Jag har fått solceller uppsatta på mitt garagetak och inom någon vecka kommer de och sätter upp växelriktaren. Tanken är att inkoppling ska ske i undercentralen i garaget. Undercentralen matas med en 6 mm2 kabel, ca 15 meter.

Elektrikern säger att det inte är några problem, men jag gillar second opinions då jag inte är så bevandrad inom el. Anläggningen är på totalt 12,8 kWp fördelat på två strängar. Till undercentralen är även en elbilsladdare inkopplad, vet inte om det förändrar läget?

Kan jag sova lungt?
 

Bästa svaret

11kW motsvarar ca 16A. I allmänhet behöver man 2.5mm2 kabel för 16A. Att du då har 6mm2 låter som att det är ordentligt dimensionerat.
 
Tack för svaret. Av ren nyfikenhet, hur räknar du fram 16A? Är det 11000/230/3 faser?
 
Ja, det är så man räknar.
Är det ens en undercentral?
 
Jag antog att man kallade en andra elcentral det, men det kanske är helt fel. Från huset går iallafall den här 6 mm2 kabeln till en central i garaget där elbilsladdare och belysning/el till förrådet är inkopplad.
 
Inte nog med att kabeln är grov nog så kommer elbilen att dra ner mängden som skickas ut på nätet(går in till första centralen) när du laddar och solen skiner.
Så du kan sova lugnt, oavsett som du sover mitt på dagen i solsken eller på natten :cool:
 
Min anläggning på 20,5 kwp (25A huvudsäkring så växelriktare på 17,5 kw) går över en 6mm2-kabel och den har inte brunnit upp än. (y)
 
Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.