Ska ju dra rir och inte koppar, då är det väl 16 och 20 dimension.
 
Krilleman
RiR finns i både svenska dimensioner (12, 15, 18, 22 , 28 - Uponor) och i Europastandard (16, 20, 25, 32 dessa har både Uponor & LK)

Kopplingarna för 16 är marginellt dyrare idag medans du kan plocka ut 30% mer flöde i en 16mm ledning kontra en 15mm ledning!

Så mata radiatorerna med 16mm!
 
  • Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
RiR finns i både svenska dimensioner (12, 15, 18, 22 , 28 - Uponor) och i Europastandard (16, 20, 25, 32 dessa har både Uponor & LK)

Kopplingarna för 16 är marginellt dyrare idag medans du kan plocka ut 30% mer flöde i en 16mm ledning kontra en 15mm ledning!

Så mata radiatorerna med 16mm!
Tack!

Men tänker jag fel med att mata fördelaren med 20 pex? Tar ifrån stammarna i källaren, huset är byggt 45 så tror att det är 1" precis där jag tänkte koppla på.
 
Krilleman
20 bör gå. Men det är inte fel att vara på säkra sidan och dra upp 25mm.
 
Krilleman
Nej, ingen presspex synlig.

Köp istället K22 lång eller kort och M22X16 mutter och kona som passar direkt på gängan! (Tex: RSK: 1873823) (y)

Mot väggen räcker en kromad delbar 4cc bricka. Det blir en snutt synlig PEX, men det kan man leva med!

Två vinkelkopplingar för rörinstallation, en lång och en kort, i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
du har rätt, det kommer bli snyggare
 
Eller riktig väggbricka satt på exakt rätt ställe, och så kromat rör samt kopplingar från väggbricka till M22 om det nu är det på kopplet.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, ingen presspex synlig.

Köp istället K22 lång eller kort och M22X16 mutter och kona som passar direkt på gängan! (Tex: RSK: 1873823) (y)

Mot väggen räcker en kromad delbar 4cc bricka. Det blir en snutt synlig PEX, men det kan man leva med!

[bild]
Krilleman, du verkar ha koll på de här inkopplingarna.

Jag håller på med en övervåning där det är tveksamt om det behövs radiatorer (passivhus) , men jag drar självklart RiR i förebyggande syfte.
Därmed kanske mina rör aldrig kommer användas.

Funderar på två varianter:

1. Använda LK:s kopplingsdosor, RSK 1870810
Röd metallfäste med cylindrisk öppning, fyra skruvar, för industriellt bruk, robust konstruktion, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Rörbockstöd i väggen och sen en riktig väggbricka med R15.

Om grejerna INTE ska användas kommer variant 1 att bli lättare att dölja.

Variant 2 är bra då man slipper kopplingar inne i väggen.
Funderar dock på om det finns plats att koppla mellan väggbrickan och M22-anslutningen på kopplet på ett vettigt sett?

Hur hade ni gjort?


Krilleman Krilleman skrev:
Nej, ingen presspex synlig.

Köp istället K22 lång eller kort och M22X16 mutter och kona som passar direkt på gängan! (Tex: RSK: 1873823) (y)

Mot väggen räcker en kromad delbar 4cc bricka. Det blir en snutt synlig PEX, men det kan man leva med!

/QUOTE]
 
Krilleman
M martinradbo skrev:
Krilleman, du verkar ha koll på de här inkopplingarna.
Jag gillar varianten ut ur vägg bäst.
Snyggast och bäst i längden, och du slipper onödig skarv i golvet. Lättstädat får du på köpet.

Men jag brukar bara släppa ut rören på korrekt höjd från golv och köra på delbar vulkbricka 4cc från Faluplast.

Sen på snutten PEX som blir synlig, mellan M22 muttern till väggen, knäpper du över ett vanligt rörskydd som du givetvis anpassar i exakt längd.
https://www.lksystems.se/sv/produkt...rickor-och-andtatningar/lk-skyddsror-77746939

Faluplast%2051480%20Vulkbricka.jpg
 
  • Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag gillar varianten ut ur vägg bäst.
Snyggast och bäst i längden, och du slipper onödig skarv i golvet. Lättstädat får du på köpet.

Men jag brukar bara släppa ut rören på korrekt höjd från golv och köra på delbar vulkbricka 4cc från Faluplast.

Sen på snutten PEX som blir synlig, mellan M22 muttern till väggen, knäpper du över ett vanligt rörskydd som du givetvis anpassar i exakt längd.
[länk]

[bild]
Tack

Ur vägg är självklart :)

Din lösning är billig och smart, men lite svår om jag kanske landar i att det inte blir nån radiator uppsatt där. Då vill jag inte kapa rören helt eftersom man då har tagit bort möjligheten att ändra på det i framtiden.

Ska fundera en vända till....
 
Krilleman
M martinradbo skrev:
Ska fundera en vända till....
Ha "för mycket" rör i motsvarande ände vid inkopplingen. Gärna flera decimeter extra.
Lämna skyddsrör och PEX 2mm innanför vägg om det inte ska användas initialt. Lägg på någon tunn hårdplastskiva framför som du kan tapetsera över snyggt.

Då kan du ju dra fram mer PEX med hjälp av en polygrip eller liknande vid ett senare tillfälle. Fast du måste ha en kamrat som skjuter på i motsvarande ände vid denna operation!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ha "för mycket" rör i motsvarande ände vid inkopplingen. Gärna flera decimeter extra.
Lämna skyddsrör och PEX 2mm innanför vägg om det inte ska användas initialt. Lägg på någon tunn hårdplastskiva framför som du kan tapetsera över snyggt.

Då kan du ju dra fram mer PEX med hjälp av en polygrip eller liknande vid ett senare tillfälle. Fast du måste ha en kamrat som skjuter på i motsvarande ände vid denna operation!
Ja eller så får man bestämma sig för hur man ska ha det från början :)

Din idé är bra, men då kan man inte ha väggbockstödet för då låser man fast pex-slangen fullständigt. Men med en snäll böj innanför väggen (är 95 mm installationsskikt) kanske det går.

Hmm, får prova. Att dra i rören i efterhand KAN gå om man gjort rätt, men erfarenheten säger att det är tufft.

Tack för bra tips som vanligt
 
Krilleman
Visst går det att dra PEX, men du måste ha en kamrat som skjuter på också. Går bra även med bockfixtur.
 
Lite återkoppling på Krillemans fina förslag.
Alltså pexslang ut ur vägg till radiator.

Två metalliska rördelar på trägolv, vinkelkopplingar med gänga och guldfärgade insatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Purmos färdiga vinkelkoppling med avstängning
Två oavslutade rör sticker ut ur vägg, ojämnt skurna hål, kopplingsdetaljer synliga, behov av ytterligare installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapade rör efter noggrann måttagning, liten stump av sånt där vitt plaströr monterat ovanpå pex-röret. Satte även väggbrickan innan montage så slapp jag krångla med den sen.

Vattenanslutningar sticker ut ur väggen på ett oavslutat arbetsområde, otydlig bakgrund, trägolv, orange vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avstängningsventiler för vattenledningar sticker ut från orangeröd vägg, oavslutad installation, golv synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett vitt värmeelement med termostat och synliga, oisolerade vattenrör som kommer ur väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit väggmonterad elementskydd i ett rum med ljust trägolv och vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Två vita plaströr sticker ut från en orangeröd vägg, med synlig gips och väggfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Landbogården och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.