Hej alla,

Finns det någon proffs eller kunnig person på luftvärmepumpar som kan lämna ett bättre köpråd på både en premium installation helst utan duo, samt Price/Performance AC som ska vara fast installerad?

Vi bor idag i ett relativt nybyggt och välisolerat hus från 2015 på två plan och med fjärrvärme 123kvm.

På markplan råder en öppen planlösning med hall, vardagsrum och kök fördelat, tvättstuga och toalett. På andra plan har vi alla sovrum + allrum.

Det fins inga problem med uppvärmning på vintern och har en låg kostnad för detta med hjälp av fjärrvärmen. Vi har dock problem på sommaren med att kyla istället.

På varma sommardagar stiger temperaturen mycket och det är svårt att få ut värmen. Vi har stora fönster i vardagsrum på markvåning i västlig riktning med mycket sol. Det hjälper att sätta för men mörkläggande lamellgardiner, samt markiser på utsidan när det inte blåser för mycket. Till detta har vi en portabel AC på överplan men väsnas som en raket och ligger för långt bort från sovrummen för att kyla något på övre plan.

Jag har läst många inlägg både på detta forum och varmepumpsforum.com, från personer som TS COMFORT, Electroluxarn med mera för att förstå bättre vad proffsen rekommenderar, men de flesta trådarna handlar om uppvärmningen ock råd kring detta.

Det har diskuterat AC köpråd i andra inlägg, men de är begränsade i antal och de kan vara några år de uppdaterades. Det är möjligt att något nytt kan ha hänt sedan dess, märken/modeller att undvika, eller tvärtom.

Uppskattar alla köpråd som ni kan tänkas ge i ämnet. Budget tänkte jag skulle ligga under 35K med installation + eldragning. Det får gärna kosta mindre om man inte behöver större för ändamålet.

Har tittat på följande och blir lite snurrig. Mitsubishimodeller under är mer fokus på värmen än AC och är kanske inte lika lämpliga att motivera? Finns det bättre alternativ än detta och vad rekommenderar ni i så fall med hänsyn till budget på 35K?

Hero 2 MSZ-LN35VG2HZ – MUZ-LN35VGHZ
Hero 2 MSZ-LN50VG2HZ – MUZ-LN50VGHZ
EF DESIGN MSZ-EF35VGK – MUZ-EF35VGH
Kaisai one 18


Många tack på förhand!! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Jag kör en vanlig luft/luft värmepump som A/C på sommaren (IVT Aero 800).
Trixet var att aldrig stänga av den när man väl kommer in i den varma perioden på året.
Så juni, juli och augusti får den vara igång hela tiden.
Och så ska man vara noga med att hålla dörrar och fönster stängda.
Klimatet håller sig då svalt, torrt och skönt hela sommaren, och den är så tyst att den inte stör ens på natten.
Kostnaden för det var 22kkr i installation.
Nu har jag 130kvm i ett plan, så kruxet för dig kan vara att få luften att vandra till övervåningen.
Det behöver du nog ett ventilationsproffs för att lösa, den kan vara knepigt är min erfarenhet.
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Jag hade tänkt sätta innerdelen precis ovanför balkongdörren på övre plan med fri sik/flöde till sovrummen på andra sidan rummet. halvvägs ligger en stor öppen trapp som leder ner till vardagsrummet så det kommer säkerligen gå ner lite kyla helt naturligt utan märkvärdiga problem att leda kyla dit på grund av väggar och förhinder. Jag är medveten och fullt införstådd att det sannolikt inte sänker temperaturen på markplan alls eller väldigt lite från övervåningen. Fokus är att ha en behaglig övervåningen och temperatur i anknytning till sovrum för att barnen ska kunna sova bättre. En har eksem så det blir lite extra jobbigt med värme då. Det är bonus m den är tillräckligt stark och även sprider bonus kyla till markvåningen genom den stora öppna trappen.

Många tack för att du delar din erfarenhet. Det är bra att få höra andras erfarenheter och de som har samma funderingar vad som kan tänkas fungerar bra.
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Bäst svar på funderingar gällande modeller som fungerar bra/bäst är om ni tar hem några återförsäljare som på plats ser alla förutsättningar.

LN HERO serien blir svår att få in 2st för er budget och då ni inte direkt avser att utnyttja värmen så känns dom dyra.
EF35 DESIGN är ett bra alternativ med snarlik kyleffekt och till ett ”bättre” pris om den nu ryms ovanför fönster/dörr !
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Ska man bara kyla räcker det med ett aggregat på övervåningen eftersom kylan också faller ner för trappan. Men det går inte lika snabbt att kyla ner hela huset som om man har ett aggregat per våning. Sedan gäller det att ha persienner och markiser under dagtid.
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Hos oss skulle det aldrig fungera med ett aggregat på.övre plan men beror på planlösning/trappens placering samt hur mycket värme som stiger och hindrar sjunkande kyla och förvisso hur kräsen man är på att få önskad temperatur på dom båda våningarna.

som skrivet är någon form av solskydd en stor hjälp och att hålla fönster och dörrar stängda så mycket man kan.
Överventilerar man huset så är det vettigt att sänka flödet på ventilationen så man inte drar in onödigt mycket värme som måste kylas.
 
Tack för alla goda råd och många bra kommentarer. Det är svårt att beskriva trappan utan bild men den är helt öppen. Från bottenvåningen till nock, inget tak eller väggar mellan ytterdel förutom trappstegen den är 2.5m bred. Om inomhusdel får plats över altandörren så är avståndet till trappan ca 2.5m och borde kunna pressa luften ner rätt bra säger mitt bättre ovetande

Jag har fått in offert så länge, men på duo lösning:




1 / 2
Offert luftvärmepump
Förslag 1:
1st Fujitsu AOYG14KBTA2
2st Fujitsu ASYG09KMCC Pris 31 000kr
Rotavdrag -2 800kr
Summa efter rot 28 200kr
Förslag 2:
1st Fujitsu AOYG18KBTA2
2st Fujitsu ASYG09KMCC Pris 33 950kr
Rotavdrag -3 300kr
Summa efter rot 30 900kr
Förslag 3:
1st Daikin 2MXM50A
2st Daikin FTXM25R Pris 39 800kr
Rotavdrag -3 600kr
Summa efter rot 36 200kr
 
  • Inomhus, trätrappa, vita sprossar, byrå, blommor, hemlig myshörna under trappan, dunkelt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trapphus inomhus med trätrappor, vit räcke, soffhörn nedanför. Modern inredning. Utsikt uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett mysigt vardagsrum med lampor, en soffa, växt och utsikt mot kvällshimlen genom ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Noll koll vad det är för kyleffekt på dom du räknar upp.
Tex så har EF35 4kW som max per styck som jämförelse.
Men din budget spricker med EF35.

Ditt trapphus ser ut att vara rätt stort.
Dock omöjligt att svara på om en anläggning där uppe skulle ge önskad temperatursänkning på nedre plan.
Visste man hur långa och varma perioder det blir framöver så vore det bra
 
Jag har googlat på utomhusdel och har hittat följande

Förslag 1 kyl kapacitet 0.9kw max 3.2kw och normalt 2.5kw

Förslag 2 håller min 1,7kw och max 5.8kw och normalt 5.0kw

Förslag 3 håller 5kw

Räknat på 70w per kvm skulle jag behöva 8.6kw för hela huset, det var därför jag tittade på kaisai one 18 som har 6.2kw men med 16a säkring krav. Är offerten bra som jag fått med dessa fakta tror ni?
 
Om det kommer behövas ganska hög kyleffekt och elpriserna fortsätter vara höga även sommartid så bör du även slå ett getöga på hur effektiva dom olika varianterna är.
Billigast inköp kan bli dyrt i längden !

16A för straxt över 6kW kyleffekt låter högt och måste vara något i värsta fall men det vet nog någon som säljer dessa eller någon som har den installerad och har lite koll på förbrukning.
 
IVT som jag har är på max 4,2kW kyleffekt.
Dock så använder jag troligtvis aldrig den effekten, så det är klart överdimensionerat i alla fall här uppe i norr.
Men då kör jag den konstant, och har den inställd på 24 grader (bara kyla, inte auto).
Det kan låta som en hög temperatur, men är helt perfekt.
Luften känns sval och torr och det blir inte för kallt.
Förbrukningen blev som mest 3kWh på ett dygn, och snittet för tre månader (jun-aug) blev 1kWh/dygn.
Men jag bor i norrland, och vi har ju svala nätter som regel, så det får man betänka.
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Jag tror att jag skulle få en liknande upplevelse som ni delar med er. Komplettera att håller dörrar stängda, fönster med persienner när solen ligger på som värst etc.

Om vi flyttar konversationen till hårdvaran och tillverkare med bra AC, vilka märken är kända att leverera bra kvalitet för AC primärt och har kyl kapacitet på ca 4,0-6,5kw?

Är det som jag läst tidigare i trådar att för AC är det inte samma höga behov att satsa på kända och etablerade tillverkare som för uppvärmning.

Fungerar i praktiken lika bra med en Noname pump om den har tillräcklig kyl kapacitet och god effektivitet på A++ för att inte sticka iväg, om än plastigare, mindre funktioner, kosmetiska aspekter, ljudnivå?

Till exempel Kaisai one 18 kostar 11tkr känns så pass billigt att annars så viktiga tankar kring garanti/service delar inte spelar lika stor roll. I värsta fall kan man köpa ny skulle oturen vara framme, eller är jag helt ute och cyklar? ☺️
 
Det kan säkert vara så.
Men en sak jag har upplevt är att många billigare "noname" pumpar har ett avsevärt mycket högre fläktljud på inomhusdelen.
En del i detta kan också bero på att de som jag har lyssnat på har haft en ganska "nätt" innerdel, och således även en mindre fläkt.
Så den måste troligtvis varva mer för att få samma luftflöde som en större.
IVT:n har ju en ganska stor innerdel, men den är å andra sidan tyst (kan vara en tillfällighet, men jag lyfter i alla fall tanken).
 
B bizzmo skrev:
Jag tror att jag skulle få en liknande upplevelse som ni delar med er. Komplettera att håller dörrar stängda, fönster med persienner när solen ligger på som värst etc.

Om vi flyttar konversationen till hårdvaran och tillverkare med bra AC, vilka märken är kända att leverera bra kvalitet för AC primärt och har kyl kapacitet på ca 4,0-6,5kw?

Är det som jag läst tidigare i trådar att för AC är det inte samma höga behov att satsa på kända och etablerade tillverkare som för uppvärmning.

Fungerar i praktiken lika bra med en Noname pump om den har tillräcklig kyl kapacitet och god effektivitet på A++ för att inte sticka iväg, om än plastigare, mindre funktioner, kosmetiska aspekter, ljudnivå?

Till exempel Kaisai one 18 kostar 11tkr känns så pass billigt att annars så viktiga tankar kring garanti/service delar inte spelar lika stor roll. I värsta fall kan man köpa ny skulle oturen vara framme, eller är jag helt ute och cyklar? ☺️
Rena AC finns det inte speciellt gott om längre , oftast luftvärmepumpar som egentligen är för södra Europas marknad som marknadsförs som AC här.
Singelmodeller på runt 6kW är inte så vanliga,
Är nog svårt att svara på vilka som ”bäst kvalite” men säkrast för eventuell reparation framöver är att hålla sig till märken som marknadsförs av tillverkaren själv här i Sverige.
Billigare mer okända märken behöver inte vara fel , kika dock på effektivitet är bra om vi nu kommer ha höga elpriser framöver.
Kika inte bara på en massa plustecken utan även vilken dimensionerad effekt (p-design) det är som utgångspunkt.

tyckte du sökte premium modeller från början men nu verkar det luta åt billigt för att köpa nytt om den pajar , vilken variant som är mest ekonomisk går nog inte svara på dessvärre.
Kanske är den återförsäljare som kikar på plats som verkar bäst/enklast att ha och göra med som är rätt även om han/hon är några kronor dyrare för en dyrare modell.
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Tack för all värdefull information, ska läsa på mer om p-effekt så jag har bättre koll på det. Jag tror jag var inne på er hemsida (hoppas jag inte blandat ihop det ☺️) för att eventuellt beställa en offert, men såg att arbetsområdet bara gällde Stockholm omnejd.

Jag har ännu inte förkastat någon modell, premium eller price/performance, tvärtom försöker få råd vad som är rekommenderat för mina behov. Jag behöver få detta installerat och klart så snart som möjligt innan sommaren.

Vi har varit inne på viktiga punkter som p-effekt, kylkapacitet, storlek/ljudnivå, energieffekt, hur snabbt det går kyla, single eller om duo är ett måste i ett två plans hus etc. Nu behöver jag läsa på mig vilka tillverkare/modeller som matchar dessa parametrar på ett bra sätt.

Till sist vilken Mitsubishi modell är mest lämpad för AC, var det den vi nämnde förut EF Design eller Hero?

Stort tack för alla kommentarer, råd och erfarenheter som ni delat!
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.