Är sugen på att bygga ett drivhus eller växthus av gamla fönster. Men nu börjar jag fundera på brandrisken.
Gamla fönster har väl ojämnt handblåst och rinnigt glas vilket kanske blir som ett förstoringsglas? Speciellt om det nyss regnat och vattnats och solen skiner på.
Är jag bara nojjig eller är det en verklig risk?
 
Det är synd, tycket jag, att använda munblåst glas till växthus. Moderna glas är hållbarare, lätt att få tag på i mängder och tillverkas i större format. Vi som renoverar gamla hus söker med ljus och lykta efter munblåst ersättningsglas.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Att det skulle innebära en brandrisk ser jag som omöjligt.
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Att det skulle innebära en brandrisk ser jag som omöjligt.
På vilket sätt omöjligt? Ett vanligt vattenglas kan ju orsaka brand. Och även om sannolikheten kanske är liten så kanske det kan bli förstoringsglas effekt ändå
 
Det är väldigt stor skillnad på ett vattenglas med kanske en belyst area på 50 kvadratcentimeter som i värsta fall fokuseras till en punkt jämfört med en luftbubbla på en tiondels kvadratcentimeter i en glasruta.

Om det varit ett problem skulle väl varenda gammalt hus med munblåsta glas ha brunnit ner redan?
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väldigt stor skillnad på ett vattenglas med kanske en belyst area på 50 kvadratcentimeter som i värsta fall fokuseras till en punkt jämfört med en luftbubbla på en tiondels kvadratcentimeter i en glasruta.

Om det varit ett problem skulle väl varenda gammalt hus med munblåsta glas ha brunnit ner redan?
Ja är uppvuxen i hus med munblåsta glas och var inte ens tanke på ev risk. Och jag vet att många byggt sådana växthus utan bränder.
Så ja risken är väl kanske en halv promille eller nått?

Tänkte bara värmen i växthuset kombinerat med vatten som och ojämnt glas
 
T Takfönster skrev:
På vilket sätt omöjligt? Ett vanligt vattenglas kan ju orsaka brand. Och även om sannolikheten kanske är liten så kanske det kan bli förstoringsglas effekt ändå

Svaret ovan förklarar det bra. Du skapar ett problem som inte finns ;)
 
  • Haha
Takfönster
  • Laddar…
Slutsats= ingen verklig risk
 
L lbgu skrev:
Svaret ovan förklarar det bra. Du skapar ett problem som inte finns ;)
Var därför jag fråga om jag bara var nojjig :)
 
Logga ut och ta en promenad och tänk på något annat.
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
T Takfönster skrev:
På vilket sätt omöjligt? Ett vanligt vattenglas kan ju orsaka brand. Och även om sannolikheten kanske är liten så kanske det kan bli förstoringsglas effekt ändå
Nej, det kan det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.