt) ? Eller kan det bli fukt mellan utsidan på strumpan och isoleringen?
 
Utan isolering blir det kondens. Du skriver själv att avluften är - 14.

Ta ut en kall öl och gå in i bastun, visst blir utsidan på burken som ditt rör?
 
Isolera röret igen och lägg byggplast runt det, samt tejpa tätt. Då kommer ingen fukt in och du slipper kondensen knalla fall.
 
I
Det är en isolerstrumpa på röret från pannrummet ut genom taket, vet inte riktigt hur många mm den är på. Ska den ersättas så ska den helst vara i ett stycke men det går inte att komma åt bakom väggen i pannrummet.

jag kan förstås skarva den befintliga där det går att komma åt och tilläggsisolera och plasta / tejpa. Frågan är om det går att komplettera med isolering PÅ strumpan. Det blir då rör-isolering-plast-isolering.

kommer inte plasten i kontakt med den varmare luften på vinden så borde det inte uppstå kondens?
 
I IngaGrönaFingrar skrev:
Det är en isolerstrumpa på röret från pannrummet ut genom taket, vet inte riktigt hur många mm den är på. Ska den ersättas så ska den helst vara i ett stycke men det går inte att komma åt bakom väggen i pannrummet.

jag kan förstås skarva den befintliga där det går att komma åt och tilläggsisolera och plasta / tejpa. Frågan är om det går att komplettera med isolering PÅ strumpan. Det blir då rör-isolering-plast-isolering.

kommer inte plasten i kontakt med den varmare luften på vinden så borde det inte uppstå kondens?
Du kan ha hur många lager plast du vill bara det är tätt.
 
Det är bara här du får utfällning?
Om det kondenserar även mot annat är det snarare otätt upp till vinden.

Tycker det ser ut att vara mycket fukt för årstiden för att vara ett problem med otät isolering, är även märkligt att det kondenserar över hela strumpans ytskikt.
 
I
D Disktrasan skrev:
Det är bara här du får utfällning?
Om det kondenserar även mot annat är det snarare otätt upp till vinden.

Tycker det ser ut att vara mycket fukt för årstiden för att vara ett problem med otät isolering, är även märkligt att det kondenserar över hela strumpans ytskikt.
det beror på att vår nya VP fått spel och kör kompressorn järnet dygnet runt så avluften ligger nästan konstant på -20 vilket inte är normalt.

min fråga var om det går att ha ytterligare isolering PÅ strumpan (plasten)
 

Bästa svaret

När det väl torkat helt tort kan du sätta på mer isolering och sedan dra åldersbeständig byggplast utanpå det så det blir lufttätt i yttersta skalet.
 
  • Gilla
IngaGrönaFingrar
  • Laddar…
T
Vad är det för tjocklek på den befintliga isoleringen ? :thinking:
 
I
T tobbetk skrev:
Vad är det för tjocklek på den befintliga isoleringen ? :thinking:
Inte den blekaste om jag skall vara ärlig, huset byggdes 2005 och vi har inte bott här mer än 8 månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.