Karrock
I den första länken, pressmeddelande finns en länkad "vetenskaplig" artikel länkad. Egenuppladdad av Rossi på research gate. Det finns några varningsklockor där. Varför publicerar han på det viset och inte i en aktad tidskrift med duktiga editors och peer-granskare? Är det för att den inte håller för granskning? Den är aldrig citerad, trots att den har varit med ett bra tag. Det publiceras tusentals artiklar årligen som, även om de inte är inne på precis samma spår som Rossi är det ju inte ovanligt med en litteraturgenomgång i början av ett riktigt vetenskapligt arbete "angränsande initiativ inom perpeetum mobile", men ingen gör ens det. Varför?

För att det är skit och bluff.
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
L Leo99 skrev:
Ok men nu är det 2023.och trots att jag nu studerat all info på ecat.com och även tittat på
deras livestream har jag svårt att förstå vad du menar med "bluffen".
Vad mera specifikt är det som är bluff och varför skulle man nu offentligt lansera denna bluff Worlwide med alla legal följder det kan skapa.?
Om det inte finns "accepterade" forskningsrapporter som publicerats utifrån den påvisbarhet som det krävs, nä inte trovärdigt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Personligen tror jag mer på idén med att fästa en smörad macka på ryggen på en katt och ta vara på rotationsenergin som uppstår när både mackan vill landa på golvet med smörsidan ner och katten vill landa på fötterna. Där kan vi snacka potential! (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Heden71 och 21 till
  • Laddar…
L Leo99 skrev:
Ok men nu är det 2023.och trots att jag nu studerat all info på ecat.com och även tittat på
deras livestream har jag svårt att förstå vad du menar med "bluffen".
Vad mera specifikt är det som är bluff och varför skulle man nu offentligt lansera denna bluff Worlwide med alla legal följder det kan skapa.?
Förklara enkelt för oss som inte begriper, på ett pedagogiskt sätt vad vi inte förstår. Det är väl så det ska vara att den som besitter kunskapen får beskriva och inte vi med mindre kunskap ska påvisa något.
 
Det som gör mig allra mest nyfiken är hur de ska tjäna pengar? Man ska betala senare. Man undrar när det är. Det känns som att det måste finnas en hake (förutom att produkten med största sannolikhet faktiskt inte fungerar). Är det tänkt så att man av någon superlogisk anledning kommer att behöva betala in en delbetalning innan produktion för att täcka någon oförutsedd kostnad och att företaget sedan släcks ned?
 
L Leo99 skrev:
Var och en kan ju avgöra själv...

[länk]

[länk]
Jag ligger före , har solceller och gör min egen el själv redan. Testa själv, inga fejk news ;)
 
  • Gilla
ToRy och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
T ToRy skrev:
Personligen tror jag mer på idén med att fästa en smörad macka på ryggen på en katt och ta vara på rotationsenergin som uppstår när både mackan vill landa på golvet med smörsidan ner och katten vill landa på fötterna. Där kan vi snacka potential! (y)
Kan mycket väl vara så att the E(nergy)-CAT device i själva verket är en ihop tejpad katt-macka i typ en torktumlare. :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
"This new electricity generator requires no connection to any energy source" på första raden sa väl det mesta, behövde inte läsa mer...
 
L Leo99 skrev:
Ok men nu är det 2023.och trots att jag nu studerat all info på ecat.com och även tittat på
deras livestream har jag svårt att förstå vad du menar med "bluffen".
Vad mera specifikt är det som är bluff och varför skulle man nu offentligt lansera denna bluff Worlwide med alla legal följder det kan skapa.?
Jag är helt ointresserad av tekniken. Lämna bara enheten(den som gör el/värme inte ledlampan) till 10 olika testpartners, låt dom köra den i 6 månader och när testet visar att den fungerar tillräckligt bra så köper jag en. Svårare än så är det inte att få mig att köpa någonting.

Många hänger upp sig på att fysiken bakom kan vara tveksam men den diskussionen tycker jag inte man behöver ta, då det ändå är för svårt för de flesta att ta till sig den. Sen är det ju synd att just denna produkt har väldigt svårt att nå marknaden. Men ingen kan ju klandra Andrea för att han är bättre fysiker än affärsman, tids nog så kommer produkten ut på marknaden och då kommer jag stå i kö för att köpa.
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Han är inte fysiker, han är bluffmakare. Han har flera liknande bluffar på sitt CV. Men inga meriter inom kärnfysik.

Det har inte funnits brist på seriösa testare de senaste 10åren. Men ingen har fått göra oberoende tester.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det var ett jädra rabalder om denne herre för tiotalet (kanske 15?) år sedan när han sålde en liknande mojäng som utlovade gratis energi till alla. Den gången vill jag minnas att han efter syning sågades vid fotknölarna hårt och rekorderligt för bondfångeri/lurendrejeri.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bara för att han till 100% inte lyckats tidigare så behöver han ju inte kallas för bluff.

Att hans tidigare bolag Petrol Dragon dumpat giftigt avfall till en kostnad av €30 miljoner for regionen där det dumpats kan ju hända den bäste.

Att hans tidigare produkt visade en effektivitet som var en 1000-del så effektiv som han påstod att han lyckats med var ju lite olyckligt.

Han har bara permanent med otur. Det blir nog bra när hans E-CAT blir klar, den kommer straxt vilket årtusende som helst.
 
  • Haha
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Det finns dock ett uns av sanning i detta. Man klarar ju av att återskapa reaktionerna (som ingen riktigt kan förklara) i liten skala. Det finns några fysiker som försökt förklara dem (bland annat en från Uppsala), men de hanteras som parior av övriga forskare i området då det i så fall bryter mot den kända fysikens lagar. Man klarar inte av att genomföra reaktionerna i stor skala, så som Rossi hävdar att han kan göra.

Eftersom man inte riktigt vet hur det fungerar så är det också svårt att återskapa fenomenet under ordnade former. Att Rossi skulle ha lyckats så bra som han hävdar finner jag ytterst osannolikt, hade det varit på det viset så hade han nog valt ett helt annat sätt att tjäna pengar på det. Men man skall aldrig säga aldrig.

Jag håller det fortfarande som en aning sannolikt att detta skulle kunna gå att använda för att frigöra billig värmeenergi, men det ligger antagligen rätt långt bort i så fall...
 
M merbanan skrev:
Bara för att han till 100% inte lyckats tidigare så behöver han ju inte kallas för bluff.
Du har uppenbarligen inte följd den där snubben de senaste 15 åren. Bluffmakare är nog det bästa epitetet på den personen. Man kan inte bedriva seriös verksamhet och bete sig som han gjort/gör.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du har uppenbarligen inte följd den där snubben de senaste 15 åren. Bluffmakare är nog det bästa epitetet på den personen. Man kan inte bedriva seriös verksamhet och bete sig som han gjort/gör.
Det kan ju vara så att det finns spår av ironi i hans inlägg... ;-)

Edit: Eller så tolkade jag det i vilket fall, vilket ju kan vara fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.