HOBBY ARCHITECT
S Stuff skrev:
Det hade nog varit mer praktiskt att bredda huset och tillföra en vertikal korridor mellan det högra allrummet och sovrummen. Det tror jag också skulle ge ännu större känsla av avskildhet i sovrummet. Det högra badrummet skulle du då kunna vrida 90 grader och göra korridoren åtkomlig både från Entre-sidan och Altan sidan.
Förstår inte hur du menar här.

Men ja, dörren mellan dom två sovrummen känns onödig. Vidare är huset är ju symetriskt så en korridor högor om allrummet skulle förstöra det.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Förstår inte hur du menar här.

Men ja, dörren mellan dom två sovrummen känns onödig. Vidare är huset är ju symetriskt så en korridor högor om allrummet skulle förstöra det.
Bifogar en bild där jag kladdat lite. Nu är inte tanken att väggen sak gå i mitten av allrummet sådär utan hela huset kan förlängas åt höger så att allrumet behåller sin storlek. Jag ser iaf stort värde i att ha avskildhet mellan umgängesytorna och de privata delarna där man ska sova/ligga/plugga mm mm.

Sen vill man ju inte ha en miljard dörrar in mot allrummet utan också ha några möblerbara väggar där man tex får plats med en TV.

Symmetrin borde ju vara underordnad funktionen ändå? Den enda som kommer tänka på symmetri är ju den som ser huset ur just den där vinkeln, på ritbordet.
Symmetri utifrån sett går ju att lösa genom att förlänga lika mycket på båda sidor.

Handritad skiss av husplan, två våningar, markerade förändringar i rött, cirka 300 kvadratmeter, svensk text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HOBBY ARCHITECT
S Stuff skrev:
Bifogar en bild där jag kladdat lite. Nu är inte tanken att väggen sak gå i mitten av allrummet sådär utan hela huset kan förlängas åt höger så att allrumet behåller sin storlek. Jag ser iaf stort värde i att ha avskildhet mellan umgängesytorna och de privata delarna där man ska sova/ligga/plugga mm mm.

Sen vill man ju inte ha en miljard dörrar in mot allrummet utan också ha några möblerbara väggar där man tex får plats med en TV.

Symmetrin borde ju vara underordnad funktionen ändå? Den enda som kommer tänka på symmetri är ju den som ser huset ur just den där vinkeln, på ritbordet.
Symmetri utifrån sett går ju att lösa genom att förlänga lika mycket på båda sidor.

[bild]
Jaha, då blir det som 1,5 korridorer.
 
HOBBY ARCHITECT
S Stuff skrev:
Jag är också tveksam till att ha en liten privat bastu med åtkomst enbart från master bedroom.
I sverige är ju bastu ofta en mer social företeelse så jag skulle föredra att ha en större gemensam bastu placerad på "neutral mark".
Ja, det vore ju inte fel.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
På sidan 12 ser man exteriören.
[länk]
Det är alltså inte du som har ritat huset?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]

Mycket trevligt.
- Glöm inte att rita ytterväggar 400 mm tjocka. De ökar byggytan eller minskar boytan.
- Saknar ett teknikrum, gärna med ytterdörr, för värmepump och ackumulator, el varmvattenberedare för ökad vv-kapacitet, expansionskärl mm (alternativt i kompletteringsbyggnad för redskap/garage med kulvert mellan husen).
Golvuppställt luftbehandlingsaggregat för FTX, t. ex. REC Temovex, gärna kompletterat med jonisering i tilluftkanalen. Kan lämpligen placeras i Teknikrum eller Tvätt/Klädvård där golvbrunn finns.
- Spis i kök bör stå nära diskbänk. Inte bra att bära (pösande) kastrull över golvet.
Utsuget blir effektivare med vägg bakom spis viket är viktigt för att hindra matos att spridas till övervåningen. Joniserad tilluft minskar lukt från matlagning.
- Fler köksskåp behövs, kanske över köksö?
- Föreslår rumshöjd minst 260 cm så man kan gå under taklampor.
- Begränsa antal stora fönster ner till golv. Blir kallt att sitta nära dem vintertid.
- Öppen spis alternativt stenugn kan behöva vidstående skorsten så att vikten av skorstenen inte belastar eldstaden. Rustik plats för ved.
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
P Patrik Hazard skrev:
Det är alltså inte du som har ritat huset?
Nej.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Nej.
Inget fel med det, men då du brukar lägga upp egenritade planlösningar så hade det kanske varit bra att skriva det när du skapade tråden för tydligheten (och upphovsrätten)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.