Hej ,

Om det är appen där du ser satelit/flygbilder samtidigt så har jag sett att man inte kan använda den
för detaljerade syften. I mitt fall är allt förskjutet som om bilden är tagen från sidan och ett av mina hus
står på tomtgränsen. Jag VET hur min tomt ligger då lantmäteriet engång var på plats när tomten styckades av.

Så troligtvis kan du glömma appen om du skall tvista om en plätt.
mvh /J-O
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
E etxjaol skrev:
Hej ,

Om det är appen där du ser satelit/flygbilder samtidigt så har jag sett att man inte kan använda den
för detaljerade syften. I mitt fall är allt förskjutet som om bilden är tagen från sidan och ett av mina hus
står på tomtgränsen. Jag VET hur min tomt ligger då lantmäteriet engång var på plats när tomten styckades av.

Så troligtvis kan du glömma appen om du skall tvista om en plätt.
mvh /J-O
Ja det är korrekt, DRK (digitala registerkartan) är ett lapptäcke av inskannade gamla analoga kartor. Under 1990-talet när registerkartan digitaliserades gjorde LM arbetet relativt snabbt, men till priset av att det ofta är en hel del förskjutningar och andra fel i kartbilden. Ett problem var att DRKs koordinatsystem är SWEREF99, men många gamla analoga kartor hade lokala koordinatsystem. När dessa konverterades uppstod diverse felaktigheter, som leder till att kartbilderna kan vara rätt märkliga. Därför kan man aldrig till fullo lita på några digitala kartbilder från LM, dom funkar endast som en (ofta tämligen god) fingervisning och indikation på hur något förhåller sig. Ytterst är det de gamla akterna och gränsmärken i fält som gäller, inte diverse kartutdrag. Kan inte gränsmärkena återfinnas finns lite olika regler beroende på omständigheterna i övrigt för hur en gräns kan bestämmas.

Så det är alltid gränsmärkena på marken som gäller. Utdrag från DRK är inte det samma som fastighetsgränsen, det är bara en (mer eller mindre) korrekt beskrivning över gränsen. Gränsmärkena är gränsen så att säga, oftast återfinns information om gränsmärkena i förräntningstakten. Men om det är riktigt gamla gränser kan det ibland vara lite knapphändigt (eller svårt att hitta) information om hur gränsen markerats en gång i tiden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Glöm detta! Hade gammal fastighet förut. Mitt halva garage låg på grannens mark sedan 80 år. Ingen brydde sig. Eller vill Du ha mer gräs att klippa?
till samma granne eller en ny vaknar och helt enkelt kräver att du river garaget. Hände mig. Men grannen sålde tomten till ny granne som visade sig vara grannen från himlen. Han gjorde en lantmäteriförrättning och GAV mig 100 kvm (sjö)tomt runt garaget och längst vägen. Ja jag kompenserade honom senare genom att ge honom konsultuppdrag för närmare miljonen utan att han bett om det. Men det var ett år senare
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 5 till
  • Laddar…
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
till samma granne eller en ny vaknar och helt enkelt kräver att du river garaget. Hände mig. Men grannen sålde tomten till ny granne som visade sig vara grannen från himlen. Han gjorde en lantmäteriförrättning och GAV mig 100 kvm (sjö)tomt runt garaget och längst vägen. Ja jag kompenserade honom senare genom att ge honom konsultuppdrag för närmare miljonen utan att han bett om det. Men det var ett år senare
Mer om gränsmarkeringar och grannar. Den elake grannen innan var på hugget under de 15 år vi bodde grannar. Han började med att kräva att vi skulle riva staketet efter vägen som den jag köpte av hade byggt. Och mycket riktigt så var det på fel sida. Problemet var att elake grannen helt enkelt krävde att jag skulle köpa tomten som kompensation. Det hade varit en kanonaffär, dels för prisökningen i området, dels för att jag hade haft staketet kvar. Men jag gillar inte utpressning av princip (dumt av mig. många som retat mig efteråt eftersom det hade varit stora pengar) så jag slet som fan och rev staketet istället. Sen anklagade han mig för att just ha tagit bort gränsmarkeringar och tog först dit polisen som skakade på huvudet och åkte hem igen och sen kommunens lantmätare som hackade lite i jorden och visade var de satt och skickade räkning till honom. Då vidtog vattentortyren. Tre fastigheter delade en brunn sedan 70 år tillbaka. Alla hade delat på den ursprungliga men sedan flera år tillbaka hade den elake grannen vägrat dela på ny pump och hydropress samt ny elcentral och all elförbrukning. Givetvis använde han den ändå för att fylla sin pool vilket gjorde att han hela tiden körde hålet torrt. Sen en dag så sa han att nu skulle han stänga av vattnet och gräva av våra ledningar. Som tur var så visste jag att en annan granne skulle borra nästa dag så jag ringde honom och han styrde om sin borrare samma dag. Två dagar senare hade vi två andra vatten från en ny djupare brunn. Den elake grannen blev lite förvånad men hävdade äganderätt till den nya pumpen, hydropressen och elcentralen i pumphuset. Det tog mig några timmar att demontera rubbet. Han satte inte dit något nytt. Däremot sprang han hela tiden omkring på min tomt ända till han sålde sin sista tomt (han hade tre). Det var grannen från helvetet.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag hade varit lite försiktig med den här typen av frågeställning när du är registrerad med vad som förefaller vara ditt riktiga namn.
Helt rätt.
Finns många anledningar till att aldrig ha sitt riktiga namn som forumnamn.
Man kan säkert lista ut en hel del av din och min historik, men man kan inte se vem det är med en gång
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, armeringsjärn är inte en etablerad markeringsmetod. Men det är ju inte ovanligt att något sticks ner i de vanliga rören för att göra dem synligare.

Logga in på lantmäteriet och se vilken dokumentation som finns där.
Lantmäteriet hade två akter.
Typ från 1890 talet och från 1950 talet.
I den första akten så står det om avsöndringen.

Våran fastighet avsöndrades från en större. Samma med grannens, den avsöndrades från samma fastighet som våran.

Det jag får ut av lantmäteriet är inscannade dokument med svårtydlkg skrivstil men vi har fått fram storleken på gränserna i öst, väst, norr, söder dock i fot.
Samt att det i ena hörnet är markerat med en toppsten/toppsten som vi förstår det.

På 1990 talet någon gång fick grannen denna fastighet och jag skulle tippa att armeringsjärnen är från sent 90 tal.

Nu kom det massa snö här så har inte mätat men om jag tittar på kartor från detaljplanen och på måtten så visar det sig att grannen har fel och även tagit en del av tomten i anspråk.
Dock en del vi inte bryr oss om.

När våren kommer så ska jag självklart dokumentera allt. Mäta allt och försöka få dokumenten mer lätt-tydliga. Sen när jag har mer på fötterna så får det bli ett möte med grannen och där förhoppningsvis få till en lösning.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En aspekt att ta med är att om det inte finns tydliga gränsmarkeringar, eller tydligt angivna mått/referenser i avstyckningsakten så gör Lantmäteriet en fastighetsbestämning där dom drar gränsen där dom tycker det är mest lämpligt utifrån hur det ser ut/har sett ut på platsen. Så om det är en tydlig gräns idag mellan er och grannen på grund av väg, staket, slänt, dike, häck, etc kan LM bestämma att gränsen ska gå där oavsett om ni tycker att det är 8 meter in på eran fastighet.
Vi har tydliga mått i akterna på våran fastighet. Dock utskrivna i fot. Enda markeringen som är inskriven är en toppsten/stenröse på ena hörnet. Annars är det typ XX meter till allmän väg, XX meter mot xxx hemarne osv.

Det är en tydlig gräns mot deras tomt.
Dock verkar den inte gälla enligt grannen som hänvisar till 2 armeringsjärn samt ett nytt armeringsjärn som någon satt dit.

Men när man kikar så ser man även ett till armeringsjärn som stämmer bra med måtten vi fått från akterna och med detalplanskarta. Och då har grannen helt enkelt stulit mer tomt av oss. Det armeringsjärnet är väl dolt av massa buskar så hade nog bara tur att se det genom andra grannar som påpekat allt med sur grannen. Samt att det armeringsjärnet gör att vår tomt även stämmer emot grannens tomtgräns på andra sidan vägen om jag jämför med olika tomtkartor.

Jag skall kontakta kommunen till veckan om den detaljplanskarta jag har då det är enligt lantmäteriet kommunen som gjort den och de sa att det även kan vara så att kommunen slagit ner armeringsjärnen och varit behjälpliga med att markera tomten då de äger vägarna vår tomt gränsar mot på två sidor.
 
Detaljplanen är inte ett bra bevis för fastighetsgränserna. Håll dig till avstyckningsakterna och de eventuella märkena i marken.

Och se till att få koll på alla gränserna. Att det finns en del som känns oviktig just nu är inget bra skäl att lämna saker olösta med en strulig granne om man ändå ger sig på vissa saker i frågan.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
N
K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Vi har tydliga mått i akterna på våran fastighet. Dock utskrivna i fot. Enda markeringen som är inskriven är en toppsten/stenröse på ena hörnet. Annars är det typ XX meter till allmän väg, XX meter mot xxx hemarne osv.

Det är en tydlig gräns mot deras tomt.
Dock verkar den inte gälla enligt grannen som hänvisar till 2 armeringsjärn samt ett nytt armeringsjärn som någon satt dit.

Men när man kikar så ser man även ett till armeringsjärn som stämmer bra med måtten vi fått från akterna och med detalplanskarta. Och då har grannen helt enkelt stulit mer tomt av oss. Det armeringsjärnet är väl dolt av massa buskar så hade nog bara tur att se det genom andra grannar som påpekat allt med sur grannen. Samt att det armeringsjärnet gör att vår tomt även stämmer emot grannens tomtgräns på andra sidan vägen om jag jämför med olika tomtkartor.

Jag skall kontakta kommunen till veckan om den detaljplanskarta jag har då det är enligt lantmäteriet kommunen som gjort den och de sa att det även kan vara så att kommunen slagit ner armeringsjärnen och varit behjälpliga med att markera tomten då de äger vägarna vår tomt gränsar mot på två sidor.
En avsöndring medför inte att några gränser har blivit lagligen tillkomna. Oavsett hur bra kartan är och hur tydliga mått där är så är inte gränserna fastställda. En bra karta med mått och markeringstyp ger en bra bild av hur tanken var men det behöver inte vara hela sanningen. För att få juridiskt fastställda gränser måste det genomföras en fastighetsbestämning. Alla andra diskussioner med granne och kommunen och andra ger egentligen inte mer än att man möjligtvis lyckas övertala någon om hur gränserna skulle bestämmas vid en gränsbestämmning. Men det är till slut ändå lantmäteriet som måste fastställa gränserna för att man ska få det juridiskt bindande. Och har ni olika uppfattningar idag och det finns risk att markeringar flyttats och satts ut i efterhand så känns det otroligt att kunna övertala någon om att gränsens mest troliga läge är just där du tycker.

En avsöndring gjordes mellan privatpersoner och sen bara registrerades av lantmäteriet. Lantmäteriet har alltså aldrig vart ute och mätt och har aldrig kontrollerar att allt stämmer. Därav att avsöndringen endast medför att fastigheten bildats utan lagligen fastställda gränser.
Personligen hade jag aldrig köpt en fastighet som är avsöndrad eftersom man faktiskt inte vet vad man köper.
 
  • Gilla
ArneTW och 2 till
  • Laddar…
N Nils Terminus skrev:
En avsöndring medför inte att några gränser har blivit lagligen tillkomna. Oavsett hur bra kartan är och hur tydliga mått där är så är inte gränserna fastställda. En bra karta med mått och markeringstyp ger en bra bild av hur tanken var men det behöver inte vara hela sanningen. För att få juridiskt fastställda gränser måste det genomföras en fastighetsbestämning. Alla andra diskussioner med granne och kommunen och andra ger egentligen inte mer än att man möjligtvis lyckas övertala någon om hur gränserna skulle bestämmas vid en gränsbestämmning. Men det är till slut ändå lantmäteriet som måste fastställa gränserna för att man ska få det juridiskt bindande. Och har ni olika uppfattningar idag och det finns risk att markeringar flyttats och satts ut i efterhand så känns det otroligt att kunna övertala någon om att gränsens mest troliga läge är just där du tycker.

En avsöndring gjordes mellan privatpersoner och sen bara registrerades av lantmäteriet. Lantmäteriet har alltså aldrig vart ute och mätt och har aldrig kontrollerar att allt stämmer. Därav att avsöndringen endast medför att fastigheten bildats utan lagligen fastställda gränser.
Personligen hade jag aldrig köpt en fastighet som är avsöndrad eftersom man faktiskt inte vet vad man köper.
Hör vad du säger.
Jag är helt bekväm med hur tomten ser ut i nuläget. Dock är det min granne som plötsligt anser att en liten del av tomten är hennes.
Vi har bott här i 3 månader och jag vill endast slippa eventuella missförstånd med grannen då jag anser de har fel. Att jag skrev denna tråd var flr att få råd om eventuella sätt att markera tomtgränsen på en gammal fastighet.
Akterna lantmäteriet har är de jag fött uppgifterna på storlek och hur tomten skall gå.

Självklart så är en fastighetsbestämning det absolut bästa för alla inblandade men i mina ögon känns det fel att jag skall dra den kostnaden då det är grannen som är den som bråkar.
Hade det vart tvärtom att jag var den som ville ta av deras tomt för jag ansåg det var fel så hade jag tex tagit den kostnaden alla dagar i veckan.

I min tanke när jag skrev detta var att få tips, råd och tankar om vad man kan göra.

Så precis som jag skrev ovan så gör jag bäst i att samla på mig så mycket falta jag kan få av det som finns i akterna hos lantmäteriet. Sen titta vilka eventuella markeringar som finns kvar och utgå från dem.
Har grannen rätt i det som hävdas så är det självklart de som ska ha sin del. Har jag rätt så är det självklart jag ska ha min del.
Det är alltså fastigheten vi bor i nu som använder den bit av tomten som grannen säger sig vara sin.
Den innehåller precis inget av värde mer än ett antal kvadratmeter. Grannen har ingen nytta av den dock har vi det då det är precis utanför vöran entré och skulle grannen då ha rätt så är det så enkelt vi får bygga om och flytta entreen vilket känns lite väl onödigt så därför vill jag gärna få det korrekt.

Om jag nu har en sten som markerat ett hörn så är det genast väldigt mycket enklare att se vad som är rätt och vad som är fel. Så kan jag då presentera för grannen att såhär anser jag det ska vara och varför jag anser det så är det väl ändå en större chans att grannen slutar hävda att tomten är deras.

För att göra en lpmg historia kort så ville grannen köpa byggnaden men vart nekad pga skambud. Samma granne skällde ut oss samma dag vi fick nyckeln då de ansåg vi skulle kollat med dem att vi fick flytta in.
Samma granne gled snyggt fram till min son och hotade med att han inte skulle bli långvarig i huset vilket medförde sonen vägrade vistas här första veckorna medan vi flyttade in och renoverade.
Alltså jag är otroligt ointresserad att ha med denna granne att göra men vill gärna veta vad som är korrekt för att slippa mer påhopp från dem.
Om de inte kan vara behjälpliga med att titta på hur tomten skall vara enligt akterna vi har så är det lantmäteriet som får bestämma men då anser jag de såklart skall vara med att betala för att få ett slut på strulet.
 
  • Gilla
  • Wow
och en till och 4 till
  • Laddar…
Se gärna till att med mobilen spela in nästa och kanske alla kommande samtal med grannen, fullt tillåtet.

Vid en fastighetsbestämning så betalar varje fastighet en/sin del av förrättningen då båda får nytta av den. Inte gratis och det kan dra ut på tiden.

(Vi hade oerhörda problem med en bonde som ville stänga av vår väg till våra fastigheter, vägen fanns med på häradskartor från sent 1800-tal och har stort allmänintresse av att hållas öppen för gående och cyklister. Det tog ett par år men det slutade med att bonden fick mycket mindre ersättning för marken än första förslaget då han förkastade det… Vi är 6 fastigheter utmed vägen som fick betala 35.000 var - första förslaget låg på runt 80.000 per fastighet!)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Självklart så är en fastighetsbestämning det absolut bästa för alla inblandade men i mina ögon känns det fel att jag skall dra den kostnaden då det är grannen som är den som bråkar.
Kostnaden kommer att fördelas lika mellan er då Lantmäteriet kommer anse att ni båda har lika stor nytta av att känna till gränsens exakta position. Det är inte den som ansöker om fastighetsbestämning som får bära hela kostnaden.

Så ansök om fastighetsbestämning och (om hela fastigheten, eller i alla fall delen mot grannen, är tomtmark*) sätt staket mot grannen för att slutgiltigt stänga frågan.

*Fastigheten är all mark ni äger, tomten är den mark närmast bostadshuset (kanske en radie på 20 meter, det beror på) som är er hemfridszon där ingen annan får vara utan ert medgivande. Jag har en förnimmelse om att dessa begrepp blandats i tråden, därav denna besserwisser-passus.
 
  • Gilla
STB och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Detaljplanen är inte ett bra bevis för fastighetsgränserna. Håll dig till avstyckningsakterna och de eventuella märkena i marken.
Kan inte nog betona detta. Detaljplaner är ofta av mycket låg kvalitet vad gäller äldre fastigheters gränser. Man har i många fall genom åren inte varit beredd att ta kostnaden för att reda ut befintliga gränser när man har detaljplanelagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.