Jag har en (egentligen två men båda är Garmin) navigator och genom åren har det samlats en del skräp i waypoints och annat.


Och eftersom jag inte riktigt greppar hur allt fungerar med basecamp så valde jag att först spara all data som en lista, både waypoints och sträckor.
Sedan gjorde jag underlistor dit jag flyttade lämplig data.
Som boenden i Frankrike, fiskeplatser i Dalsland, matställen i Portugal och så vidare.

Tanken var att tömma navigatorn helt för att om jag så önskar senare lägga in just de platser jag har användning för. Jag har som exempel mängder med tillfälliga platser där jag hämtat upp döttrar efter läger eller fester och dessa vill jag rensa bort.

Och här mitt problem jag inte fattar.
Jag gör en återställning av navigatorn och väljer att rensa all data.
Garmin GPS-enhet med varningsmeddelande på svenska, frågar om att radera användardata, ja eller nej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trots det är ar alla sparade platser kvar.
GPS-enhet visar sökresultat för platser i Malmö med avstånd och riktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag väljer att markera alla dem och ta bort dem i navigatorn.

När jag sedan kopplar navigatorn till basecamp så ser jag att enheten har kvar alla platser inklusive alla loggar.
Skärmbild av en GPS-enhet med kartprogram, markerad text på svenska och en förvirrad kommentar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av filhanterare med mappar för GPS-enhet, visar internminne och minneskort med loggfiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad "svordom"?
Hur kan jag få en "tom" navigator? En som jag sedan kan lägga in bara vissa platser från Basecamp från egna listor?

En rejäl stund med handböcker och sökmotorer ger inget svar...
 
OM du har sparat allt som du tycker du ska spara, har själv av denna, men inte provat. Går det att återställa till fabriksinställning, då åker allt bort och du får börja om från början att lägga in.
 
Jag har gjort återställning på två olika sätt samt manuellt rensat sparade waypoints.
Tog dessutom och formaterade minneskorten bara för att...

Provade också att installera base camp på en annan dator (där jag inte har en backup av navigatorn) och kopplade navigatorn till den.

Samma resultat.

Jag väntar på svar från garmin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.