Undrar om jag är helt fel ute, har ett fritidshus utan vind, med snedtak, förmodar 200mm isolering, kan inte tilläggsisolera invändigt då de blir så lågt tak, min fundering är om jag har 50mm cellplast ovanpå takpapp och under plåttak, vad gör man med luftspalt vid takfoten?. kommer de bli kaka på kaka eller funkar?. Och kanske is i ränndalen försvinner.... Tips? Eller bara glömma.
 
D Dunderklumpen65 skrev:
Undrar om jag är helt fel ute, har ett fritidshus utan vind, med snedtak, förmodar 200mm isolering, kan inte tilläggsisolera invändigt då de blir så lågt tak, min fundering är om jag har 50mm cellplast ovanpå takpapp och under plåttak, vad gör man med luftspalt vid takfoten?. kommer de bli kaka på kaka eller funkar?. Och kanske is i ränndalen försvinner.... Tips? Eller bara glömma.
Låter som ett "okonventionellt" val.
I princip kan du ju isolera ovanpå det gamla taket, dvs höja taket, men jag tror du vinner på att bygga upp det "på riktigt".

Dvs uppifrån skall du ha en luftspalt under duk/spont, sedan vindduk, isolering (EPS/frigolit kan vara ett val, men ull är vanligare), ångspärr (med EPS kanske detta inte behövs) och sedna det gamla taket under.

Bygegr du med frigolit kommer du dock bygga in regelverket "tätt" - frågan är hur det står sig över tid...


Sektion av varmeisolerat tak med angivna komponenter och material, information om CAD-ritning, publiceringsdatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Va mest att ett slippa riva upp takpapp,,och råspont, väldigt extra jobb,.och förklara min okunskap så är jag ingen snickare, fick ett tips om detta och tänkte de va absolut de lättaste,och billigaste om de hade funkat. Mitt tak ser ut så här,, innertak, ångspärr,200mm isolering, luftspallt, råspont takpapp,plåttak. Och tipset va att lägga cellplast ovanpå takpapp och höja plåttak,
Och varför jag vill ha lite mer så har jag ett irriterande takdropp vid nån minusgrad,,därav min vilja att isolera,, bor i Jämtland,
 
Jag har en liknande lösning på mitt hus.
När jag skulle byta yttertak för 4 år sedan så passade jag på att lägga till 10cm cellplast fastklämd mellan den nya duken och ströläkten. I samband med detta så tätade jag även ventilationen på vinden. Sen jag gjorde detta så har jag aldrig haft minusgrader på vinden och sommartid har det blivit betydligt svalare på övervåningen.
Jag mäter temp och fuktighet på vinden, men har aldrig sett några problem såhär långt.
 
Om man frågar så här,, varför skulle de inte funka?,, eller smiter värmen ut ur luftspalt endå? Så cellplast(frigolit) inte gör nån skillnad, förutom kanske problemet med takdropp kanske blir bättre?.
 
Jag fick förfrågan om att tilläggsisolera ett tak i samband med takbyte för några år sedan. Efter en del googlande kom jag fram till att det är ganska vanligt med den här cellplastisoleringen på många ställen i Europa utom i Sverige.
Ingen bygghandel jag pratade med förstod vad jag pratade om eller vilken isolering dom var lämplig. En av säljarna kontaktade Jackon och ställde frågan. Där hade de koll på denna konstruktion. Jag isolerade med 100mm spontad cellplast, läktade ovanpå och lade på en tegelprofil och det gav ett utmärkt resultat. Det är 5 år sedan nu och det har inte varit några problem.
Jag har även gjort en liknande lösning där jag bandtäckt taket efter cellplastisoleringen och även det har fungerat bra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
D Dunderklumpen65 skrev:
Va mest att ett slippa riva upp takpapp,,och råspont, väldigt extra jobb,.och förklara min okunskap så är jag ingen snickare, fick ett tips om detta och tänkte de va absolut de lättaste,och billigaste om de hade funkat. Mitt tak ser ut så här,, innertak, ångspärr,200mm isolering, luftspallt, råspont takpapp,plåttak. Och tipset va att lägga cellplast ovanpå takpapp och höja plåttak,
Och varför jag vill ha lite mer så har jag ett irriterande takdropp vid nån minusgrad,,därav min vilja att isolera,, bor i Jämtland,
Jag läste lite för snabbt när jag skrev att cellplast var ett bra alternativ.
Om du redan har en luftspalt bör du inte tilläggsisolera utanför den. Detta gäller all typ av tilläggsisolering.
Att tilläggsisolera utanför en luftspalt är bortkastade pengar.
 
S sk007 skrev:
Jag läste lite för snabbt när jag skrev att cellplast var ett bra alternativ.
Om du redan har en luftspalt bör du inte tilläggsisolera utanför den. Detta gäller all typ av tilläggsisolering.
Att tilläggsisolera utanför en luftspalt är bortkastade pengar.
k,,,, trist,, de får inte va lätt,, och täppa igen luftspalt e inte att rekommendera,? Är för mycke jobb att riva hela taket,,,, saken e att de är inte så dåligt isolerat, man ser de mest att de är takdropp vid minus,. Blir så isigt i rändalar,

S sk007 skrev:
Jag läste lite för snabbt när jag skrev att cellplast var ett bra alternativ.
Om du redan har en luftspalt bör du inte tilläggsisolera utanför den. Detta gäller all typ av tilläggsisolering.
Att tilläggsisolera utanför en luftspalt är bortkastade pengar.
 
D Dunderklumpen65 skrev:
k,,,, trist,, de får inte va lätt,, och täppa igen luftspalt e inte att rekommendera,? Är för mycke jobb att riva hela taket,,,, saken e att de är inte så dåligt isolerat, man ser de mest att de är takdropp vid minus,. Blir så isigt i rändalar,
Om du lyckas fylla luftspalten med isolering skulle det fungera att tilläggsisolera.

Om det är bra isolerat men ändå bildas is kan det bero på att luftningen är för dålig.
Tanken med luftningen är att man inte ska ha övergången mellan varmt och kallt på yttertaket, utan att man istället ventilerar bort den varma luften så att yttertaket hålls kallt och isbildningen uteblir.
I ditt fall kanske det skulle fungera om du bättrade på luftningen?
 
Isolering är nog lite, med tanke på att de e fritidshus,(året runt), tror de är dubbel isolering,, de håller värme ganska bra,. Min tanke va ju att slå två flugor i en smäll,, lägga cellplast ovanpå och slippa ta bort massa is, och ev bli bättre värme. Men blir de noll förbättring så vet jag inte, saken är att cellplast har jag gratis,, därav den varianten.
 
Vad har du för isolering idag?
 
Ett alternativ är att ta bort råsponten och nuvarande luftning, bygga igen och lägga på cellplast.
En del jobb men inte så stor materialkostnad.
 
Absolut,, men sa va jobbet som va drygt,, , får väll ta 20mm cellplast så kanske is dropp försvinner,? Höja plåttak, eller kommer inte de heller funka,
 
D Dunderklumpen65 skrev:
Absolut,, men sa va jobbet som va drygt,, , får väll ta 20mm cellplast så kanske is dropp försvinner,? Höja plåttak, eller kommer inte de heller funka,
Jag tror inte cellplasten kommer att tillföra något. Skippa den och höj taket bara så att du får mer luftning.
Hur luftas taket vid nock idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.