Jag har köpt armaturer som skall monteras på träfasaden. De är eg gjorda för invändig montering men det har varit svårt att hitta utvändiga. Så nu vill jag ändå montera dem. Elektrikern kommer imorgon. Fasaden är bred ribbpanel m ca 12cm panel o 8cm skarvar. en (ful!?) variant är att sätta ett metallbleck som armaturen sen monteras på.

Tack för andra tips! Se bild på armaturen.
 
  • En hand håller en modern, svart högtalare med synlig elektronik och knappar, på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumpe
Jag fattar inte, är armaturerna för inomhus- eller utomhusbruk? När man googlar på invändig och utvändig montering tillsammans med armaturer får man bara upp din tråd.
Menar du med "invändig" istället "infälld"? Jag fattar ingenting.
 
Så här brukar jag göra när jag klammar kabel utvändigt och armaturen bara har införing bakifrån. Borra snett genom lockpanelen så att borret kommer ut i vinkeln mellan lock och bottenpanel. Sen går det att fiska in kabeln så att den kommer in i armaturen.
Teckning av en klottrad figur bakom en spricka i väggen med en blå linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas att du förstår min bild!
 
  • Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jag fattar inte, är armaturerna för inomhus- eller utomhusbruk? När man googlar på invändig och utvändig montering tillsammans med armaturer får man bara upp din tråd.
Menar du med "invändig" istället "infälld"? Jag fattar ingenting.
Sorry. Var kanske otgdligt. Hursomhelst löste elektrikern det fint med en kloss som han borrade i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.