Jag undrar om skillnader, är det samma?
Var förbi en lokal smidesfirma (gammal o betrodd) där ville han ha 275:- för en halvmeters stav

o på nätet finns det nysilverhårdlod
5 st pinnar i paketet, 33 cm långa för drygt hundralappen..

Är det äpplen o päron jag jämför?

Jag vill ju att det jag ska sammanfoga blir bra.
 
vad är det du hittat som är nysilverhårdlod?
 
S Stefan1972 skrev:
vad är det du hittat som är nysilverhårdlod?
På tradera, sök på Silverlod…
 
M marfora skrev:
På tradera, sök på Silverlod…
CFH
Smältpunkt 910°C , läs det finstilta på baksidan
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vad ska du sammanfoga?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad ska du sammanfoga?
En rostfri axel i ett rör
 
M marfora skrev:
På tradera, sök på Silverlod…
Men nu var ju frågan var du hittar nysilverlod?
 
Silverlod är i försäljningssammanhang ett brett använd namn för allt lod som har silver i sig, det har diskuterats tidigare på bh. Tex kallar många mjuklod med 3% silver i för silverlod.
En "riktig" silverlod för hårdlödning har ofta ca 50% silver i sig (20-70%, och har då olika smältpunkter och användningsområden) och kostar av den anledningen en del.
 
Kollade på Tradera och produkten som det syftas till kallas nog nysilver för att det är nickelbaserat till största delen. Antagligen som ett prisvärt alternativ till dyrare silverlod. För universalsammanhang antagligen fullt tillräckligt.
"nysilver" är ju inget silver på det viset utan en legering av nickel, koppar och zink. Produkten är väldigt lik rent silver i utseende så därav benämningen.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Missstänkte ju att det var något lurt med produkten så jag beställde några pinnar av Silco610 ist, iaf 40% silver där.
Tackar
Mvh
 
Är nog inget lurt med produkten som sådan. Allt beror ju på vad man ska sammanfoga och vilka krav/specifikationer man kan tänkas ha. Handlar det bara om allmän svetsning av random grej som ska sitta ihop så duger det nog alldeles utmärkt. Det är ju inte så att allt automatiskt blir bättre av att det är mer/mycket silver.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.