Hej,

Jag skall bygga färdig vår övervåning till vårt nybyggda hus. Jag undrar vilka verktyg som man kommer att behöva? Nu vill jag köpa verktygen och inte äga mer än 10 stycken så helst inga specialverktyg utan funktionsdugliga apparater, lite mer allround. Jag vill även veta vilka märken av verktyg som är bra. Jag har börjat min lista med att skriva några bra vergtyg som jag tror att jag behöver. Det som behövs göras är lägga 22 mm govlspånskivor, isolera, sätta gips, sätta upp innerväggar. Dra el, vatten & avlopp samt ventilation kommer fackmän att göra och jag de har ju sina egna verktyg. Kakel och klinklers kommer kakelfirma att utföra.

Behöver man laserpass och vilket i så fall. Något som mäter horisontellt och vertikal på samma gång för att sätta reglar och golv rakt och snyggt.

Behöver fler förslag jag kanske har helt fel verktyg i min lista. Går alldelse utmärkt att ändra och lägga till. Skall ut och handla nästa vecka.

1. Skruvdragare av kraftigare sort
2. Kap- och geringssåg
3. Elhyvel
 
Pratar vi elverktyg eller verktyg över lag?

Vattenpass kommer nog bra till pass när du ska regla upp en ny vägg. Laserpass trodde jag bara ritade linjer. Verkar krångligt att använda för att sätta reglar.

Elhyvel? Jag står inför att göra precis samma sak men ser inget direkt behov av elhyveln. Min kommer nog att ligga kvar i förrådet.

Tror att du klarar dig med minimalt med verktyg för uppgiften, om du vill. Vanliga småverktyg som mätband, hammare, isolerkniv och liknande har du redan, eller?
 
Finns väldigt många verktyg som du kan komma att behöva. Många av dessa verktyg skulle jag sätta framför en elhyvel. Sen är det ju så att många jobb kan göras med väldigt lite verktyg men göras väldigt mycket snabbare och smidigare med rätt verktyg. Om vi hjälps åt kan vi nog täcka en hel del.

Jag säger en handcirkelsåg, gärna med styrskena. Och åtminstone en billig sticksåg.
 
Vet inte om något ska tas bort, i så fall kofot.
Stämjärn kankse? Något att borra med, skruvdragaren kanske kan det också?
Tvingar? Kniv + stållinjal för att dela gipset.
Jag gillar vår laser, men vattenpass och lod fungerar också.
 
Köp en rätstege Hultafors MST 150, kanon när du ska regla upp väggar och dylikt.

Även en skruvautomat, otäckt skönt när du ska skruva all slags skivmaterial och så kan du använda den när du ska bygga altan/trädäck mm, jag har en Senco DS275AC, finns bandad skruv upp till 75mm, så det täcker i princip det mesta.

Givetvis måste jag rekomendera ultimata Fein Mulimaster :)

Det är maskinen som du inte visste om att du inte kunde vara utan !


Mvh Tobbe
 
Kemi skrev:
Givetvis måste jag rekomendera ultimata Fein Mulimaster :)

Det är maskinen som du inte visste om att du inte kunde vara utan !


Mvh Tobbe
Har också en Fein Multimaster och kan bara instämma i dess användbarhet. Möjligen kan du gå på Boschs billigare variant om det känns bättre.
 
H_L skrev:
Har också en Fein Multimaster och kan bara instämma i dess användbarhet. Möjligen kan du gå på Boschs billigare variant om det känns bättre.
Här hittar du lite mer verktyg o resonemnag kring dessa: http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/62856-vilka-verktyg.html

Du måste helt enkelt fråga dig om du ska bygga mer, tycker det är roligt att snickra, din budget osv. Helt klart är att man inte måste ha elektrisk kap/gersåg, elhyvel eller en kraftig skruvdragare om man vill gå på den billigaste linjen....

En fogsvans, manuell gersåg, enkel 12V skruvdragare (230V borrmaskin för eventuellt tyngre skruvningar) kan man istället använda, och komma långt med.

Å andra sidan så kommer det att gå fortare, och vara roligare med bättre verktyg.
 
Daniel_N skrev:
Å andra sidan så kommer det att gå fortare, och vara roligare med bättre verktyg.
Detta är något som verkligen stämmer, jag vet inte om det är så för alla men jag tycker då att kvalité går före kvantitet. Visst är det ekonomiskt omöjligt att räkna hem proffsverktyg för hobbyverksamhet, men jag köper hellre 1st bra maskin som håller länge och gör sitt jobb, än 1st dålig som man sedan byter ut på garantin, igen,igen,igen tills man har avverkat 10st dåliga med förlorad arbetstid, svett och tårar som resultat. Sen behöver man inte köpa det värsta och dyraste heller, jag hade gärna haft en grön/grå samling i garaget men tyvärr lite för häftigt för mig ännu :(
 
En grunduppsättning av verktyg och maskiner för inredning av en nybyggnation skulle jag sätta ihop så här;

Sticksåg
Batterimaskin (skruvdragare) av proffskvalitet till montage och borrning (inkl. div bitsar och en vettig borrsats)
Gipsskruvdragare till gipsväggar och spångolv
Handklinga till spångolv
Kap/Gersåg till listning och montagearbeten. Till "hobbybruk" skulle jag ha köpt en vändbar och fått klyvsåg i samma maskin (Makita eller DeWalt).
Sticksåg till "allt" sågande.
Dyckertpistol + kompressor till panel och lister.

Hammare
Koben
Gipskniv + surform + dosfräsar + Hole-in-one + fogsvans till gipsningen
Vinkelhake & smygvinkel (+ev. en gipsvinkel om det är mycket gipsning)
Talmeter till allt mätande, och tumstock vid gipsningen
Hyvel till listningsarbeten (elhyvel känns overkill på ett nybygge, förutsatt att det är rediga snickare som har byggt det)
Skelettpistol till lim och fog
Hultafors Libella vattenpass med 2 extra skenor
Stämjärn i olika storlekar
Stegbock i lagom höjd
Ett par stabila arbetsbockar som är justerbara i höjdled
 
H_L skrev:
Har också en Fein Multimaster och kan bara instämma i dess användbarhet. Möjligen kan du gå på Boschs billigare variant om det känns bättre.
Sett nån med en multimaster på ett bygge nån gång ?

Det är ett totalt onödigt verktyg för inredning av en övervåning som trådskaparen efterfrågar.
En Multimaster och Dremel kvalificerar under "nice to have" för verktygsfetischisten.

Mvh
 
Ja, en MM är ett typiskt bra-å-ha-verktyg, men inte nödvändigt på ett nybygge.
Vi jobbar mest med renoveringar och då används den däremot flitigt. Så sent som idag gick två stycken MM varma när vi tillverkade "nock-utsmycknader" (typ som 2 meter höga totempålar med div urtag och mönster) på en gammal K-märkt kåk. Utan våra maskiner hade vi lätt haft dubbla arbetstiden på dom.

Det finns en uppsjö av maskiner som faller inom "NTH"-kategorin som gör jobbet mycket lättare, snabbare och bättre, men oftast kan man lösa uppgiften med vanliga verktyg och en skopa jävlaranamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.