IdaBo
Hej!
Testar att fråga här innan jag stör handläggarna på kommunen :)

Vi har ett uterum som sitter på kortsidan av vårt hus (som i sin tur är en tillbyggnad). Uterummet har bygglov.
Nu behöver vi byta tak på husets tillbyggnad och behöver därför montera ner uterummet tillfälligt för att komma åt taket ordentligt. När vi sätter upp uterummet igen är vi sugna på att ta bort ett av glaspartierna så att uterummet blir lite mindre. Behöver vi söka nytt bygglov för det, eller är det OK att minska på ytan inom befintligt bygglov? "Golvytan" blir fortfarande densamma eftersom vi behåller altangolvet som det är idag, men tak och glaspartier blir då mindre.
 
Jag tror att du behöver bygglov för det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bygglov behövs för att "utföra en [annan] åtgärd som avsevärt påverkar byggnadens yttre utseende" så i mina ögon är det (som så många andra gånger) en bedömningsfråga.

Hur många fönster har uterummet och hur stora är de? Att ta bort ett stort fönster av två blir ju en större förändring än att ta bort ett litet av 5-6-7 stycken. Vetter fönstren mot gatan blir det en större förändring än om det är på baksidan mot ett skogsbryn osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.