Dum fråga kanske.. hus byggt 1935, det var olje eller ved uppvärmt på den tiden, numera en modern elpanna.
Satte man metallfolie för evt brandskydd eller som slags isolering? Det är alltså ett trätak och trägolv ovanpå i köket. Resten av taken i källaren är typ cementblock …. Bara köket och källaren under som är trä rakt igenom…. Varför metallfolien alltså? Någon kunnig som vet hur hus byggdes på 30-talet?
 
Hhhhh Hhhhh skrev:
Dum fråga kanske.. hus byggt 1935, det var olje eller ved uppvärmt på den tiden, numera en modern elpanna.
Satte man metallfolie för evt brandskydd eller som slags isolering? Det är alltså ett trätak och trägolv ovanpå i köket. Resten av taken i källaren är typ cementblock …. Bara köket och källaren under som är trä rakt igenom…. Varför metallfolien alltså? Någon kunnig som vet hur hus byggdes på 30-talet?
Jo hade själv en metallfolie i området ovanför min gamla oljepanna.
Fick det förklarat att det var både en värme samt brandskyddsspärr.
Sen kan det mycket sannolikt finnas asbest lite varstans om du börjar rota i taket och rörgenomföringar.
 
P paralun skrev:
Jo hade själv en metallfolie i området ovanför min gamla oljepanna.
Fick det förklarat att det var både en värme samt brandskyddsspärr.
Sen kan det mycket sannolikt finnas asbest lite varstans om du börjar rota i taket och rörgenomföringar.

Jag har dragit bort lite för att se men det är undergolvet till köksgolvet bara, noll isolering... ska kanske ta bort folien och lägga dit frigolit istället, bättre än inget för kylan från källaren.... Ang asbest så kanske rören till vattenelementen har någon asbestisolering kring sig men den kan man ju låta bli, alla andra rör är plast från kök toa och badrum. Huset är i sten, allt är "öppet" och lättåtkomligt i källaren så jag tror bara det som ligger runt rören till elementen kan vara skumt. Använder ju inte vattenelementen nu för den delen, för dyrt ha elpannan igång , så huset värms upp av enbart en luftluftpump.
 

Bästa svaret

Hhhhh Hhhhh skrev:
Jag har dragit bort lite för att se men det är undergolvet till köksgolvet bara, noll isolering... ska kanske ta bort folien och lägga dit frigolit istället, bättre än inget för kylan från källaren.... Ang asbest så kanske rören till vattenelementen har någon asbestisolering kring sig men den kan man ju låta bli, alla andra rör är plast från kök toa och badrum. Huset är i sten, allt är "öppet" och lättåtkomligt i källaren så jag tror bara det som ligger runt rören till elementen kan vara skumt. Använder ju inte vattenelementen nu för den delen, för dyrt ha elpannan igång , så huset värms upp av enbart en luftluftpump.
Jo är det ingen isolering mot köksgolvet så finns det ju ett behov.
Sen kan man ju tänka sig vanlig isolering, gullfiber/rockwool plus ett nytt enkelt innertak.
Hursomhelst när du tar bort metallfolien så blir det nog en massa damm att hantera och man kan ju ha en mask som klarar asbest plus en engångsoverall man slänger.
 
Det fanns även vindskyddspapp med en folierad sida tidigare, sitter sådan i alla ytterväggarna på ett hus från -60.
 
Viktigt att du mot ytterväggarna fyller upp bjälklaget helt 600-1200 mm från yttervägg.
 
Det får jag kolla, de lade visst inte bjäkarna med 60 cm emellan som idag har jag hört. Men det ser ut att vara väldigt kraftiga bjälkar iofs…
Hela huset verkar vara byggt mycket ordentligt pga det ska stå emot stormar och regn pga läget
 
A AndersS skrev:
Det fanns även vindskyddspapp med en folierad sida tidigare, sitter sådan i alla ytterväggarna på ett hus från -60.
Har det även i golv och innertak. Hus från -65
 
D Dr Benz skrev:
Har det även i golv och innertak. Hus från -65
Du menar på utsidan?
 
Hhhhh Hhhhh skrev:
Du menar på utsidan?
Nej. T ex i innertaket precis mellan gips och isoleringen. Som en slags fukt eller vindspärr.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Får jag gissa var tanken med folien att minska utgående värmestrålning och pappen enbart en tillverkningsmetod för att kunna använda tunn folie och kunna montera.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Får jag gissa var tanken med folien att minska utgående värmestrålning och pappen enbart en tillverkningsmetod för att kunna använda tunn folie och kunna montera.
Kort så är det även en effektiv brandspärr samt det här med värmestrålning.
 
Låt folie mm vara kvar.
Vill du få ett "finare" tak i pannrummet så skruva bara på gips och måla.
 
  • Gilla
Hhhhh
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo hade själv en metallfolie i området ovanför min gamla oljepanna.
Fick det förklarat att det var både en värme samt brandskyddsspärr.
Sen kan det mycket sannolikt finnas asbest lite varstans om du börjar rota i taket och rörgenomföringar.
Kan ju vara som evt brandskydd efyersom det nog varit en oljepanna i källaren en gång i tiden... elpanna nu. Det är bara kökets brädgolv ovanför folien, tänkte kanske lägga ett lager isolering mellan källare och köksgolv istället. Alla vatten och avloppsrör är nyare i plast, nog renoverat på 70-talet då toalett och dusch kom in i huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.