Hejsan.. okej, svårt att googla sig till.. Så hoppas på er! :)

jag skall gjuta en platta på mark för attefallshuset och vill ha en nedsänkning i attefallshuset. Jag använder mig av cellplast kantelement och C30/37 S4 betong kvalitet.

Jag förstår att man gör en ram och gjuter upp till ramen så att säga.. Men jag blir riktigt klok på om jag ska gjuta det själv innan betongbilen kommer, eller om jag ska gjuta det samtidigt. Jag vill inte att det sen trycks in betong innanför under ramen så att det blir högre än jag tänkt mig… Kanske gör det inte det!? Vet inte riktigt vilka krafter vi pratar om.

Alternativ 1) gjuta en kaka själv innanför ramen, men inte riktigt dit jag vill ha det. För att inte så mycket betong ska tryckas in mer i formen än jag vill när jag gjuter och Vibrar runt formen sen.. Resten gjuter jag samband med att betongbilen kommer.

Alternativt 2) Jag gjuter allt för hand innanför ramen innan betongbilen kommer och gjuter resten med betongbil..

Alternativ 3) Jag gör allt samtidigt med betongbilen. Jag börjar att fylla på formen upp till nivån jag vill ha (precis till underkant formkanten) sen kantbalken i hela, sen resten av formen.
 
S Sallader skrev:
Hejsan.. okej, svårt att googla sig till.. Så hoppas på er! :)

jag skall gjuta en platta på mark för attefallshuset och vill ha en nedsänkning i attefallshuset. Jag använder mig av cellplast kantelement och C30/37 S4 betong kvalitet.

Jag förstår att man gör en ram och gjuter upp till ramen så att säga.. Men jag blir riktigt klok på om jag ska gjuta det själv innan betongbilen kommer, eller om jag ska gjuta det samtidigt. Jag vill inte att det sen trycks in betong innanför under ramen så att det blir högre än jag tänkt mig… Kanske gör det inte det!? Vet inte riktigt vilka krafter vi pratar om.

Alternativ 1) gjuta en kaka själv innanför ramen, men inte riktigt dit jag vill ha det. För att inte så mycket betong ska tryckas in mer i formen än jag vill när jag gjuter och Vibrar runt formen sen.. Resten gjuter jag samband med att betongbilen kommer.

Alternativt 2) Jag gjuter allt för hand innanför ramen innan betongbilen kommer och gjuter resten med betongbil..

Alternativ 3) Jag gör allt samtidigt med betongbilen. Jag börjar att fylla på formen upp till nivån jag vill ha (precis till underkant formkanten) sen kantbalken i hela, sen resten av formen.
Skulle du kunna rita en skiss hur du vill ha det? Det är normalt inga problem att gjuta det mesta på en gång. Man får se till att alla avgränsningar sitter fast ordentligt och är täta.
 
Redigerat:
Är det en sänka för duschen på några cm så klarar man det utan någon form.
Enklast med avdragsbanor som lutar mot golvbrunnen.
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Är det en sänka för duschen på några cm så klarar man det utan någon form.
Enklast med avdragsbanor som lutar mot golvbrunnen.
Protte
Hej, tack för svar. Det är hela badrummet som ska sänkas så jag slipper en hög tröskel. Så inte bara vid duschen.
 
Hur hög skulle tröskeln bli utan nedsänkning och varför?
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Hur hög skulle tröskeln bli utan nedsänkning och varför?
Protte
Då blir den egentligen lika hög som flytspacklet antar jag, cirka 3cm. Litar inte på mig själv att jag kan göra så pass fint att jag inte behöver flytspackel.. Vågar mig inte på fall osv. Och pengar för att ta in någon finns egentligen inte. Så vill göra det så billigt jag kan..
 
Så du tror det är enklare att göra fallet med flytspackel?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Så du tror det är enklare att göra fallet med flytspackel?

Protte
Nej men då tar jag in en som gör det samtidigt som klinker på golv skall läggas samt att el golvvärme skall gjutas in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.