hålle rpå o bygger ett mindre stall 50kvm
(projekt http://forum.byggahus.se/socialt-projekt/68277-vart-stall-bygge-steg-foer-steg.html )

vi hålle rnu på o resertakstolar och min fråga är att då ovandelen är 100% oisolerad
där kommer läkt och sen plåtak på detta. måste jag då ha vindpapp mellan takstol och läkt ?

finns de något som kan ta skada eller tränga in vatten lättar om man inte har pappen ?

de känns bättre att ha den där men överväger o skita i de då de är ett jäkla jobb o få på den :)
kom med fördelar som överväger merarbetet :)

/ Linus
 
Ska du ha plåttak lägger du lämpligen kondensväv under plåten. Den är avsedd just för detta och finns troligen att köpa på samma ställe som du köper plåten.
 
Nej, jag tror inte alls det går lika bra.
Du har 30 dagars öppet köp på Byggmax. Lämna tillbaka pappen om du inte behöver den.
Ja, du får kondens på undersidan av plåttaket. Väldigt mycket, periodvis.
 
Vindpapp är ingenting du har på ett sådant ställe i tak någonsin, normalt har man underlagspapp. Jag håller med Anders.
 
får väldigt delade meningar om detta :)
på woody såg dom inga som hälst problem med o använda vindpappen
till det jag tänkt. dock borde jag kuna använda vinduken som jag har på huset i övrigt
till detta ända mål oxå då de andas på ett helt annat sätt mot vad pappen gör.

http://www.mataki.com/template/T036.asp?id=1381&lang=1
 
Men vi pratar väl om den papp som ligger ovanpå råsponten (eller vad du nu har för underlag), och under läkten? Dess funktion är att vara vattentät, och det är inte vindpappen. Vindpappen är vindtät och används på helt andra ställen i huset.

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen. Det är bäst att utgå från att de som jobbar på vanliga byggvaruhus inte vet någonting om byggteknik överhuvudtaget, så pass ofta svarar de fel.
 
nej där är ingen råspånt ;)

stället jag bygger är ett oisoerat stall inget boningshus.

takstol - någon form av kondensbortagare - läkt - plåtak

precis som man gjort i ladugårdar, stall o andra "ekonomibyggnader" för innan
hysterin om plastpåsehusen uppfanns...

därför min fråga fårn början är om den överhuvudtaget behövs.
men uppenbarligen behövs det pågrund av kondensen.
att den skulle behöva vara helt vattentät ser jag inte som någon
anledning då de just inte är isolerat och kondens kan rina på typ vad som.
en vindpapp tål vatten till en rätt hög dos om jag fattat de rätt.

men kanske finns något bättre alternativ.
menar ska de vara helt vattentät så kan man ju lika gärna ta plast...
 
Kondensväven är något slags textilmaterial. Den är inte helt vattentät, utan har förmåga att ta upp och avge vatten. Det är ditt stall, så du gör som du vill, men när det nu finns en produkt avsedd för just det du behöver ser jag ingen anledning att trixa med andra halvdana lösningar.
Och väven ska vara ovanpå läkten, direkt under plåten.
 
aha..
var finner man denna väv och ad kostar den i runda slängar ?
(skåne)

/ Linus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.