Till våren får jag ett nytt skåp för mätare och huvudsäkringar. Till denna har jag beställt en Elronds ED250S. (E-nummer 57 708 23) överspänningsskydd. Så långt allt väl. Frågan är hur jag skall göra med telefonen. Skåpet hamnar ute ca 30m från huset. Kommer även att gräva en ny kabel från skåpet till huset. Tele kommer in på andra sidan huset. Alternativen som jag ser det är att

1, Dra tele via mätarskåpet.
Fördelar, det är så det skall vara.
Nackdelar, det blir mer att gräva. Samt att tele ledningen kommer att gå fram och tillbaks i samma dike som elmatningen till huset. Det gör att inkommande teleledning kommer att ligga bredvid dels returledningen samt även elledningen. Skulle det komma ett blixtnedslag via teleledningen så antar jag att det kan bli överslag mellan dessa ledningar vilket gör överspänningsskyddet verkningslöst.

2, Sätta överspänningsskyddet för tele i centralen inne istället.
Fördelar, mycket enkelt.
Nackdelar, det går in en ej överspänningsskyddad ledare i centralen, medan elen fortfarande har sitt skydd ute vid mätaren, risk för överslag från teleledningen till övrig el vid ett blixtnedslag via teleledning. Sämre jordning av överspänningsskyddet för tele.

3, Låta bli att överspänningsskydda tele och vara nöjd med att åtminstone elen äntligen har fått ett överspänningsskydd.


Hur skulle du ha gjort?

Tompa
 
Skyddar du inte bägge kablarna så är du illa ute ändå om du har grejor typ telefoner som är kopplade till både el och tele. Ju längre från huset du har skyddet desto bättre. Jag skulle gräva 30m extra (eller vad det kan bli) för att få telekabeln att möta elen i elskåpet. Annars alternativ 2. Kan man få en utjämning i centralen i huset så är det bättre än inget alls.
 
pefo skrev:
Skyddar du inte bägge kablarna så är du illa ute ändå om du har grejor typ telefoner som är kopplade till både el och tele. Ju längre från huset du har skyddet desto bättre. Jag skulle gräva 30m extra (eller vad det kan bli) för att få telekabeln att möta elen i elskåpet.


Okey, men att kablarna, (el, inkommande tele och retur tele efter skyddet) går bredvid varandra, förtar inte det verkan av överspänningsskyddet?

Får man föresten lägga tele bredvid elledningen i var sitt kabelskyddsrör i marken?

Tompa
 
Det bästa åskskyddet är att lägga ledningarna i samma grav och låta dom gå in i huset på samma ställe, det är helt ok att lägga dem sida vid sida i var sitt rör.
Låter man kablarna gå in på var sin sida om ett 10 meter lågt hus kan du få en spänningskillnad på 60 000 volt mellan el och tele, ligger dom tillsammans uteblir potentialskillnaden.
 
elmont skrev:
Det bästa åskskyddet är att lägga ledningarna i samma grav och låta dom gå in i huset på samma ställe, det är helt ok att lägga dem sida vid sida i var sitt rör.
Låter man kablarna gå in på var sin sida om ett 10 meter lågt hus kan du få en spänningskillnad på 60 000 volt mellan el och tele, ligger dom tillsammans uteblir potentialskillnaden.
Men det här är lite speciellt om jag fattar frågeställaren rätt!

Kraftkabeln som går i diket är skyddad, dvs den ligger efter överspännings-skyddet.

Det kommer att gå två telekablar i diket, en från huset som är oskyddad och en i retur som är skyddad.

Risken är väldigt stor att en störning induceras från den oskyddade telekabeln till dom två skyddade kablarna på grund av att dom ligger parallelt med varandra en såpass lång sträcka.
Och då är ju hela jobbet ogjort på nått sätt!

Det optimala hade varit att gräva ett sepparat dike där den oskyddade telekabeln går till mätarskåpet, och sedan sammförlägga dom två skyddade kablarna i samma dike.
 
Induktionen mellan kablarna är ett mindre problem, för varje meters avstånd mellan kablarna får man c:a 6000 volts (och högre) spänningskillnad. så det är inte skydden i första hand som ska lösa problemen, utan potentialskillnader som till varje pris bör undvikas.
 
elrond rekommendationer om montering är att skyddad och oskyddad telekabel ska ligga minst 10 cm från varann. om du sätter en PLÅTkapsling där teleledningen möter huset och sätter teleskyddet i den samt drar en 6mm2 jord (RK) till lådan med elskydden och kopplar ihop med den jorden? bäst är att du ringer och pratarmed elrond, dom brukar vara hjälpsamma. berätta gärna sen vad dom rekommenderade.
 
elmont skrev:
Induktionen mellan kablarna är ett mindre problem, för varje meters avstånd mellan kablarna får man c:a 6000 volts (och högre) spänningskillnad. så det är inte skydden i första hand som ska lösa problemen, utan potentialskillnader som till varje pris bör undvikas.
Är det stegspänningen som du tänker på då?

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tänker så här:

Inkommande teleledning går idag via bostaden. Om den förlägges helt isolerad ifrån andra installationer och dras ut i en egen kabelgrav till mätarskåpet, där monteras överspänningsskydd, då bör det inte vara något problem med eventuella potentialskillnader.

Överspänningsskyddet tar ju då hand om eventuella överspänningar och tar ner dom till ofarlig nivå, och detsamma gäller ju även kraftmatningen.

Min erfarenhet är att dom transienter som kommer in oftast kommer från telenätet.
 
Tackar för era svar. Har skrivit till Elrond så får vi se vad de svarar.

Tompa
 
Elrond svarade snabbt. Utdrag ur deras svar.

”I de fall man av olika anledningar inte vill flytta sin teleledning till mätarskåpet kan man sätta upp skyddet där tele kommer in och se till att teleskyddet blir förbundet med husets elcentrals jord. Det blir mycket riktigt som du säger inte helt optimalt, men definitivt mycket bättre än att inte ha något skydd alls.

Att sätta upp teleskyddet vid husets elcentral tycker jag är som ett bra alternativ någonstans mellan de två ovan nämnda.”

Lutar åt att jag sätter skyddet i en separat kapsling bredvid elcentralen i huset. Måste nu bara hitta en lämplig liten plåtkapsling för detta.

Tompa
 
Hade samma problem, el in via skåp på uthuset där el-skyddet sitter och telefon via luftkabel. Monterade teleskyddet på vinden i plåtkapsel och jordade med 6 mm2. Har funkat perfekt inte några skador på flera år trots ett rejält nedslag i närheten som skadade mycket grejer hos grannarna.

Ett tips är att montera finsäkringar på teleledningarna innan skyddet, gjorde inte det från början vilket kostade mig ett nytt skydd. Till mitt fabrikat rekommenderas 63 mA.
 
Ju mer jag funderar ju mer vill jag få även teleskyddet till huvudcentralen. Enligt Elrond så skall det vara 10m mellan skyddad och oskyddad kabel vid längre parallelle dragningar. Så att använda samma dike är uteslutet. Även om jag gräver ett separat dike så får jag svårt att få dessa separerade med 10m pga byggnader och vägar på gården. Men även om man får tulla lite på dessa 10m så känns det ändå som en bättre lösning än att dra in en oskyddad ledning i huset.
Och skulle teleskyddet sitta inne och få en större överspänning så leds ju denna bort via jorden som går i den skyddade kabeln ut till huvudcentralen. Borde återigen ge upphov till induktion över till de skyddade faserna i sama kabel.



Matss skrev:
Ett tips är att montera finsäkringar på teleledningarna innan skyddet, gjorde inte det från början vilket kostade mig ett nytt skydd. Till mitt fabrikat rekommenderas 63 mA.
En ny variant som jag inte hört tidigare. Med finsäkring, menar du en vanlig smältsäkring antar jag. Var fick du iden att sätta dit säkringar, och var hittade du rekommendationen om 63mA?

Vet inte om det är nivån på överspänningen, dvs att det går sönder vid en stor överspänning, eller om det är många mindre överspänningar som förbrukar skyddet. Jag har trott att det förra, och om det är så, så undrar jag om en säkring innan klarar av att rädda skyddet. Vid en så kraftig överspänning att skyddet riskerar att förstöras så antar jag att det blir överslag i säkringen så att skyddet likaväl går. Jag vet dock inte, bara funderar.

Tompa
 
Ang. säkringar: Det första skyddet gick sönder ganska snabbt och i monteringsanvisningen för det nya (möjligt att jag missade det första gången) så har dom lagt till att det måste sitta säkringar på ingående teleledning just för att skydda skyddet.

Skyddet heter M-TELC på www.efinet.com
 
sverre skrev:
Det optimala hade varit att gräva ett sepparat dike där den oskyddade telekabeln går till mätarskåpet, och sedan sammförlägga dom två skyddade kablarna i samma dike.
Precis min åsikt också och det jag menade med den extra grävningen.
 
pefo skrev:
sverre skrev:
Det optimala hade varit att gräva ett sepparat dike där den oskyddade telekabeln går till mätarskåpet, och sedan sammförlägga dom två skyddade kablarna i samma dike.

Precis min åsikt också och det jag menade med den extra grävningen.
Jo, det är så det skall göras om det sker enligt konstens alla regler. Problemen uppstår när det inte är ett nybygge, utan skall anpassas till en befintlig gårdsbild med kablar redan fix till vissa platser. I mitt fall så kommer jag te.x. inte att uppnå avståndet på 10m mellan de två dikena. Men det blir nog ändå den mest optimala kompromissen.

Sen skall man egentligen blanda in Telia för att dra om inkommande tele, de ansvarar fram till första uttaget. Men att göra det lär kosta flis, så jag mörkar nog den biten och skarvar och flyttar på deras kabel själv. Enligt deras prislista så har de en min debitering på 7000kr för att dra en telekabel. Skall dock höra med dem först och se vad de har att säga om att flytta inkommande så att den går via huvudcentralen.

Tompa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.