Hejsan!

Jag har försökt leta lite, men har bara funnit lite halvsvar på mina funderingar.

Vi planerar att bygga om en överdrivet stor tvättstuga och ett oanvänt kallförråd i källaren till kombinerat dressingroom/dusch/tvättstuga.
Idag är väggarna mot yttervägg reglade, och har så varit sedan huset byggdes 69. Innerväggen är däremot inte uppreglad inne i tvättstugan, utan betongen (?) har fått någon sorts tapet på sig direkt. På andra sidan väggen går trappen med träpanel på väggen. Golvet är även det uppreglat, och vad jag förstår av ritningarna så är det helt oisolerat.
Huset är ännu inte omdränerat, utan det hägrar inom en förmodad två-årsperiod. Kan en omdränering påverka vilken metod man väljer inne i det nya rummet?

Då kommer frågorna.
Ska jag plocka ner de uppreglade väggarna och sätta nytt ytskikt (kakel) direkt på ytterväggen? Hur blir det då med isolering?Tätskit behövs såvitt jag förstår bara i dusch- eller badutrymme, och kör vi kabin kan man skippa det helt?

Hur gör vi med innerväggen som är betong, men har organiskt material på andra sidan. Behöver det tätas när det inte är direkt vattenbegjutning på väggen? Om det behöver tätas så bör det väl fungera med en våtrumstapet där, iom att vi ska ha garderober efter den väggen så kommer det inte synas ändå.

När det gäller golvet så är det lite samma fundering som med de uppreglade ytterväggarna. Ska man riva bort, hur blir det med isolering? Om man isolerar plattan, hur ska man då göra med tätskikt? Vi vill gärna ha in golvvärme där med. Kan det dessutom vara så att avloppsrören är dragna ovanför plattan, men under det uppreglade golvet, eller är de alltid ingjutna i plattan?

Anledningen till att jag helst vill riva ut de uppreglade väggarna och golvet är att jag inte vill bygga in något som är gammalt och kanske utsatt för fukt. Det har ändå suttit där sedan huset byggdes och är kanske inte i bästa skick längre.

# bror
 
Jag föreslår att du river bort uppreglingen invändigt och bilar upp golvet. Sedan isolerar du utifrån när du dränerar, och sätter keramiken direkt mot ytterväggen. Du isolerar i golvet innan den nya plattan gjuts.

Tätskikt tycker jag bara att du ska ha där det är direkt vattenbegjutning.
 
Tack för svaret, då är det ungefär som jag trodde.

# bror
 
Jag håller på med ungefär samma operation. I tvättstugan kommer jag dock regla upp källarytterväggarna med stålreglar och sätta masterboardskivor på med ventilationshål. Invändig isolering ovan mark, ytvändig isolering under mark (både vägg och golv så det blir till att bila golv). Detta för att min tvättstuga är en central för el, tele och vatten. Skulle jag låta blir att regla upp väggarna (på nytt) skulle det se ut som byggspaghetti på väggarna. ;-)

Fast det slår mig nu när jag skriver att jag skulle kunna dra om vattnet (håller ändå på att konvertera till PEX) i golvet när jag ändå håller på. Jag ska värmegolv så vattnet måste väl isåfall ner en bra bit i golvet så det inte varmhålls av värmegolvet. Kallvattnet kanske under isolering så det verkligen hålls kallt! Hmm får nog fundera vidare på det här nu...attans jag som hade en plan klar. :)
 
En dum fråga om att bila upp golvet.

Är det för att sänka (eller inte bygga upp för mycket på höjden snarare) golvet, eller är det någon annan nytta med det? Med tanke på att golvnivån redan idag fungerar, och det är uppreglat golv, så kanske inte isoleringen och golvvärmen bygger på så mycket mer än det? Så när man rivit ur dagens uppreglade golv och isolerat och gjutit om med golvvärme så kanske man går plus minus noll i höjden.

# bror
 
jag ska bila upp golvet av två anledningar. det ena för att brunnen behöver bytas (den är gammal och är inte godkänd att ha kvar). i badrummet ska avloppen dessutom dras om. och så ska golvet isoleras för att kunna ha lite bättre ekonomi, komfort och kunna ha värmegolv.

sedan verkar den mesta utveckling gå mot utvändig isolering. egentligen enklast konstruktion och säkrast. men betydligt bökigare om det inte är byggt så från början och man måste konvertera.

tanken att bila upp grunden kändes väldigt främmande för mig förut, kändes som något som bara tuffingar :) ger sig på, men allteftersom jag lärt mig under mitt bygges gång har det blivit mindre och mindre främmande. eller så har jag blivit "tuffare". :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.