Hej, sitter här och summerar kvitton från över 10 års "gör det själv" bygge av ett hus. Är väl uppe i ca 3 miljoner i kvitton, det allra mesta är materialkostnader. ( Utöver fastigheten och kommunala avgifter). Dessutom är jag nog uppe i de berömda 10 000 h egen nedlagd tid, så jag får väl börja kalla mig expert snart! :)
Min fråga är, finns det någon tumregel vad som är normalt förhållande mellan material- och arbetskostnader när man bygger? Så jag kan värdera min egen nedlagda tid (och huset) på nåt sätt. Typ 50/50 eller nåt sånt? Uppskattar svar både från er som jobbar på byggföretag med sånt här och ni som har gjort större utbyggnader, renoveringar eller kanske byggt helt lösvirkeshus, fast med inlejda snickare och hantverkare då.
 
MrJay
Största kostnaden i samband med husbygge är arbetskostnad, vid bygge av ett standardhus brukar den andelen ligga på mellan 70-80%
 
  • Gilla
Tågvirke
  • Laddar…
Tack MrJay! Är det några fler som har samma eller andra erfarenheter eller åsikter?
 
Ett förhållande är svårt att säga något om utan att veta nivån. Är det laminat från Byggmax eller fiskbensparkett med pris? Vitmålat eller svenskt tenn-tapeter? Ikea eller Gaggenau-kök? Så, vad har du fått för dina miljoner ungefär, alltså m2, materialstandard och något avvikande i övrigt?
 
1000 timmar per år i 10 år? Nyfiken att se resultatet, herrgård ?;)
 
H Hans G2 skrev:
Ett förhållande är svårt att säga något om utan att veta nivån. Är det laminat från Byggmax eller fiskbensparkett med pris? Vitmålat eller svenskt tenn-tapeter? Ikea eller Gaggenau-kök? Så, vad har du fått för dina miljoner ungefär, alltså m2, materialstandard och något avvikande i övrigt?
Ja, ursäkta, det borde jag kanske har nämnt! Det är ett normalt trähus alltså, träreglar 45+175+45, träfasad och gips innerväggar, mest målat men några tapeter. Ganska enkel standard på det mesta. Ikea kök och Garderober, ja. Förutom på fönster,fina 3-glas med genomgående spröjs. Kährs ekparkett i hela huset(Verona). Jag har också lagt ned mycket jobb på fönster- och dörrsalningar och övriga snickerier, ek fönsterbräder, allmogefoder och allt spikat, spacklat och målat för hand, inte nåt foliefusk som är häftat med stiftpistol som är så vanligt numera. Betongpannor. 1,5 plan på en del, 1 plan på en annan, (gjort i två ettapper). 212 kvm . 5 stora sovrum (+12 kvm) plus två allrum , kök och 3 bad/toalett. Gästhus 25 kvm. Garage ca 30 kvm. Totalt 3 plattor på mark med golvvärme. Plus betonggjuten pool 8x4. Bergvärmepump.
En stor kostnad var markberedning / sprängningar innan plattan, jag hittade ett kvitto på 280 ton olika kross och jord produkter. Sådant drog ju iväg ibörjan.
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
1000 timmar per år i 10 år? Nyfiken att se resultatet, herrgård ?;)
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
1000 timmar per år i 10 år? Nyfiken att se resultatet, herrgård ?;)
Nja, inte herrgård, men ett rejält hus iallafall med möjlighet till lite gäster. Men 1000 timmer per år har jag nog faktiskt lagt ned, jag tror det är realistiskt skattat. Men en stor del av detta är på tomten också. Och all salning och lister som har tagit en himla tid. Men jag har alldrig sagt jag är särskillt snabb! :) Förmodligen halva farten mot en riktig hantverkare. Därav mina funderingar i tråden.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.