Syrrans 15 år gamla motorgräsklippare börjar ge med sig (framförallt rostar den bort, maskinellt går den bra), hon vill byta till något batteridrivet.

Hon har ca 300-350 kvm gräsmatta (uppdelat på 2 olika gräsmattor), hon vill inte ha robotgräsklippare.

Hon köper hellre något som kostar lite mer och håller längre "och bara fungerar" än något billigt, men hon är ändå öppen för allt.

Hon har idag några Boschmaskiner (jag har inte kollat exakt vilket batterisystem ännu), men hon säger att hon inte behöver köra samma.

Vad för gräsklippare kan jag rekommendera till henne?


/Jocce
 
Jag har haft en Makita DLM432 som funkat utmärkt.. bra med samma batterier som till de andra Makitaverktygen man har... Har man en dubbelladdare laddar den snabbare än jag kan klippa slut på batterierna....

Grannen har en Bosch med 36-volts batteri och den är klappkass. Klipper inte länge på ett batteri, och tar låååång tid att ladda...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har haft en Makita DLM432 som funkat utmärkt.. bra med samma batterier som till de andra Makitaverktygen man har... Har man en dubbelladdare laddar den snabbare än jag kan klippa slut på batterierna....

Grannen har en Bosch med 36-volts batteri och den är klappkass. Klipper inte länge på ett batteri, och tar låååång tid att ladda...
Har en äldre Bosch rotak 43li själv. Klarar 400-500m2 på en laddning vid normalt gräs. Men ja batteriet tar tid att ladda.

Klipparen är dessutom ganska plastig, så med lite vårdslös hantering går hjulen sönder i naven och behöver bytas.
 
Lyfter denna lite.

Kikat på hennes nuvarande verktyg (Elektrisk häcksax och Grästrimmer), som är Bosch "Power for all" systemet, idag har hon endast 1.5aH-batterier.

Frågan är om det finns en vettig klippare i den serien, som klarar 350kvm på en klippning (hon klipper dessutom inte superofta så gräset blir lätt högt och tungt)?

Verkar som det är antingen upp till 300 kvm, eller nästa steg 500kvm, men frågan är hur de räknar dom siffrorna? Är det på en laddning?


/Jocce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.