Hej!
Som sagt så minskas skatten med 60öre/kwh så man får hela den summan.:D

Det har ju varit fördelaktigt i år att ha timspot då elpriset i somras var högt dagtid och betydligt lägre nattetid. Således har man fått bra betalt för elen man har sålt:cool:
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
boxer63,
Skattereduktion är inte ett vanligt skatteavdrag, utan en direkt minskning av skatten. Därför extra värdefull. Där är missförståndet.
Tack, det gör kalkylen än bättre
 
Så nu har deklarationen kommit och jag tycker att det ser ut som ett vanligt avdrag, det vill säga att att jag fick snarare 30% av 60 öre per kwh än 60 öre tillbaks. Hur ser det ut för er andra? Hittar ingen annan information hos Skatteverket än att det är ett vanligt avdrag. Finns det någon bra källa på att man får hela 60-öringen?
 
Att det bara är såld el som räknas är jag med på.
Men jag tror att detta räknas som ett vanligt avdrag
Saxat från länken
"Skattereduktionen uppgår till underlaget multiplicerat med 60 öre. Skattereduktionen kan därmed högst uppgå till 18 000 kronor per år (30 000 kilowattimmar × 60 öre)."

För att ta ett exempel för att illustrera vad jag menar.
Om jag då säljer 1000 kwh så får jag skattereduktion med 0,6*1000=600kr
Har jag då en beskattningsbar inkomst på säg 100.000 innan avdrag ska jag då betala skatt på 99.400 istället. Är skattesatsen då 30% blir min skatt 29.820 kr istället för 30.000 dvs jag får 180 kr i reda pengar för mina 1000 kwh. Det motsvarar 18 öre istället för 60öre ner i plånboken per kwh.
Här får man då bättre utväxling med en högre inkomst om man betalar statlig skatt.

Som jag tolkade er innan så får ni då för 1000 sålda kwh 600 kr ner i fickan?

Jag har gärna fel här, men min deklaration säger något annat.
 
B Boxer63 skrev:
Att det bara är såld el som räknas är jag med på.
Men jag tror att detta räknas som ett vanligt avdrag
Saxat från länken
"Skattereduktionen uppgår till underlaget multiplicerat med 60 öre. Skattereduktionen kan därmed högst uppgå till 18 000 kronor per år (30 000 kilowattimmar × 60 öre)."

För att ta ett exempel för att illustrera vad jag menar.
Om jag då säljer 1000 kwh så får jag skattereduktion med 0,6*1000=600kr
Har jag då en beskattningsbar inkomst på säg 100.000 innan avdrag ska jag då betala skatt på 99.400 istället. Är skattesatsen då 30% blir min skatt 29.820 kr istället för 30.000 dvs jag får 180 kr i reda pengar för mina 1000 kwh. Det motsvarar 18 öre istället för 60öre ner i plånboken per kwh.
Här får man då bättre utväxling med en högre inkomst om man betalar statlig skatt.

Som jag tolkade er innan så får ni då för 1000 sålda kwh 600 kr ner i fickan?

Jag har gärna fel här, men min deklaration säger något annat.
Då har du läst fel på min deklaration drog de av på skatten rakt av. De minska inte inkomsten.
 
Som sagt ovan du har snurrat till det där. Bara o räkna igen!
 
Ingen som reagerat på att värdet på egennyttjande av producerad el verkar saknas?

Producerar du 1000kWh och säljer 800, har du själv nyttjat 200kWh som du annars hade behövt köpa in. Värdet på dessa 200 är summan dessa 200 hade kostat att köpa in (rörligt pris + elöverföring + skatt + moms)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Absolut värderar man det! Vill man få fram hela värdet av solcellerna ska man ju jämföra med samma förbrukning utan solceller och man ska också ta med investringkostnad, räntekostnad, avskrivning/livslängd m.m. för att få en rättvis totalkalkyl.
/Kim
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.