I vår del av det före detta gruvsamhälle vi bor i är alla fastighetsgränser utmärkta med järnvägsräls nedslaget i jorden.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
I vår del av det före detta gruvsamhälle vi bor i är alla fastighetsgränser utmärkta med järnvägsräls nedslaget i jorden.
låter som typ Grängesberg
 
Johanbogg Johanbogg skrev:
låter som typ Grängesberg
Exakt!
 
Ursviken Ursviken skrev:
Exakt!
syrran bodde där ett tag
 
N
K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Har pratat med lantmäteriet idag och du har helt rätt.
Hon sa som mpmga andra att det nog är grannen som försökt addera en bit mark. Förstår dock inte varför då den är helt värdelös men som sagt det verkar som vi fått ärva en liten grannfejd.
Jag har fått måtten då de va inskrivna i den första handlingen från sent 1800tal.
Enda hon snabbt kunde läsa var att i öster så markeras tomten av en toppsten eller liknande och hon bad mig titta efter ett stenröse. Ett sånt finns så jag skall hämta ett långt måttband och försöka se om de andra måtten stämmer.
Om det är så att stenarna stämmer så har grannen tagit en bit mark. Då kommer jag iaf gå och prata med dem och lägga fram bevisen och på så sätt framföra rätt och fel och om de vill så tar vi in lantmäteriet.
Det hade vart bra om du kan ta reda på vad för sorts åtgärd fastigheten är bildad med. Som tidigare talare har vart inne på så är det stor sannolikhet att det är en avsöndring. Vid en avsöndring är inte gränserna lagligen tillkomna utan det är bara fastigheten i sig som är lagligen tillkommen. Så det hade vart intressant att veta om det är en avsöndring, avstyckning eller någon annan sorts åtgärd den är bildad med.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det är ändå ganska skönt att veta på ett ungefär var fastighetsgränserna går, för förr eller senare skall det byggas altan, garage, växthus, friggebod, installeras bergvärme, byta avloppsrör etc. Det händer ju att det anläggs häckar, fruktträdgård, damm, pool och lite annat. I värsta fall vill någon stycka av tomten.

I ditt fall skall man heller inte vara helt säker på att man inte vid avsöndring gjort fel och t.ex haft överlappande tomter därför att man inte kollade så noga. Om era yttre gränshörn t.ex. står 80 meter från varandra och den ena skall ha 45 meter till din tomtgräns och du skall ha 45 meter till grannen tomtgräns så har ni fem meter som bägge gör anspråk på.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jag ägde tidigare en fastighet som avstyckades tidigt 00-tal. I ett av hörnen var markeringen ett armeringsjärn nedborrat i berg. Kanske ändå förekommer…
 
Bra att veta om gränsmarkeringarär
! Enligt Lantmäterietär det inte markeringar på kartor som gäller eftersom noggranheten inte är så bra uten det är markeringarna på marken. Flytta altså inte eller dölj inte markeringarna på marken..
2 Istället för nedslagna rör kan markeringar utgöras av stenar med en inhuggen kvadrat. Tyvärr vittrar stenar och efter många år kan inhuggningen i stenytan blisvag. Slpljus från en stark ficklampa kan underlätta att en inhuggen markering syns.
3 Finns det bara några markeringar kvar som syns så kan man mäta med måttband för att hitta andra punkter. Men kom iockså ihåg att koordinatangivelser på gamla kartort kan behöva räknas om till modernare koordinatsystem. Det borde lantmäteriet kunna hjälpa till med.
Björn Dahlroth
 
  • Gilla
Kristoffer Hamberg Lind och 1 till
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Var med om ett liknande fall för några år sedan. Lantmäteriet konstaterade då att gränserna på deras karta endast visade att det fanns en fastighet på marken.
Det var inga riktiga tomtgränser för detta saknades, ägaren till marken har 600kvm men inga gränser vilket gör saken väldigt intressant då nuvarande ägare förmodligen helt ovetandes har borrat en brunn på marken.

Kommer bli intressant när detta uppdagas.
Jag hade kontaktat lantmäteriet i ditt fall och frågat om dom inte kan fastställa tomtgränsen en gång för alla så problemet blir ur världen.
vad kostar det om man kontaktar lantmäteriet att komma ut och kolla 2023?
 
K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Undrar om armeringsjärn är vanliga markeringar för tomtgräns?

Då kartan på "min karta" appen från lantmäteriet ej stämmer överens med de markeringar min tomt har (markeringarna jag hittar är just armeringsjärn) undrar jag om jag skall gå efter armeringsjärnen eller försöka söka efter andra marleringar.
Vem som satt upp armeringsjärn vet vi inte.

Finns det oftast information om detta eller hur markeringar ser ut om man tex ringer lantmäteriet?
Eller kan man på något sätt få reda på utav äldre handlingar exakt hur många meter tomtsidorna sträcker sig.

Jag har fått med en äldre karta till fastigheten dock tror jag den handlar om detaljplanering av något slag och då stämmer armeringsjärnen på 3 sidor av tomten men om jag tittar på tex lantmäteriets karta så ser tomten lite annorlunda ut och vårat hus går då till och med över tomtgränsen och ser man då till armeringsjärnen så stämmer inte dem som gränsar emot grannens tomt med kartan jag fick med.

Huset är från 1902 och styckade av och skänktes från ett jordbruk till en förening men jag hittar inget mer info ang avstyckning osv.

Så jag ser två scenarier.
Nr 1 armeringsjärnen gäller trots jag tycker det borde varit markerat på annat sätt då dessa är relativt nya i mina ögon. (Varför skulle annars det sitta armeringsjärn i marken). Järnet är ca 60-80 cm ovan mark. Utgår jag då från kartan jag fick med och 4 armeringsjärn totalt så är allt lugnt.

Nr 2 kartan från lantmäteriet i appen gäller och armeringsjärnen sitter där av någon annan anledning (men då går vårat hus även utanför tomtgräns på ett ställe).

Varför jag frågar?
De som fick ärva gården (tidigt 90 tal tog de över) där våran fastighet styckades av ifrån påstår att en del av tomten vi har är deras och hänvisar då till ett armeringsjärn ( enda som är rödmarkerat ) som sitter mitt på sträckan mellan A och B på ena sidan. Dock hittar jag ett armeringsjärn en bra bit in på deras tomt bredvid ett äldre träd

Är det så som de säger så dras vinkeln på våran tomt om och vi tappar en del ytan. Dock så stämmer inte dragningen med armeringsjärnet i slutet av sträckan så då frågar jag dem vad den står där för och de kan inte svara. Tittar jag på detaljplaneringskartan så stämmer det armeringsjärnet men då har de stulit tomt av föreningen som ägde tomten innan vi köpte.

Till saken hör att ett par äldre grannar i närheten har påpekat att det varit bråk om tomtdragningen tidigare och att de tyckte vi skulle kolla upp det då de anser att armeringsjärnen flyttat på sig på något ställe och hänvisar till det rödmarkerade armeringsjärnet mitt på sträckan A och B.
De upptäckte det när vi flyttade in här och de hälsade oss välkomna.
Jag är inte ute efter att starta ett bråk med grannen men jag vill gärna ha något på fötterna som består av fakta om jag ska lyfta detta problem med grannen som hävdar vi fått för mycket mark och nu vill ha tillbaka den.
Gå in på Lantmäteriet dom har bra info om detta
Det är inte alltid så att det du ser på deras kartor är exakt framförallt inte som på typ vår jordbruksfastighet!
Nu är det ganska lätt att gå in och se karta med gränser med olikatyper av kartor
 
Claes Sörmland
M maria01 skrev:
vad kostar det om man kontaktar lantmäteriet att komma ut och kolla 2023?
Lantmäteriet har inte den tjänsten för privatpersoner utan hänvisar till företag på den privata marknaden för att leta efter gränsmarkeringar och mäta avstånd mellan dem. Vissa kommunala lantmäterier erbjuder också denns hjälp om man har tur att bo i ett sån kommun. För ett sånt företag är det lätt att mäta ut en tredje saknad gränsmarkering utifrån två eller fler som man redan har hittat. Eller visa var gränsen går mellan två gränsmarkeringspunkter.

Men finns inga gränsmarkeringar kvar i den fysiska världen och det rör sig om en gammal fastighet där dessa aldrig har mätts in mot större digitala system så är det inte mycket ett sådant privat företag kan göra.

Då får man leva med denna osäkerhet var gränsen går eller ansöka om en gränsbestämning hos Lantmäteriet. Då tar myndigheten ett beslut om var gränsen ska gå från och med att beslutet vinner laga kraft. Sen är det slutdiskuterat.
 
  • Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
... Om era yttre gränshörn t.ex. står 80 meter från varandra och den ena skall ha 45 meter till din tomtgräns och du skall ha 45 meter till grannen tomtgräns så har ni fem meter som bägge gör anspråk på.
Förlåt på förhand! :) Det här är ju fullständigt irrelevant för sakfrågan och inte så lite messerschmittigt ;), men med förutsättningarna ovan blir det ju tio meter som båda gör anspråk på, inte fem. Sorry... :seenoevil:

Håller för övrigt helt med om inläggets övriga innehåll. (y)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Observera och så att tomt och fastighet inte är samma sak. Fastighet är det som lantmäteriet markerar i terängen. Tomt är det område som ligger runt ett hus och det kan också vara markerat. Ofta är tomt och fastighet samma men inte alltid. Fastighet kan vara stor med åker och skog medan tomt kan vara en del av detta där man byggt och det fins en zon runt omkring men om man vill sälja en sådan tomt måste den avstyckas som en egen fastighet eller så blir det fråga om att "tomtgaren" har byggt på ofrigrund och möjligen betalar tomthyra till fastighetsägare eller slipper göra det enkigt någon överenskommelse. eller avtal.
Björn Dahlroth
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
S
Innan du meddelar övriga berörda parter så se till att noga dokumentera (fotografera) alla gränsmarkeringar samt ställen där gränsmarkeringar borde finnas. Många bilder från olika vinklar och olika nära. Katalogisera så att det framgår vilken bild som tillhör vilken gränsmarkering. Om någon skulle få för sig att flytta eller skapa en markering så är detta guld värt. Det kostar dig bara några minuter.
 
  • Gilla
islander och 1 till
  • Laddar…
N
B Björn Dahlroth skrev:
Bra att veta om gränsmarkeringarär
! Enligt Lantmäterietär det inte markeringar på kartor som gäller eftersom noggranheten inte är så bra uten det är markeringarna på marken. Flytta altså inte eller dölj inte markeringarna på marken..
Det är inget fel på noggrannheten i kartorna, anledningen till att det är markeringarna i fält som gäller är för att det framgår tydligt i jordabalken att det ska vara så.
Kan även tillägga att det beror på hur fastigheten är tillkommen. Är gränsen tillkommen genom tex expropriation tar man istället stöd av fångeshandling, innehav eller andra omständigheter. Det är även skillnad på om gränsen är lagligen tillkommen eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.