Har fått ritning av arkiteten på vårt blivande hus. Vi blev dock inte riktigt nöjda med badrummet (SPA:et ;)). Känns som om det blev lite trångt.

Har försökt rita upp två alternativ. Ett med toalett i avskilt rum, ett i samma. Badrummet ligger på bottenplan med utgång direkt till veranda. De runda ringarna jag ritat in ska likna korgstolar.

Tycker ni det blev bättre, eller har ni några tips!?
 
  • badrum_org.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nytt_badrum_1.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nytt_badrum_2.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna lösning tycker jag verkar vara bäst......varför har han lagt toaletten utanför i dom andra förslagen, är det en extratoa eller?
 
  • nytt_badrum_1.gif
Tanken var att lägga toaletten i ett eget runt för att rummet skulle kännas mer som en 'relax' istället för ett badrum.

Här är ytterligare en variant.
 
  • nytt_badrum_3.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får man ha dörr ut från ett rum med toalett? Jag vet att grannar till oss blev nekade det. Fast det var ett antal år sedan förstås. De hade dagbarn och ville kunna gå direkt från trädgården och in med kissnödiga små.

I lösningen med toalett i rummet upplever jag det väldigt trångt kring toan. Och dörrar till badrum brukar öppnas utåt!
 
A
Skulle ju underlätta med mått på badrummet
 
Vi har badrum med bastu och hörnbubbel och toa....
Spontant så är jag glad att ha toa i badrummet, för det kan hända att man svettig eller tokblöt behöver slå en drill, eller barn som behöver gå på muggen under badning. Sen är det ju skönt med duschen nära bastun så man inte svettar eller blöter ner heeela badrummet.
Ni har en dörr in till tvättstugan utifrån, kan man använda den för att komma åt toan?via typ skjutdörr....??
Kan ni ha ingång till bad/relaxen där toan är på bild så har ni bara en ingång...mått skulle som sagt hjälpa
 
Jag skulle föredra att ha toan i badrummet, samma lösning som TurboTouring hänvisar till. Hur kul är det att gå ut från relaxen om man blir nödig under bastu eller badning....eller som coss säger, nödiga barn.
Däremot undrar jag över varför det går två dörrar in till badrummet i den första lösningen.....och likaså skulle dörren hellre gå utåt tycker jag, vilket inte blir något problem om den andra dörren vid bastuväggen inte är där.

Så den lösningen med bara en dörr som öppnas vid toan, men öppnas utåt och svänger åt höger...... alltså gångjärnen på samma sida, men öppna utåt.
 
En annan variant där det finns bara en toa och där ni kan välja vägg eller inte till den.
Jag har också snott lite av korridoren utanför badrummet genom att flytta dörrarna och ett par skåp därinne.
 
  • Badrum.JPG
bra lösning Pinebar!! och så föreslår jag ett handfat istället för dubbelt
 
A
Gillade också den sista planlösningen bäst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.